Skribent:
Kategori:

Ryddetips

Tags:
Skribent:
Kategori:

Ryddetips

Tags:

PC og Mac: Slik får du orden i fotoalbumet

Ligger fortiden strødd hulter til bulter? Det digitale fotoalbumet er en gedigen minnebok – slik kan du organisere mappene for å få bedre oversikt.

to jenter tar bilder og har full orden på fotoalbumet sitt
Manuell mappestruktur eller programvare? Vi har samlet de beste tipsene for å organisere bilder på Mac og PC. Foto: iStock

De fysiske formatene er ikke helt døde enda – den sjarmerende knitringen, lukten og støvpusset fra et gammelt fotoalbum kommer vi heldigvis ikke unna. Hva ellers skulle vi foreldre ha gjort når podens nye kjæreste kommer på sitt første besøk?

Når det gjelder nyere bilder vil likevel de fleste av oss med et kamera, en smarttelefon og PC eller Mac, overføre bildene til datamaskinen – ofte klumpet sammen i store mengder om gangen. Problemet melder seg i kaoset: Hvordan finne igjen det ene bildet av tante Randi i de avgjørende øyeblikkene etter at hun satt fyr på bordduken under julemiddagen i 2015?

Da kan det være lurt å plukke opp noen grunnleggende tips til hvordan du organiserer ditt digitale fotoalbum.

Les også: TIPS TIL Å ORGANISERE HJEMMET

Men først…

Før vi går videre til å tipse om helt konkret programvare, la oss starte på innsiden av kameraet. Merk at ikke alle kameraer støtter denne funksjonen – det gjelder hovedsakelig modeller lansert etter 2012. Smarttelefoner har derimot den samme funksjonen innebygget: GPS-merking.

Med GPS-merkede bilder ligger det bakt inn informasjon om hvor bildet ble tatt. Det betyr at alle bilder tatt i samme område vil legge seg ved siden av hverandre i filsystemet på datamaskinen eller programvaren du bruker (f. eks Picasa, Lightroom, Elements, Photos).

Her er det riktignok personvernhensyn å ha i bakhodet – for ikke å snakke om at GPS-funksjonen sluker kameraets batteri. Ett tips er å skru den av og på ettersom du reiser til nye steder – ett stedsplassert bilde er nok til å organisere de påfølgende bildene under samme fane, frem til du registrerer neste plassering.

Slik aktiverer du GPS-merking:

  • Digitalkamera og DSLR.
    Klikk deg inn på skiftenøkkel- eller tannhjulikonet på kameraet ditt, og naviger til undermenyen for «metadata», «GPS/ digital compass settings» eller «location services». Navnene vil variere på tvers av modeller, men klinger stort sett i samme dur.
  • Iphone.
    På Iphone vil funksjonen ligge organisert under Personvern -> Stedstjenester -> Kamera.
  • Android-telefoner.
    På Android-telefoner kan du trykke på tannhjul-symbolet i kamera-appen, og velge Location tag -> Off eller ved å velge «location» under innstillinger og trykke på det grønne ettallet i øverste høyre hjørne.

Les også: FÅ RYDDIG KLESSKAP MED DISSE TIPSENE

«Photos» for Mac: Sømløs overføring

Så, over til programvarebiten.

Vi holder det enkelt og tar for oss det innebygde bildeprogrammet Photos (eller Bilder) på Mac. Applikasjonen Photos/Bilder erstattet i 2014 automatisk iPhoto hos alle Mac-brukere som oppdaterte operativsystemet sitt.

Apple er kjent for å forenkle grensesnittene for programvaren sin, og filosofien om frihet under tvang skinner igjennom for bildeorganiseringsbiten også: Bildene overføres direkte inn i programvaren fra kameraet eller smarttelefonen når du kobler til – enten du vil det eller ei.

At Bilder-appen er en forenkling av annen bildebasert programvare, betyr derimot ikke at det er en dårlig måte å organisere bildene sine på. Tvert imot – glade amatører vil sette pris på sømløsheten. Ønsker du derimot å gå bort fra Bilder-appen for å organisere mappene dine manuelt på datamaskinen (i Finder), blir det litt mer vrient – bla ned til siste underoverskrift for å se hvordan.

Men først – de beste Photos/Bilder-tipsene fra oss og andre Mac-brukere:

Smarte album

Dialogboksen for smarte album lar deg automatisk sortere etter dato, sted, klokkeslett, periode, kameratype og en rekke andre kategorier. Her lager vi et album for sommeren 2017 på null komma niks – bare ved å angi start- og sluttdato for sommerferien. Foto: Skjermdump

Her er en funksjon som lever opp til navnet sitt: Smarte album lar deg enkelt organisere bilder etter dato og år, men også en rekke andre kriterier. Er jeg for eksempel ute etter alle bilder som ble tatt i sommerferien 2017, angir jeg datoene for start og slutt på sommerferien i dialogboksen til høyre – og vips, så oppretter programvaren automatisk et album.

For å komme til denne dialogboksen er alt du må gjøre å klikke på «Arkiv» helt øverst til venstre på verktøylinja, og deretter menyvalget «Nytt smart album».

