Kategori:

Frokost

Tags:
Kategori:

Frokost

Tags:

Sunne snacks barna lett lager selv

Uten voksne i huset tyr mange barn til usunne alternativer som boller, sjokoladepålegg eller frokostblanding med alt for mye sukker. Her er tips til enkle og sunne snacks barn kan lage selv.

barnehånd klemmer ned et toastjern
Et toastjern kan være en god investering. Ostesmørbrød blir lett en slager etter skoletid. Foto: Gry Traaen

Tips til sunne snacks

  • Oppskårne grønnsaker med dipp. Lag gjerne en dipp av kesam, litt urter, salt og sitronsaft for å «piffe» opp.
  • La et fruktfat stå fremme, og ha med både frukt, grønnsaker og nøtter.
  • Et næringsrikt knekkebrød, f. eks Sigdal, med Snøfrisk og avokado.
  • Vaffeltoast: En grovbrødskive med gulost og skinke stekt i vaffeljern.
  • Havregrøt med rosiner, bær, nøtter eller syltetøy med mindre sukker.
  • Smoothie av yoghurt naturell eller Biola, frosne bær, et eple eller banan. Her kan du også blande inn litt havregryn.
  • Fullkornspasta med en teskje pesto eller litt revet ost.
  • Grove tortillawraps er både sunt og godt. Foto: Gry Traaen

    Grove tortillawraps med litt salat, agurk, tomat, ost og fiskekaker.

Ingredienser det er lurt å ha tilgjengelig

Kesam, havregryn, cherrytomater, gulrøtter, yoghurt naturell, eple, banan, grovt brød, fiskekaker, grove tortillawraps, ost, skinke.

Sunne matråd

Husk å sjekke brødskalaen for å vite hvor grovt brød du kjøper. Velg gjerne brød som er ekstra grovt.

  • Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. En av disse kan gjerne være fiskekaker.

Les også: BERGENSK FISKESUPPE MED FISKEBOLLER

  • Spis fisk som pålegg fem til seks ganger i uken. Makrell i tomat er et godt alternativ.
  • Du kan regne det du får plass til i neven din som én enhet frukt eller grønt. For små barn vil altså noen eplebiter være tilsvarende det et stort eple er for deg.