Skribent:
Kategori:

Interiør

Skribent:
Kategori:

Interiør

Grepene som gjør oppussingen din lønnsom

Planlegger du å pusse opp? Her er byggmesterens beste tips til hvordan du kan lage en plan som gjør oppussingen så lønnsom som mulig.

Lønnsom oppussing
Oppussing er dyrt, det er vanskelig å holde oversikt over utgiftene.

Har du vært med på en del oppussing hjemme, så er kanskje ikke ordene oppussing og lønnsom noe du vil sette et likhetstegn mellom.
For oppussing er dyrt, det er vanskelig å holde oversikt over utgiftene – og resultatet blir gjerne at når regningen kommer så sitter du igjen med sjokket over alle ekstrautgiftene du ikke hadde regnet med. Men det går det an å unngå. Og stikkordet er god planlegging.

Byggmester Kjetil Henriksen er forfatter av boka Lønnsom oppussing

Byggmester Kjetil Henriksen mener god planlegging er det aller viktigste verktøyet for å gjøre oppussingen lønnsom.

Lær av byggmesteren

De fleste vet hvordan man maler vegger, og gjør enkle, estetiske forbedringer på boligen. Men få vet hvordan du kan gjøre oppgraderingen like lønnsom som en byggmester. Det har Kjetil Henriksen prøvd å gjøre noe med gjennom boka Lønnsom oppussing, som tar for seg et stort prosjekt fra den spede begynnelse med oppussingsobjektet til drømmehuset er i havn. Henriksen er selv byggmester, og i boka deler han sin oppskrift på hvordan du bør tenke når du skal i gang med et slikt større oppussingsprosjekt. Byggmesteren har brukt sin egen oppussing av familiens hjem som eksempel, og på Instagram-kontoen @house.of.henriksen deler han eksempler på lure grep han selv har gjort, og som kanskje kan inspirere andre i samme situasjon. For Henriksen har mange ganger sett hvordan korttenkte og forhastede løsninger kan gjøre oppussingen av boligen langt dyrere enn det folk først har antatt.

Den vanligste feilen folk flest gjør, er at de ikke tenker seg nok om.Kjetil Henriksen

– De er opptatt av farger og parkettvalg, men glemmer å ta viktige valg rundt materialbruk, for eksempel. Eller de ser ikke nok på hva de kan beholde av det som allerede er i boligen, sier Henriksen og utdyper:
– Det er ikke alltid nødvendig å bytte ut alt, det å tenke på miljøaspektet ved å beholde og eventuelt fikse eksisterende ting er bra for både lommeboken og miljøet, fordi produksjon av nye komponenter, samt avfallshåndtering av gamle etterlater seg stort fotavtrykk på miljøet. Levetid er viktigere er enn pris, altså må du dele prisen på estimert levetid for å få riktig kostnad på nye produkter.

 

Vinn en kinoopplevelse for hele familien

Delta her for å vinne 5 billetter som kan brukes på alle kinoer og forestillinger i hele Norge!

Les mer

Forventet tidsbruk

Før du går i gang med å planlegge Den store oppussingen, mener Henriksen at du må svare ærlig på et spørsmål: Hvor mye skal du gjøre selv, og hvor mye skal gjøres av fagfolk? Hva er fritiden din verdt for deg?

Er du lite villig til å ofre mye fritid på å pusse opp selv, må du kanskje sette en lengre tidsplan for når hele prosjektet skal være ferdig for eksempel. Eller du bør kanskje velge en kledning som er vedlikeholdsfri og koster mer på kvadratmeterpris, men der du slipper å bruke sommerferien til maling hvert 10.år.
Det er slike vurderinger som avgjør om planen du til slutt legger kommer til å fungere eller ikke. Du må finne en måte der du kan oppleve at du har en god oversikt over prosjektet.

Boka Lønnsom Oppussing

I boken sin har Kjetil Henriksen valgt å dele inn oppussingsplanleggingen i tre deler:

  1. Helhetsvurdering
  2. Detaljplanlegging
  3. (Hvis du skal tilføre nye elementer til boligen, som feks terrasse, garasje eller lignende.)

1. Skaff deg total oversikt

Det å få gjort en helhetsvurdering av prosjektet er helt avgjørende for hvordan veien blir videre.

–Det blir som når Luksusfellen på tv hjelper til med å få kartlagt og få kontroll over alle lån og utgifter.

Du må skaffe deg en total oversikt over alt som trengs å gjøres  – og så kan du begynne å jobbe med prosjektene, krone for krone.Kjetil Henriksen

–Det er nøkkelen til en vellykket oppussing, bryt den gjerne opp i sprinter, over feks 5 år. De fleste har ikke råd til å gjøre alt med en gang, så da må du bryte opp prosjektene og legge de inn i en langsiktig plan, forklarer Henriksen.

Han foreslår at du starter med å gå gjennom rommet eller rommene du skal pusse opp.

–Se det litt fra et fugleperspektiv, og tenk på hva dere skal bruke rommet til. Er det utformet riktig etter bruken? Bør dere flytte på noen vinduer? Er det kaldt her? Hvordan er lyset?