Favoritter

Funksjonen “Favoritter” er en annen, litt mer personlig og presis måte å sortere bilder på.

Ved å holde musepekeren over et bilde i albumet (før du har klikket på bildet), dukker det opp et hjerteikon i øverste venstre hjørne. Alle bilder markert med hjerte vil havne i Favoritter-kategorien, som man så kan komme tilbake til for å finsortere på et senere tidspunkt. For eksempel ved å bruke neste metode:

“Drag and drop”

Den vanligste metoden for bildesortering er enkelt og greit å markere alle de ønskede bildene, opprette et album og dra hele bunken over til albumet.

  1. Trykk “+”-ikonet til venstre for søkefeltet i høyre hjørne
  2. Trykk “Vis” på verktøylinja og deretter “Vis sidepanel”
  3. Navigér til “Alle bilder” i sidepanelet
  4. Hold nede CMD-knappen på tastaturet og trykk på ønsket bilde for å markere
  5. Gjenta for å markere flere bilder enkeltvis
  6. Bruk musepekeren til å dra bildene over til ønsket album

Merk: Dette er ikke en uttømmende gjennomgang av den aktuelle programvaren, men et utvalg av tips til praktiske og mindre kjente funksjoner i «Photos». Sjekk denne videoguiden for flere tips.

«Adobe Bridge» til PC: Full styring

For PC er det en litt mer omfattende oppgave å gi full oversikt over programvare, tips og triks. Til forskjell fra Apples operativsystem, er Windows et langt på vei mer åpent system – med utallige muligheter for relevant programvare.

I denne guiden velger jeg derfor å presentere Adobe Bridge, som er en helt gratis (ja, faktisk) og fritt tilgjengelig programvare for bildesortering. Ønsker du en helproff løsning for ditt digitale fotoalbum? Da er Adobe Bridge greia for deg.

Her er noen gode Adobe Bridge-tips for å få grunnleggende orden i sysakene.

Favorittmapper

Det første som møter deg når du åpner Adobe Bridge, er et femdelt arbeidsområde. Start med det midterste feltet (se bilde). Fra midterste felt kan du dra bildemappene dine inn i Favoritter (øverste kolonne til venstre). Disse mappene vil da ligge tilgjengelig i venstre kolonne hver gang du åpner programmet.

Samlinger

Med Samlinger-funksjonen kan du opprette grupper av bilder uten å bruke mappestruktur. Klikk på Samlinger-fanen i nederste venstre kolonne, trykk “Ny samling”. Deretter er det bare å bruke øverste venstre kolonne til å finne bilder du kan dra over til din Samling.

Husk at du kan holde nede Ctrl-knappen for hver gang du klikker på et bilde i arbeidsområdet for å markere flere. Slik kan du dra grupper av bilder inn i Samlinger-fanen.

Smarte samlinger

Det vil si, en annen måte å opprette Samlinger på. Trykker du “Ny smart samling” istedenfor “Ny samling”, dukker det opp et dialogvindu lik det nedenfor. Her kan du velge å opprette automatiske album basert på en rekke kriterier, som for eksempel dato, tidsrom, filnavn, sted og så videre.

Skal du lage et album for påskeferien 2018, skriv inn start- og sluttdato for påskeferien, og Adobe Bridge oppretter automatisk et album med alle bilder fra dette tidsrommet.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Arbeidsområdet i Adobe Bridge. Øverst i venstre kolonne ligger Favoritter. Nederst i hjørnet av venstre kolonne (under Samlinger) ligger funksjonen “Ny samling” og “Ny smart samling”. (Foto: Skjermdump)

Til slutt: Mappestruktur

Vi runder av guiden vår med noen tips til dere som ikke ønsker å bruke programvare, men heller ønsker tips til hvordan organiseringen kan løses “manuelt”.

For Mac-brukere: 

Bilder-appen på Mac-maskiner er koblet opp mot all bildeoverføring, slik at bilder fra kamera og mobil automatisk føyer seg inn i denne programvaren. For å få ut filene fra Bilder, lag først en mappe i Finder. Kall den fotoalbum, bilder eller liknende.

Inne i Bilder-programvaren: Klikk på Edit i verktøylinja -> Select all. Deretter klikker du på File -> Export Unmodified Original of Pictures og velger mappen din som plassering.

Slik kan du strukturere mappene på PC eller Mac:

Årstall.
Den enkleste formen for mappestruktur er å lage mapper med årstall. Fyll mappene med bilder fra det aktuelle året.

Hendelser.
Lag enkeltmapper for hendelser, som “Julaften 2017”, “Firenze 2016” og så videre.

Årstall og hendelser.
Lag nye mapper inne i mappene for hvert enkelt årstall. Disse kan du navngi etter hendelser, for eksempel “sommerferie”, “påske”, “bursdag” og så videre.

Innhold.
Lag mapper bestemt av bildenes innhold. For eksempel “familie”, “venner”, “konserter” og så videre.

Og dere…

Husk backup!


Les også:
FÅ FULL ORDEN I KJØKKENSKUFFENE

Kilder: Techradar, Organizepictures.com, Youtube.com/TechTalkAmerica