Skribent:
Kategori:

Matpakke

Tags:
Skribent:
Kategori:

Matpakke

Tags:

Sunn snacks for store og små

Hvordan skal vi unngå at ungene (og vi selv) står med hånden i chipsposen en time før middag? Ved å gjøre de sunne alternativene minst like gode og tilgjengelige, vel!

datter mater far med en gulrot
Hva slags snacks som er tilgjengelig, har alt å si når kroppen bare MÅ ha noe å gå på. Har du alltid en boks med oppkuttede grønnsaker i kjøleskapet, er det lett for både store å små å velge sunn snacks. Foto: iStock

Det er egentlig ikke så komplisert: Sunn snacks og små mellommåltider skal gi oss energi til å holde det gående frem til neste hovedmåltid. I all hovedsak handler det om å gjøre de sunne alternativene tilgjengelige og fristende – og det trenger heller ikke være så vanskelig, skal vi tro Plusstid-ekspert Linn Anne Bjelland Brunborg, som er leder for ernæring og sunnhet i Orkla Foods Norge.

Og du vet det jo egentlig godt, der du står foran sjokoladeautomaten på jobben. Klokka er halv tre, og hjernen forteller deg at hvis den og kroppen skal levere et par timer til, må den ha noe å gå på – NÅ! Men det er verken en minigulrot eller en valnøtt i mils omkrets.

Samtidig, der hjemme, snoker barna rundt på kjøkkenet: Kanskje en hvetebolle eller litt ostepop er gjenglemt i matskapet? Akkurat nok til at de orker å begynne på matten før middag…

Snacks som stabiliserer blodsukkeret

– Både barn og voksne bør ha tre-fire hovedmåltider i løpet av dagen for å holde blodsukkeret på et jevnt nivå, sier Linn Anne.

Men likevel hender det jo at vi mellom disse måltidene kjenner at vi trenger litt kjapt påfyll, både store og små. Hva da?

Linn Anne Bjelland Brunborg
– Styr unna varer med masse tilsatt sukker, oppfordrer ernæringsekspert Linn Anne Bjelland Brunborg. Foto: Gry Traaen

– Hjemme er boks med oppkuttede grønnsaker i kjøleskapet, gull. Og yoghurt naturell med korn, gryn, frø og nøtter, som vi gjerne kan toppe med granola for å gi litt ”krønsj”. Det er godt, mettende og sunt, og stabiliserer blodsukkeret frem til neste hovedmåltid.

Les også: GODE DIPPER TIL GRØNNSAKENE

Linn Anne har selv tre halvstore sønner, og forteller at toastjernet har vært en god investering hjemme hos dem. En sandwich av godt grovbrød med ost og magert kjøttpålegg er et sunt og godt lite måltid etter skolen, og fin-fint påfyll for aktive unger.

Et annet alternativ kan være wraps. Fullkorntortillaer med en smaksrik kremost, litt salat og noen skiver laks – rå eller røkt – eller med magert kjøttpålegg er både raskt og smakfullt, samt veldig lettspist og sunt. Det er også veldig enkelt å få barna til å spise mer grønnsaker når de blir servert i en wrap.

Men hva med oss voksne som er på jobb? Har du noen forslag til enkel og sunn snacks når søtsuget setter inn tidlig ettermiddag?

– Såkalte energibarer kan være gode tilskudd ”i farta”, men være obs på sukkerinnholdet. Styr for eksempel unna dem som inneholder sjokolade i hverdagen. Det finnes mange gode oppskrifter på hjemmelagde energibarer på nettet. Lag dine egne, gjerne sammen med barna for å skape litt ekstra engasjement rundt mat og ernæring. Det er en hyggelig aktivitet å gjøre sammen, og det er så viktig å koble mat opp mot kos og hygge.

Sunn Snacks muslibar
Muslibarer uten tilsatt sukker er blant favorittene på Linda Stuhaugs blogg. Kjekke å ha i både veske og kjøleskap! Foto: lindastuhaug.no

LES OGSÅ: SUNNE VAFLER

Vær obs på tilsatt sukker

Og om dere lager en stor porsjon energibarer, kan de pakkes fint inn og legges i fryseren. De tiner på null komma niks, og er supre å ha i veska. Eller ta med noen i en boks som du legger i kjøleskapet på jobben.

Noe som er veldig populært hjemme hos oss, er faktisk kald havregrøt, forteller Linn Anne.
– Jeg pleier å bruke store havregryn og melk for å få en ekstra god grøt når den blir kald. Du kan også lage den litt tynnere enn du vanligvis gjør. Ha grøten over i passende porsjonsbegre og sett den i kjøleskapet så snart den er avkjølt. Da er det superenkelt for både små og store å ta seg et beger. Topp det med for eksempel litt yoghurt, noen bær og kanskje litt nøtter eller granola, og du har et sunt og veldig godt lite mellommåltid.

Les også:  SLIK TAKLER DU ETTERMIDDAGENS “ULVETIME”

Generelt råder Linn Anne oss til å være obs på nivået av tilsatt sukker i matvarer. En veldig enkel regel er rett og slett å sjekke hvor “sukker” står på opplistingen av ingredienser på på matvarene du kjøper: Jo lenger ned, jo bedre!

Sunn mat som lidenskap

Plusstid har også snakket med Linda Stuhaug som – i tillegg til sin egen populære blogg der flere tusen er innom hver dag – nylig har gitt ut boka Opptur med sunn mat. Der deler hun raust av både oppskrifter og kostholdserfaringer. Linda beskriver ganske enkelt sunn og ernæringsrik mat som sin aller største lidenskap, og til sommeren avslutter hun sin bachelor i samfunnsernæring ved Høyskolen i Oslo og Akershus.

Sunn snacks
Linda Stuhaugs store lidenskap er sunn og næringsrik mat. En frisk smoothie kan være et supert mellommåltid. Foto: lindastuhaug.no

– Det aller viktigste med et slikt lite mellommåltid er selvsagt at det både smaker godt og gir meg det påfyllet jeg trenger, sier Linda.
– Akkurat hva jeg velger, kommer litt an på flere ting, som hvor lenge det er til neste måltid og om jeg er i fysisk aktivitet.

Populær snacks

Mange av oppskriftene Linda har utviklet, egner seg godt til både å ha i kjøleskapet, veska eller treningsbagen. Hun forteller at både smoothier, müslibarer og sunne kjeks med mandler og havre er populære både barn og voksne. Som Linn Anne er hun opptatt av at ting må gjøres tilgjengelige for at vi skal ta de sunne valgene fremfor de usunne når blodsukkeret raser.

– Det trenger ikke være så avansert! Litt oppskåret frukt eller grønnsaker er både godt og lettvint, og hvis det er en stund til middag kan litt ekstra protein og fett i form av en håndfull nøtter og proteinrik yoghurt være helt topp.

5 kjappe om sunn snacks

  1. Gjør sunn snacks tilgjengelig – for både store og små!
  2. Et sunt mellommåltid skal også smake godt!
  3. Vær obs på nivået av tilsatt sukker i energibarer (og annen snacks).
  4. Ha alltid oppkuttet frukt og grønt i kjøleskapet.
  5. Forbered gjerne sunn snacks sammen med barna.