Hva er viktigst?

Når du har notert deg ned alle ting som bør være med i prosjektet for at det skal bli hundre prosent ferdig, gir du hvert av punktene en viktighetsprioritering. Er det et helt hus som skal pusses opp, begynner du først med å gi rommene viktighetsprioritering. Skal dere ta ganga først eller er stua viktigere?

Henriksen bruker en skala fra 1-5 når han prioriterer, der 1 står for «renoveringsobjekt, må byttes/rives» og 2 for “utdatert og slitt, bør byttes eller renoveres”. 3 står for “brukendes, men ikke helt som ønsket, enklere oppgradering bør utføres”. 4 står for “pent, men ikke perfekt, det må flikkes eller justeres for å bli optimalt”, mens 5 står for «ingen oppgradering nødvendig».

Er du i tvil om hvordan du bør prioritere de ulike oppussingsoppgavene, kan du rådføre deg med en fagmann. Men husk at håndverkere kun får betalt for timene de faktisk kan fakturere. Derfor bør du enten gi jobben til den håndverkeren som bruker tid på å gi deg gode råd, eller være ærlig om hva du trenger hjelp til, og spørre om han kan hjelpe deg mot at han fakturerer et par timer for jobben, påpeker Henriksen.

Når du har gjort en helhetsvurdering, og skaffet deg en god oversikt over alt som skal gjøres og hva som haster mest, kan du videre til å lage en enda mer detaljert plan.

2. Lag en detaljert plan

Du har nå skaffet deg full oversikt over prosjektet eller prosjektene. Først nå starter jobben med å gå inn i detaljene. Her kan det være lurt at du noterer ned planen din for prosjektet sånn at det er enkelt å holde oversikten.

Utgangspunkt

Du har gitt rommene karakter fra 1-5 og prioritert rekkefølgen på hvilket rom du vil starte med først. Men selv om du har gitt dårlig karakter på helheten i et rom, betyr det ikke at du skal oppgradere alt i rommet. Gå gjennom objektene i rommet, tak, vegger, gulv, vinduer osv. Skriv opp hvilke materialer du har, hva du kan beholde og hva som må oppgraderes. Bruk karaktersystemet, slik at du også her rangerer rekkefølgen på prosjektene,

  • Første prioritet bør ifølge Henriksen alltid være tekniske feil og mangler. Om taket lekker, om det er råteskader eller fuktproblemer, eller om det lekker varme, så bør det komme foran alt annet.
  • Praktiske endringer bør være det neste du ser på. Det kan være at du skal flytte noen rom, eller kanskje du vil bytte ut hele det elektriske opplegget og skjule det bak gipsplatene du skal sette opp. Å kartlegge slike såkalt kjedelige og «usynlige» deler av oppussingen, er den aller viktigste planleggingen, mener byggmesteren.

    Det hjelper ikke å ha en fin bil, hvis bilen ikke har motor.Kjetil Henriksen

Kreativ planlegging

Her skjer det som mange av oss starter med når vi skal pusse opp. Vi blar i interiørblader, oppretter mapper på Pinterest, og lager et visuelt moodboard for hva vi liker og ønsker å ha med i prosjektet av farger, materialer, belysning og møbler. Ett tips her er å tenke helhet. (Se undersak nederst i saken)

Materialvalg

Beslutningens time. Nå skal du bestemme hva du gjør med objektene du kartla i første punktet. Kan du beholde trepanelet, men bare hvitbeise det? Bør taket males eller byttes ut? Det er her en det meste av kostnadene for prosjektet bestemmes, så det er viktig å tenke balanse. Ønsker du å spare mest mulig penger, bør du sjekke ut på hvilken måte du kan beholde mest mulig av det opprinnelige,  men samtidig klare å  følge planene og drømmene dine.

Anbud og kostnader

Tidlig i prosessen avgjorde du om du ville gjøre mest mulig selv, eller sette det ut til fagfolk. Vil du sette ut det meste av jobben har du nå et godt grunnlag når du skal hente inn anbud på tjenester: Du vet hva utgangspunktet ditt er, hva du trenger å få gjort først og hvordan du ser for deg at sluttresultatet skal bli. Å velge riktig håndverkere til jobben er viktig for at prosjektet skal gå fremover som ønsket og ikke bli unødvendig kostbart.
Her kan du lese mer om hvordan du gjør et riktig valg, og hvordan du unngår å komme i konflikter med håndverkerne du har valgt.
Når du har valgt håndverkere til jobben, og skrevet gode kontrakter med dem, har du også et ganske sikkert overslag over hva oppussingen vil koste. Husk likevel alltid å legge inn en variabel for ekstra kostnader. For å holde oversikten kan du for eksempel få god hjelp gjennom å bruke et budsjettprogram.

