Skribent:
Kategori:

Vasketips

Skribent:
Kategori:

Vasketips

Slik blir du fornøyd med vaskehjelpen

Vurderer du å få deg vaskehjelp? Få med deg disse rådene før du tar kontakt med et renholdsfirma.

Det er lurt å være bevisst hvilke behov du har før du tar kontakt med en vaskehjelp. På den måten kan du finne den tjenesten, som passer for deg.

I en travel hverdag er det en fordel å ha muligheten til å benytte seg av renholdstjenester. Mange velger å ha vaskehjelp for å håndtere den berømmelige tidsklemma. Men hva er egentlig viktig å være bevisst på i forkant for å bli fornøyd med vaskehjelpen?

Plusstid-home_rabatt_topp

Fast rabatt på vaskehjelp

Plusstid-medlemmer får 30% avslag på første rengjøring. Deretter 10% rabatt ved bestilling av regelmessig rengjøring.

Rabattkoden er Plusstid2019.  

Dersom du ikke er medlem i Plusstid, kan du bli det her. Det er gratis og uforpliktende.

Klikk her for å ta i bruk rabattkoden din på Plusstid Home. 

NB! Rabatten gjelder bare deg som bor i Oslo og Akershus.

Hun forteller at Plusstid Home har laget en plattform som skal gjøre det lettere å finne pålitelige renholdere. Tilbudet gjelder for innbyggere i Oslo-området.– Det er viktig at du vet hva du trenger, og hva du forventer. Om du vil bestille typisk hjemmerenhold, trenger du ikke å se på bedrifter som tilbyr profesjonelle og meget kompliserte tjenester med spesielt utstyr til for eksempel flyttevask. Det er lurt å tenke over om du trenger regelmessig rengjøring eller bare en engangsvask. Også er det viktig at denne renholdsbedriften er godkjent i renholdsregisteret, sier Magdalena Martyka, Field Operations Manager i Plusstid Home.

– Våre kunder kan være sikre på at alle renholderne har kommet igjennom vår utvelgelsesprosess og at alle er registrert, sier hun.

Les også: HVOR MYE BØR EN VASKEHJELP KOSTE?

Hva får du for hvilken pris?

Rikke Hennum
Kontorsjef i Reiduns Renhold, Rikke Hennum

Kontorsjef i Reiduns Renhold, Rikke Hennum, påpeker at det er viktig å vite hva behovet er før du tar kontakt med et renholdsfirma. Vær også klar over at en stor bolig vil ta lengre tid å vaske enn en mindre bolig, og at prisen derfor kan endre seg.

Finn ut av hva tjenesten innebærer, og se hva du får i forhold til tid og pris. Når det gjelder privat renhold har vi en standardtjeneste hvor en potensiell kunde får se en liste over hva våre renholdere vasker.
De som rengjør for Reiduns Renhold gjør følgende: Vasker alle gulvflater, støvsuger tepper, tørker støv i vinduskarmer, på bilder og der det vanligvis samler seg støv. Lister og stikkontakter kostes for støv, og flekker fjernes på blant annet dører og lysbrytere. På badet vaskes servant, dusj, badekar og toalett med desinfiserende vaskemiddel og egne kluter og bøtter. På kjøkkenet vaskes alle flater som er ryddet, samt utsiden av skap, ovn og kjøleskap. Skap vaskes ikke innvendig. 

Hennum påpeker at det er viktig med god kommunikasjon mellom kunde og renholder. De tilpasser tilbudet etter kundens behov så langt det lar seg gjøre. Rutinen er å avklare alt i forkant over telefon eller mail, de drar ikke ut på befaring.
– Husk at boligen må ryddes. Hvis ikke må renholderen vaske rundt det som ligger i veien og resultatet blir mye dårligere, sier Hennum.
Årsaken til at renholdere vanligvis ikke flytter på ting, er at dette kan føre til at huseier ikke finner dem igjen.

Gi tilbakemelding

Magdalena Martyka

Magdalena Martyka er vaskeekspert og Field Operations manager hos Plusstid Home. Foto: Privat

Martyka i Plusstid Home påpeker at det å gi tydelig uttrykk for hva du ønsker og forventer av tjenesten, er en forutsetning for å bli fornøyd. 

– Ved å ha god kommunikasjon med vaskehjelpen på forhånd kan du være sikker på at du får det du er ute etter. Om du har en fast vaskehjelp vil dette gjøre vaskingen mer effektiv da renholderen vet på forhånd hva de skal fokusere på når de er hjemme hos deg. Om du eksempelvis ønsker en mer omfattende rengjøring, men bestiller for få timer, vil vaskehjelpen kunne forklare dette til deg og anbefale hva du trenger for at du skal få det du er ute etter. Både vi og våre renholdere setter stor pris på god kommunikasjon med kundene våre, undestreker hun.

Ved å ha god kommunikasjon med vaskehjelpen på forhånd kan du være sikker på at du får det du er ute etter.

Er du likevel ikke fornøyd med vasketjenesten, så er det fullt mulig å gjøre noe med det.

Om det er noe du er misfornøyd med, bør du forklare dette til vaskehjelpen. Vis gjerne hvordan du forventer at noe skal gjøres. Om du ikke ønsker å ta det direkte med renholdere, kan du ta kontakt med firmaets kundeservice. De vil ta det videre med renholderen. Hvis du ikke ser en forbedring, bør du be om å få en ny vaskehjelp, råder Martyka.

5 tips til å lykkes med vaskehjelp

  • Kartlegg behovet ditt. Hvor ofte trenger du rengjøring og hva skal vaskes?
  • Finn ut hva slags tjeneste firmaet har som dekker dine behov.
  • Vær tydelig på forventningene du har. Avklar tidsbruk og pris på forhånd.
  • Rydd boligen før vaskehjelpen kommer.
  • Gi beskjed om du er misfornøyd. Gi konstruktiv kritikk: Vis hvordan du heller vil ha det.

Les også: DETTE BØR DU SE ETTER I EN GOD VASKEHJELP