Kategori:

Ryddetips

Kategori:

Ryddetips

Smarte tips til deg som skal flytte

Slik unngår du fullstendig kaos før, under og etter flyttingen.

Smarte tips til deg som skal flytte.
Gjør du en grundig jobb med pakking og merking av hele flyttelasset, sparer du masse tid og energi. Foto: iStock

Skal du i gang med flytting til ny bolig, men er usikker på hvor du skal begynne og hvordan flyttingen kan bli så smertefri som mulig?

Gunn Beate Reinton Rulnes

Rydde- og organiseringsekspert Gunn Beate Reinton Rulnes gir deg mange gode tips til en problemfri flytteprosess. Foto: Anna-Julia Granberg, Blunderbuss

– Det aller første du bør gjøre er å sette en tidsplan og kjøpe godt med flytteesker. Noen som er gode å bære, og ikke for store, slik at de ikke blir for tunge. Banankasser er gratis og kjekke å frakte, sier Gunn Beate Reinton Rulnes.

På bloggen Listelykke har hun siden 2009 gitt gode råd om fornuftige systemer og smart organisering i hverdagen. I 2016 ga hun ut boken Listelykke, som gir deg gode ryddestrategier og tips til hvordan du kan rydde opp både i hverdagen og i huset.

– Et annet godt tips er å pakke ned de tingene du ikke trenger før du er i nytt hus først, tipser hun videre.

Derfor bør du rydde, kaste og selge før flytting

Før du begynner nedpakkingen, bør du ta deg tid til å vurdere hva som kan kastes, resirkuleres, gis bort og selges. Tenk over om du faktisk har hatt bruk for det du rydder i de siste ti årene, og om det hadde vært deilig å bare bli kvitt det.

­– Trenger du hundre kjøkkenhåndklær og åtte sett sengetøy til hver dyne? En annen ting du bør gjøre mens du går gjennom alt, er å visualisere det nye huset med tingene du har i dag. Er det noe som ikke passer inn lenger, kan du like gjerne kvitte deg med det i dag, tipser Reinton Rulnes.

Beatrice Torp Haugland er eiendomsmegler ved Nordvik Majorstuen, og har mange gode tips når det gjelder pakking og flytting. Hun råder deg til å rydde opp i forkant for å stille med «blanke ark», og få bedre plass i den nye boligen.

Beatrice Torp Haugland

Eiendomsmegler Beatrice Torp Haugland ved Nordvik Majorstuen. Foto: Nordvik Majorstuen

– Dropper du denne opprydningen i forkant, tar du gjerne vare på disse unødvendige gjenstandene i den nye boden – og der forsvinner de aldri fra, sier hun.

Husk å skrive lister

Det er ingen hemmelighet at lister over alle gjøremål bidrar til en organisert og oversiktlig flytteprosess. Lister gjør ifølge ryddeekspert Reinton Rulnes at du får ro i topplokket, og du får inkludert alle i alt du tenker på og som må gjøres.

– Deleger oppgavene på listene dine, og la alle krysse av når de er ferdige. Det gir god oversikt og ansvarliggjør alle. Det er et pluss at alle som er med på flyttelasset vet at det er en million ting å huske på, gjøre og tenke over. Det spiller ingen rolle om listene er i en egen flyttebok med egne overskrifter, digitalt eller på ei notatblokk – så lenge listene blir brukt, sier hun.

Slik sorterer og pakker du flyttelasset

Ifølge Beatrice Torp Haugland hos Nordvik Majorstuen er innpakningen noe av det viktigste ved hele pakkingen. Det er overraskende enkelt å få ødelagt gjenstander i en flytteprosess, så legg ekstra tid og energi i innpakningen.

– Gå til innkjøp av flytteesker, silkepapir og papp til «etasjeskille» i flytteeskene. Du bør ikke undervurdere avispapir, god taping og ekstra polstring, men husk at avispapir kan avgi trykksverte, så vær konsekvent med hva du bruker det til, sier hun.

I små og ikke overfylte esker bør du bruke silkepapir og boblepast. Når du skal begynne å pakke, bør du sortere alt etter rom og størrelse. Sorter for eksempel mindre gjenstander sammen, som baderomsartikler i poser i samme flytteeske.

– Teip fast løse deler, eller legg løse deler til møbler og elektronikk i merkede ziplock-poser. Det er så ergerlig å mangle en del til gardinstangen eller et ben til sofaen. Prøv også å flytte ting som hører sammen i samme eske, sier Reinton Rulnes hos Listelykke.

Marker alle flytteeskene

Husk å merke eskene etter hvert som du pakker, slik at ikke bare du men også flyttehjelpere kan sette eskene i riktig rom. Vær konkret og merk eskene med store A4-ark og sprittusj, som «kjøkken», «bad i 2. etasje», «foreldresoverom» og «utebod».

– Du kan også velge å gi kjøkkeneskene grønn lapp, stuen rød lapp, soverommet blå lapp, etc. Da slipper du å åpne alle eskene når du leter. Merk gjerne ting som skal inn i samme skuff som den kom fra, med for eksempel «skuff nr. 3 i kommoden». Flytteesker med knuselig innhold bør markeres godt, tipser ryddeekspert Reinton Rulnes.

Flyttebyrå og flyttebil, eller gjøre jobben selv?

Mange velger å gjøre alt selv under flytting, ofte med hjelp av venner og familie, men har du mulighet til å hyre et flyttebyrå, er dette noe eiendomsmegler Beatrice helt klart anbefaler.

– Man undervurderer gjerne hva som kreves av en i anledning en flytteprosess. Det er spesielt tidskrevende, og krever energi og nøye planlegging. Den gjennomsnittlige nordmann flytter såpass sjeldent, at det er verdt pengene å benytte seg av hjelp til denne prosessen. Tenk på det som en investering istedenfor en kostnad, for å bevare både sinn, tid og fokus på andre viktige ting i hverdagen.

Hva er fordelen med flyttebil?

– Ett lass og én kjøretur – mest sannsynlig. Vi leide en varebil, og endte med en rekke turer frem og tilbake. Det er tidsbesparende og verdt pengene. Neste gang vi flytter, blir det flyttebyrå og flyttebil, avslutter eiendomsmegleren.

Fem smarte flyttetips

  1. Sett en tidsplan og lag lister over oppgaver og alt som må gjøres.
  2. Kjøp inn godt med flytteesker, bobleplast, silkepapir, sprittusj og A4-ark i ulike farger.
  3. Rydd, kast og selg ting før du flytter, så slipper du å drasse med deg ting du ikke lenger trenger.
  4. Marker alle flytteeskene med A4-ark og sprittusj. Du kan også gi de ulike rommene hver sin farge som du merker eskene med.
  5. Vurder flyttebyrå og flyttebil om du har mulighet! Da bevarer du både sinn, tid og fokus på andre viktige ting i hverdagen.