Skribent:
Kategori:

Helse

Skribent:
Kategori:

Helse

Magen rumler hele tiden – hva kan du gjøre?

Synes du det er ukomfortabelt at magen din rumler? Særlig etter du har spist - for du kan ikke lenger skylde på sulten? Vi serverer deg årsaker – og løsninger!

Dame med rumlende mage
Noen kjenner mer på stillheten enn andre. De som sliter med rumling i magen, for eksempel. Foto: iStock

Opplever du innimellom at magen din rumler, kanskje når det passer skikkelig dårlig? Da er du ikke alene. Ernæringsrådgiveren og ernæringsfysiologen vi har snakket med forteller at det er helt vanlig at magen rumler i ny og ne. Og det finnes flere ting du kan gjøre for å forhindre magerumling.

Buldring, during og piping

– Magerumling er lyder som kan komme når du

Julianne Lyngstad er foredragsholder, forfatter og ernæringsrådgiver med master i samfunnsernæring. Foto: Line Dammen/Gyldendal.

er veldig sulten, hvis det er lenge siden du har spist. Rumlingen kan bli veldig høy fordi det nærmest blir som et ekko i tarmene, sier Julianne Lyngstad, som er ernæringsrådgiver med master i samfunnsernæring.

Også Helge Andreas Felberg, klinisk ernæringsfysiolog ved Norges Idrettsmedisinsk Institutt (Nimi) og Easyfodmap.no forsikrer at rumling i magen er vanlig.

– Lydene betyr i de fleste tilfeller at det beveger seg luft eller innhold inne i tarmen. Tarmen er ganske lang, fra fem og en halv til sju meter, så det tar litt tid når ting skal gjennom den, forklarer Felberg.

Julianne Lyngstad har skrevet flere bøker om lavFODMAP-dietten, og har en blogg det kan være nyttig å sjekke ut.

En lang prosess

Lyngstad forteller at det skjer mange kompliserte prosesser i magen, vanligvis uten at vi merker det, etter vi har spist og før vi må på do. Det kan også forklare hvorfor de som jobber med mage og tarm, ofte har stor respekt for fordøyelsessystemet.

– Fordøyelsen er en ganske lang prosess. Den begynner når vi tenker på å spise mat, ved at vi skiller ut stoffer som etter hvert skal bryte ned maten, sier Lyngstad.

Ernæringsrådgiveren forklarer at når vi svelger maten går den ned i magesekken, hvor den blandes med en del væsker og blir liggende en stund for å klargjøres for videre fordøyelse. Opptaket av næringsstoffer skjer i tynntarmen, som er det neste steget i fordøyelsen, og magesekken slipper maten inn i små porsjoner. Restene passerer videre til tykktarmen, og livnærer alle tarmbakteriene våre. Det er mye som skjer før vi til slutt føler trangen til å gå på do, da det som ikke ble tatt opp i tynntarmens skal ut.

Selskapet til Felberg, Easyfodmap.no, leverer lavFODMAP-ferdigprodukter som skal forenkle hverdagen til personer med irritabel tarm.

Vanlig, men ikke alltid

Med alt som skjer i tarmene i tankene, er det kanskje ikke så rart at den kan brumme litt. I en artikkel på Vitenskap.dk sammenligner Jüri Johannes Rumessen, overlege ved Gentofte Hospital, magen med et orgel. Det beveger seg hele tiden luft gjennom tarmen, og siden tarmen bøyer seg mange steder, blir luften presset rundt en del hjørner. Når luft presses gjennom smale steder, skapes det lyd, uansett om det skjer i magen eller i musikken. 

Men selv om alle mager rumler i ny og ne, og noen oftere enn andre, kan rumling i magen også være et tegn på at noe ikke er helt som det skal være.

– En vanlig årsak til rumling kan være at du har spist veldig raskt og dermed også svelget mye luft. Det kan også hende at du er litt hard i magen, og at ting derfor beveger seg litt trått gjennom tarmen. Eller så kan du ha spist noe som gjør at tarmen produserer mye luft, som linser, rotgrønnsaker, eller visse kornsorter, sier Felberg.

Rumling kan også forårsakes av annet enn mat. Følelsesmessige tilstander som stress, bekymringer og sorg kan også påvirke magen. De siste årene har det blitt forsket mye på sammenhengen mellom hjernen og tarmen, og det rapporteres at fordøyelsesproblemer kan speile den emosjonelle tilstanden vår og motsatt.

