Skribent:
Kategori:

Interiør

Skribent:
Kategori:

Interiør

Slik får du det optimale hjemmekontoret!

Har du planer om å jobbe mer hjemmefra? Her er ekspertens råd til hvordan du kan gjøre det mest mulig effektivt – og hyggelig.

Tips til vellykket hjemmekontor
Hvis det er praktisk mulig, så bør du ha et eget rom til hjemmekontor. Foto: Volkan Olmez/ Unsplash
Eva Isachsen

Interiørarkitekt og ryddeekspert Eva Isachsen råder deg til å fjerne ting som virker stressende på hjemmekontoret. Foto: Eskil Roll

Ja, for hygge er definitivt noe av pakken når du skal innrede hjemmekontoret. Du må jo få lyst til å jobbe der, og en pult som er satt opp i en krok i den rotete gangen, er ikke akkurat definisjonen av hygge.

– Vår erfaring er at hvis det er praktisk mulig, så bør du ha et eget rom til hjemmekontor, ikke ha det felles med stua eller et annet rom. Å kunne sitte i fred bak en lukket dør er det aller beste, sier Eva Isachsen fra Rom for sjelen. Hun er interiørarkitekt, feng shui-konsulent og en av rydde-ekspertene fra den bestselgende boka Ryddeglede.

Isachsen har hjulpet mang en frustrert hjemmearbeider med å få arbeidsplassen til å fungere som den skal, og har over tid samlet opp noen råd hun mener er viktige for å få til et optimalt kontor hjemme:

1. Eget rom eller kontorkrok i stua?

Isachsen anbefaler helst et eget rom til kontoret.
– Det vanskeligste er om du skal sitte i stua, for hvis ikke du har noen skyvedørsløsning, gjør det at du må rydde opp hver dag, og det kan føles som en tidstyv.

Hvis det likevel er slik at du skal lage deg en hjemmekontor-krok i et av de andre rommene, anbefaler Isachsen at du har møbler i rommet som kan ha flere funksjoner, som å skjule utstyr og arbeidsredskaper du trenger i det daglige, men som blir rotete å ha stående fremme etter arbeidsdagen er slutt. Har du et loft eller plass i boden? Innred et fjernlager for dokumenter og arbeidsredskaper du bruker sjeldnere.

2. Hvem skal bruke kontoret?

Det første du bør gjøre før du innreder hjemmekontoret er å lage en behovsanalyse, råder Eva Isachsen.
– Tøm gjerne rommet. Det gjør deg også mer villig til å kaste ting du ikke trenger. Det ligger mange adaptere rundt i norske hjem, og ingen tør å kaste dem, fordi de ikke husker hvor de hørte til, ler hun.
«Hvem skal bruke rommet og hva skal det brukes til?» er det du så skal finne ut av.
– Mange drar bare rett på Ikea. Men det er lurt å først analysere hvordan rommet skal bli et bra rom for det du skal holde på med, en plass du føler er din, og ikke bare en oppbevaringsplass. Her finnes det ingen standardfasit. Bo deg inn, og gjør justeringer underveis.

3. Sett din stemning

Ofte er vi bare opptatt av at det skal være effektivt, men er hjemmekontoret trivelig, gir det også en følelse av å ha ro og konsentrasjon, samtidig som det kan stimulere til produktivitet, mener Isachsen.
Hun råder deg til å ha noen ting du virkelig liker rundt deg, men samtidig å rydde bort fra skrivebordet det som skaper stressfølelse.
– Hvorfor ikke bruke gamle bokser du finner på bruktbutikken, og legg papirer og ting som stresser deg i dem. Gjerne ha nok hyller, men de trenger ikke å bare være fylt med permer, sett også gjerne noen ting med personlig og sanselige uttrykk der. Grønne planter kan for eksempel gi en god og levende stemning på kontoret, mener hun.

4. Bruk farger og materialer som minimerer stressfølelser

– Farger skal ikke virke forstyrrende. Da blir du stresset, og vil ikke oppholde deg der for lenge. Det er en grunn til at fast food-kjeder har mye rødt i interiøret, poengterer Eva Isachsen.
– Men også det altfor sterile virker stressende. Hvitt, glass og veldig nøytral stil kan også gi stress, sier interiørarkitekten.
– Tillat deg gjerne å bruke feminine farger. Tenk mer hjemlig. Ekte tre er et veldig godt eksempel på et materiale som fungerer for å gi god stemning, mener hun.

