Skribent:
Kategori:

Ryddetips

Skribent:
Kategori:

Ryddetips

Slik rydder du rotet i kjeller og på loft

Tid for å ta tak i rotet i boden? Her er guiden til å finne ut hva du skal beholde og hva du kan kvitte deg med.

gutt og bestefar er sammen i boden
En nydelig stund i boden sammen med en bestefar. Slikt gir spesielle minner. Foto: iStock

Det er noe som er veldig rart med boden. For selv om vi gjerne rydder og kaster et par ganger i året – så er det like fullt når vi skal i gang igjen. Klær som kan være kule i den rette anledningen, interiør som bare trenger et malingsstrøk for å bli fint igjen, bestemødrenes fineste porselensdekktøy, utstyr, leker….

Og så står vi der med det vanlige dilemmaet: Hva skal vi beholde og hva skal gis bort eller kastes?

Forfatter Gunn Beate Reinton Rulnes.

– Det er mange som synes det er vanskelig å holde orden i boden. Det blir satt i annen rekke, fordi det ikke er der vi får gjester, og er ikke der vi oppholder oss i hverdagen, så vi merker ikke rotet på kroppen, sier Gunn Beate Reinton Rulnes. Hun er journalist, blogger på listelykke.no, og forfatter av boken Listelykke. Og hun har ryddet et par boder i sitt liv…

Uryddig bod en gjenganger

Men selv Gunn Beate Reinton Rulnes definitivt er mer opptatt av rot, rydderutiner og lister enn de fleste av oss, bedyrer hun at hun absolutt ikke har orden i heimen hele tiden. Og når det kommer til rydding av boden, er hjertesukket lett gjenkjennelig:

– Det er jo så utrolig kjedelig å rydde ting på plass etter å ha brukt det! Skrutrekkeren skal hit, skjøteledningen kveiles og henges på plass dit, hekkesaksa skal henge innerst i kroken, men foran den står jo murerbøtta og kosten, og da orker vi ikke. Da slenger vi det bare inn i boden og lukker døra. Mange har mest sannsynlig heller ikke brukt tid til å se over alt i ett for å se hva man har, eller brukt penger for å ha hyller og oppheng som er best mulig tilpasset behovet. Bodhyller er ofte avleggs møbler fra hjemmet, og det blir ganske halvveis, mener Reinton Rulnes.

LES OGSÅ: Huskelister som reduserer stress

Strukturer ryddingen

Rydde-eksperten har derfor  noen gode råd til å gjennomføre ryddeprosessen i boden på best mulig måte:

  • Finn en periode der du enten har mange dager fri eller du vet du ikke er tynget av så mange andre oppgaver.
  • Få med deg hjelp. Venner er mindre sentimentale enn deg. Men be dem respektere deg.
  • Tøm boden. Kast så mye du bare klarer. Samle deretter alt du tenker å ha i boden på en presenning ute på plenen. Still deg selv tøffe spørsmål: Hvor mange hammere, bager og svømmeføtter trenger du? Hvor mange måter skal du oppbevare småting på? Har du dobbelt opp av alt og sparer du på ødelagte ting? Vær streng med deg selv.
  • Sentimentale ting er vanskelig å kvitte seg med. Still deg selv spørsmålet hvorfor du tror at du knytter deg til akkurat de tingene du syns det er vanskelig å gi bort?

Er du for rask kan det gjøre litt vondt. Gi deg selv noen uker, og se over tingene du sliter med å avgjøre skjebnen til, en gang til. Det vil føles lettere da. Rådfør deg gjerne med andre!

God oppbevaring

Reinton Rulnes bruker selv et esketriks for å begrense minne-samlingen:

– Jeg har satt av to esker til hver av oss i familien. En eske til babyklær, og en annen en med ting, minner, brev eller favorittleker. Er det ikke plass til mer i esken? Da må du enten bytte ut en ting, eller la være å spare på den. Det er utrolig rart hvor mye du etter en tid finner ut at det ikke er så viktig å spare på likevel.

  • Når du har satt til side tingene du skal bruke litt tid på å avgjøre skjebnen til, skal du finne ut behovene og bruksområdene for resten av tingene, og planlegge oppbevaringssystemene deretter.
  • Bruk gjerne lister. Det frigjør plass i hodet, og konkretiserer oppgavene, ikke bare for deg men også for medhjelperne dine.
  • Invester i gode oppbevaringsløsninger, for eksempel gjennomsiktige bokser som gjør at  ting er synlige.
  • Planlegg nøye når du skal plassere det du vil ta vare på. Sett det tunge aggregatet nederst, og sørg for at du ikke bruker store bokser til få ting, eller stapper store ting i for små bokser. Tenk på at du skal rydde tilbake på plass etter bruk, og planlegg slik at det du trenger og bruker oftest er lettest tilgjengelig.
  • Samle ting etter tema. Alt som er relatert til ski eller båt ett sted, minner innerst, bruksting ytterst, kjøkkenutstyr ett sted, klær og utstyr et annet.
  • Unngå å stable ting foran hyller eller oppå hverandre så langt det går.
  • Bruk taket og veggene, det finnes fine oppheng og smarte kroker. En spiker er nok til at vateret får sin faste plass. Sørg for å henge opp ting du bruker ofte i god gripeavstand, samt å rydde av en fast plass for verktøykassa.
  • Ligger det noe igjen på presenningen? Det har du kanskje ikke behov for?

– Jeg tror også på å prate sammen med dem man bor med, hvis man er flere. Hvis du uttrykker hvordan den overfylte boden plager deg, og hvordan du ønsker å ha det, samtidig som du lytter til det de andre har på hjertet, så blir det lettere til et familieprosjekt, poengterer Reinton Rulnes, som mener det også sikrer at familien har et felles system i boden som alle forstår og bruker.

Orke eller utsette

Så var det motivasjonen til å gå i gang, da. Den er ikke alltid så lett å finne.

– Det er en kjip jobb, men gjør du det skikkelig sparer du deg for mye irritasjon og stress rundt rot. Men stort sett handler all rydding om å ta seg sjøl i nakken, og noen ganger til og med bruke noen feriedager på det. Da blir det sammenhengende dager og mer ordentlig innsats og resultat deretter, råder Reinton Rulnes.

Det er en kjip jobb, men gjør du det skikkelig sparer du deg for mye irritasjon og stress rundt rot.Gunn Beate Reinton Rulnes

– Hvordan kan vi klare å beholde den ryddige boden?

– Det kan du hvis du klarer å lage en god planlegging for riktig plassering og oppbevaring, oppnå et mål om å eie færre ting, og ende opp med et system alle som skal rydde på plass skjønner. Og finne en aldri så liten dæsj selvdisiplin i minuttene etter at jobben er gjort, sesongen er over og ting skal legges på plass.

Vil du lese flere slike saker? Følg oss på Facebook.

Tommelfingerregler for å rydde kjelleren og loftet:

  • Sett av god tid og få hjelp fra gode venner.
  • Still deg selv viktig spørsmål; “trenger jeg dette?” og finne ut av hvorfor noe har så stor betydning for deg.
  • Gi deg selv to esker og andre i familien det samme. Begrense dere selv.
  • Ha et system for det du velger å beholde, bruk gjerne gjennomsiktige bokser.
  • Sett deg et mål om å rydde boden, og bruk selvdisiplin. Noen ganger kan det gjøre vondt å kaste ting, gi deg selv god tid og tenk på belønningen; mindre stress.