Skribent:
Kategori:

Frokost

Skribent:
Kategori:

Frokost

Hjemmelaget babygrøt: Hirsegrøt med pæremos

Det er mange fordeler med hjemmelaget babygrøt. Du har full kontroll over hva grøten inneholder og kan velge ut råvarer som er spesielt rike på jern, vitamin C og vitamin B12.

Foto: Cappelen Damm Oppskrift av Hanne Buxrud, Per Sollerman, Sunniva Dring og Ann Kristin Møst Wang

Hjemmelaget babygrøt har mange fordeler. Du unngår lett salt, sukker og konserveringsmidler, og etterhvert kan du introdusere én og én matvare. Bruker du også ingredienser fra måltider resten av familien spiser, venner barnet seg raskere til maten dere spiser.

Her er oppskrift på en sunn og veldig god hjemmelaget hirsegrøt, toppet med pæremos.

 

'

Tilagningstid

15 - 60+

Porsjioner

1

Nivå

Enkel

Grøt:

  • 1 dl hirseflak
  • ca. 3 dl vann

Pæremos

  • 2-3 pærer

Slik gjør du

Grøt:

  1. Ha 1dl hirseflak i en bolle med kaldt vann slik at det dekker.
  2. La stå i kjøleskapet over natten for å gjøre jernet lettere tilgjengelig.
  3. Hell hirseflak, oppbløtningsvann og 1dl vann i en kjele og kok forsiktig opp mens du rører. Hvis grøten blir tykk, kan du spe med morsmelk/erstatning til ønsket konsistens.
  4. Tilsett 1 ts olje eller smør rett før servering.

Pæremos:

  1. Skrell og del et par pærer.
  2. Damp dem til de blir myke og kjør i stavmikser til du får en puré.
  3. Ha på glass med lokk og sett dem i kjøleskapet eller frys dem ned i isbitterninger.
    Fra 5 mnd. kan man innføre mos av tørket frukt. Svisker, dadler, aprikos og fiken. Alt dette finner man økologisk og alle blir fine moser som søter grøten på en sunnere måte.
'

bok om grøt med oppskrift på barnegrøtOppskriften er hentet fra boka Grøt – På ville veier, utgitt på Cappelen Damm. Bak boka står Hanne Buxrud, Sunniva Dring, Per Sollerman og Ann Kristin Wang.

Er du glad i grøt er dette boka for deg. Her er oppskrifter på over 70 grøter du kan gasse deg med – og ideer til hva du kan gjøre med grøtrester, som for eksempel bake brød, lefser eller smoothies.

I tillegg til grøtoppskriftene er det tips om gode smaker som passer til, oversikt over basisteknikker for grøtlaging, som bløtlegging og koketider, samt informasjon om anvendelse av flytende ingredienser som melk, mandelmelk og kokosmelk.

Som forfatterene sier: “Når det gjelder grøt, er det kun fantasien som setter grenser.”

Når kan babyer begynne å spise grøt?

Du kan gi grøt til barn fra fire måneder. Bland gjerne den første grøten med morsmelk eller morsmelkerstatning. Etter hvert kan du også bruke ris, havre og mandelmelk som jevning. Fra barnet er 10 måneder kan du introdusere kumelk.

Start med jernrike kornsorter som hirse og havre. Disse er også glutenfrie. Etter hvert kan du innføre grøt med litt gluten i.

Den samme hovedregelen med å la gryn/korn ligge i vann før det kokes gjelder også for babygrøter. Da vil man få maksimalt av næringsstoffer ut i grøten, ikke minst jern. 

Denne oppskriften på hirsegrøt med pæremos er for babyer som er fire måneder og oppover. Grøten er glutenfri.

Følg Plusstid på Facebook for flere oppskrifter.

' '