– Stress påvirker tarmen, og gjør så tarminnholdet forflyttes raskere ved hjelp av stresshormoner som adrenalin og kortison, forklarer ernæringsfysiologen.

Helge Andreas Felberg, klinisk ernæringsfysiolog ved Norges Idrettsmedisinsk Institutt (Nimi) og Easyfodmap.no. Foto: Privat

For sikkerhets skyld

Hvis det ikke bare er rumling i magen som plager deg, men at du også opplever å være oppblåst og ha magesmerter, kan det være greit å få sjekket magen hos fastlegen. Dette er nemlig symptomer på irritabel tarm, men ikke hvis du bare har slike symptomer en gang i blant.

Irritabel tarm oppleves som virkelig plagsomt og begrenser hvordan du har det, noe Lyngstad kan skrive under på. Hun fikk diagnosen irritabel tarm som 17-åring, etter flere år hvor hun blant annet var oppblåst, trøtt og fortvilet.

– Det er forskjell på vanlig magerumling, lyder som kommer når du er veldig sulten, og å ha magerumling i kombinasjon med andre irritabel tarm-symptomer. Det er det ofte de andre symptomene du kjenner på først, som luft i magen og fordøyelsesproblemer. Da kommer magerumlingen som regel av at det er mye luft i tarmene eller at du har mye løs mage, noe som gjør at tarmen jobber veldig fort. Det kan også føre med seg en del lyder, sier Lyngstad.

Felberg forteller at fastlegen vurderer det totale symptombildet ditt og at det er sjelden det er noe farlig, men at legen kan komme til å ville forsikre seg om at det verken er cøliaki, betennelsessykdommer eller tykktarmskreft.

– Har du vært hos fastlegen og utelukket at det er noe i veien med tarmen, er det ofte at vi begynner å se på maten, siden det er noen næringsstoffer i maten som kan skape litt mer luft enn andre, sier han.

Styrker kroppen

Vitaminbjørner D-vitamin er proppfull av D-vitamin som er godt for immunforsvaret, ben og muskler.

Les mer

Oftere, mindre og roligere

Felberg forteller at det første steget i all kostholdsomlegging, er å spise oftere og mindre. Han tror dette kan hjelpe deg som sliter med rumling i magen, så sant du ikke har andre plager i tillegg, som oppblåsthet, magesmerter, hard eller løs mage.

– Spiser du mindre mat om gangen, blir det mindre for magen og tarmen å jobbe med. Det er også færre næringsstoffer som kan brytes ned til luft, sammenlignet med om det kommer store mengder mat og næringsstoffer som tarmen kan få kapasitetsproblemer med å håndtere. Spiser du oftere, er det lettere å spise mindre og roligere, fordi du ikke har rukket å bli skrubbsulten, sier Felberg.

Han legger også til at det å være sulten er et stressmoment i seg selv, og som sagt kan stress påvirke magehelse.

– Vedvarer symptomene kan du dra til legen for å være sikker på at du ikke overser noen røde flagg. Hvis plagene er hyppige og store, og legen ikke finner andre årsaker til det, er det vanlig å få beskjed om at du har irritabel tarm. Da er det lavFODMAP-dietten som gjelder, sier Felberg.

Det den kliniske ernæringsfysiologen henviser til, er et populært verktøy for de med kroniske mageplager. Det er en diett hvor man justerer inntaket av matvarer som inneholder tungt fordøyelige karbohydrater.

Det kan du lese alt om her, både irritabel tarm og FODMAP.

Verdt å vite om magerumling

  • Magerumling er lyder som kan komme når du er veldig sulten. Rumlingen kan bli veldig høy fordi det nærmest blir som et ekko i tarmene.
  • Lydene kan også bety at det beveger seg luft eller innhold i tarmene.
  • Matvarer som linser, rotgrønnsaker og visse kornsorter gjør så tarmen produserer mye luft.
  • Noen kan få plager av kullsyreholdig drikke, spesielt hvis de ikke greier å rape opp gassen som de får i seg. Da kan denne gassen passere videre til tarmene.
  • Luft i magen kanvære et tegn på at noe ikke er helt som det skal. Det kan hende at du har spist veldig raskt, og dermed også svelget mye luft, eller så kan det indikere at du er litt hard i magen, og at ting derfor beveger seg trått gjennom den.
  • Forsøk å spise oftere og mindre.
  • Stress, bekymringer og sorg kan påvirke magen.
  • Sjekk magen hos fastlegen hvis du har flere plager enn magerumling.