4. Tenk gjenbruk

Isachsen er opptatt av gjenbruk, også på hjemmekontoret.
– Utnytt vårens loppemarkeder, og gode priser på bruktbutikken. Gjenbruk kan også gjøre kontoret ditt mye mer spennende. Hvis du har litt herfra og derfra i møbler, kan du for eksempel male alt i samme farge for å få en harmonisk helhet. Eller ha samme farge på vegg og bokhylle.
Hvis man har behov for mye lagring er det enda viktigere med fargebruk, eventuelt finnes det løsninger med skyvedører eller romdelere som kan skjule lagringsplassen.

5. Ha belysning etter behov

Du bør ikke sitte og jobbe på et rom uten dagslys, for det gjør noe med konsentrasjonen din, hevder Isachsen.
Du trenger nok lys, så plasser gjerne arbeidspulten foran et vindu. Tenk også at du skal ha ulik belysning der du jobber. Gå for en arbeidslampe som du kan bruke over skjermen, men som er riktig blendet. Men ha også mulighet for litt dunkel belysning, eller bruk stearinlys dersom du skal være mer kreativ og tenkende. Det setter ned tempoet litt.

6. Det nødvendige – og unødvendige rotet

– Hva trenger du å ha lett tilgjengelig? Det er viktig å skille mellom aktivt og passivt rot, sier rydde-ekspert Isachsen.
– Aktivt rot er det du holder på med – det er ikke farlig for deg, og det må kanskje bare ligge der. Men det som er farlig er hvis du har de gule lappene på pulten tre år etter at prosjektet er ferdig. Papirhauger som bare samler seg opp, duppeditter du strengt tatt ikke trenger. Vær litt kritisk til hva du tar inn, ikke sank som en hamster!

7. Bruk faste plasser

Faste plasser er viktig. På kontoret er det ofte sånn, men for mange flyter det på hjemmekontoret.

  • Skjul alt som ikke må ligge fremme i fine bokser. Det er viktig at du tydelig merker boksene med hva de inneholder.
  • Ha en fast stasjon for ladere.

8. Automatiser stresset

  • Prøv å automatisere så mye som mulig, for eksempel regninger og post, gjennom avtalegiro og Digi post. Da slipper du mye av det farlige stresset.
  • Gjør det til en rutine å gå gjennom posten du får, så du blir ferdig med det og kan rydde bort papirene.
  • Hvis du starter dagen med å skrive en liste over dine gjøremål, eller fører det inn i Google + vil du føle at du er litt i forkant, og har en plan for dagen.

9. Sett grense mellom jobb og privat

Hjemmekontor gir frihet, men den friheten har også en hake. For plutselig er du mer tilgjengelig hjemme, og det kan skape en utfordring overfor andre familiemedlemmer.
– Du vil spare deg for mye ergrelse på å være tydelig om når du er på jobb, mener Eva Isachsen.
– En jeg kjenner satt med en hatt på hodet! Da ungene så at hun hadde på den, kom de ikke bort for å spørre henne om ting, for da visste de at hun var på jobb.
Isachsen tror også det er lurt å holde på en fast struktur for å skille mellom jobb og privat.

  • Spis middag på fast tid så ikke tidsbruken blir så flytende.
  • Skap en oversiktlig hjemmesentral, for eksempel en kalender som henger synlig for alle familiemedlemmene, med oversikt over familiens aktiviteter. Den hører til i det private livet, ikke inne på ditt hjemmekontor.

10. Logg av

– Ved at jeg begynte å koble fra nettet når jeg jobbet, så jeg hvor mye mer tid jeg fikk, sier Eva Isachsen. Hun anbefaler alle å lage litt restriksjoner for seg selv på nettbruken. Her finnes både egne app-er og innstillinger i mobilen som kan hjelpe deg sånn at veien inn på Facebook eller vg.no blir litt vanskeligere mens du jobber.
Så kan du heller opparbeide deg ekstra tid til å logge litt av jobbingen. Ta en pause, kose deg med en kaffekopp, eller gå en tur i skogen.

Vanskelig for å konsentrere deg?

La litt kafésurr hjelpe deg! App-en Coffitivity gir deg en jevn strøm av bakgrunnslyder på øret, designet så du ikke hører enkeltord og setninger, men kun koselig surr av lyder.
Du kan velge ulike stemninger som frokost, lunsj og kveld. Og det morsomme er at kafésurret hjelper deg til å få konsentrert deg om arbeidsoppgavene dine.

Vanskelig for å konsentrere deg?

La litt kafésurr hjelpe deg! App-en Coffitivity gir deg en jevn strøm av bakgrunnslyder på øret, designet så du ikke hører enkeltord og setninger, men kun koselig surr av lyder.
Du kan velge ulike stemninger som frokost, lunsj og kveld. Og det morsomme er at kafésurret hjelper deg til å få konsentrert deg om arbeidsoppgavene dine.