 

Fremdriftsplan

Hvem skal gjøre hva, når? Skal du få utført et stort prosjekt, for eksempel renovering av et helt hus, kan det være lurt å ha en prosjektleder på jobben, som holder i avtalene med de ulike håndverkerne, og sørger for at arbeidet blir utført til riktig tid for de andre som skal inn og arbeide. Dermed vil det også være prosjektlederen som må ta kostnaden hvis tidsplanen ikke blir overholdt, hvis en håndverker ikke utfører jobben forskriftsmessig og så videre. Tar du jobben med å lede prosjektet selv, bør du ta ringerunden rundt til alle involverte, og sette opp klare tidspunkter for når den enkelte skal gjøre jobben. Dette kan så føres inn i kontrakten dere har blitt enig om, slik at alle vet hva de har forpliktet seg til.
Følger du du planen din, er det både lettere å holde på med oppussingen, i tillegg til at det er mindre nervepirrende å vente på regningene, mener byggmesteren, som understreker at et råd er spesielt viktig å huske på underveis:
–Bli 100 prosent ferdig med ett prosjekt før dere går videre til det neste.

Lag en plan for interiøret

Heidi Michalsen i Villa Boligstyling vet mye om hvordan man lager en god plan for interiøret rommet. Hun bistår folk som trenger hjelp til å style en bolig som skal ut for salg, eller som trenger stylinghjelp til  boligen de bor i.

Boligstylist Heidi Michalsen i Villa Boligstyling gir råd om lønnsom oppussing.

Boligstylist Heidi Michalsen i Villa Boligstyling.

– Den vanligste feilen mange gjør, er at de setter alle møblene inntil veggen og bruker for store møbler. Tunge og lette møbler bør kombineres. Dessuten glemmer de å dele rommet inn i soner og bruke ikke gulvtepper. Gulvtepper gjør både noe med akustikken i rommet samtidig som det deler rommet naturlig opp i soner, forklarer Michalsen.
En annen feil mange gjør, er at de kun tar utgangspunkt i møblene de har fra før av.
–Noen byr ikke på drømmeleiligheten fordi de da ikke får plass til den gamle sofaen. Det høres merkelig ut, men det skjer faktisk, bedyrer hun.
Når du skal innrede et rom, kan det være lurt  å følge en bestemt grunnform, mener stylisten, som først finner farge, så materialer, så belysning.

Farger

–Tenk alltid på hvilken følelse du vil ha i rommet, oppfordrer Michalsen.
Vil du ha en stue er du mest ønsker å slappe av, og se på tv eller lese? Eller ønsker du å ha mye gjester?
–Ønsker du en farge som gir ro så har vi kommet et skritt lengre på veien. Da velger vi farger som brunt, grønt og blått, som minner oss om naturen og er avslappende. Varmere farger som rødt og oransje gir energi, og kan være fint i små mengder. Et  helt oransje rom føles urolig, mens en oransje stol kan tilføre noe positivt.
Utover å se på hvordan fargene bygger opp under stemningen du ønsker deg, mener Michalsen at det også kan være lurt å se rommet i sammenheng med resten av boligen, og velge en stil som passer helheten.
– Men det viktigste er å være tro mot seg selv. Ikke velg samme veggfarge som naboen din. Ikke arv tidligere eier sin smak, fordi det var nymalt da dere flyttet inn. Det skal være godt å komme hjem, og hjemmet skal reflektere deg med dine farger, dine minner og din stil.

Du bør absolutt stoppe når det er for mange farger, mønstre og ting som gjør at rommet mangler en harmoni eller balanse.

Det kjenner man fort når man trer inn i rommet at her er det ubalanse og too much. Et tips er å begynne med to farger, for så å legge til flere farger etter hvert. En god tommelregel er bruke hver ny farge minst tre ganger i samme rom, for å få en mer sammenhengende følelse.

Materialer

Også materialbruk er  med på å skape en stemning og følelse i oss når vi kommer inn i et rom.
– Oppleves rommet kaldt, så kan du enkelt tilføre varme ved å kjøpe inn grønne planter og benytte naturmaterialer  av tre, eksemplifiserer Michalsen og gir enda et tips: En variasjon i teksturer og overflater gjør rommet mer interessant og skaper dybde.

Belysning

– Avslapning, bespisning, arbeid, lek og lesing er aktiviteter som krever ulik belysning, forklarer boligstylist Michalsen

Hun råder deg til å benytte deg av kompetansen til de som jobber i butikker som selger lyskilder.

–Man bør tenke på at det er gunstig å velge et varmt lys i rommet. I tillegg er det fint med variasjon i form av lys fra forskjellige typer lamper, i forskjellig høyder.

Bruk det du har

Kanskje skal du ikke møblere et rom for første gang, men har lyst til å ommøblere litt hjemme. Da har boligstylisten noen tips til hvordan du kan skape et nytt rom, uten at det koster fletta:

  • Ikke bare flytt rundt på de samme møblene i samme rom.Kikk i hele boligen og se om du kan tenke kreativt med det du har andre steder. Kan krakken i gangen settes i stuen med feks en plante oppå? Kan trekasser på kjøkkenet bli til en oppbevaringshylle i stuen?
  • Om du investerer i innmatsputer i dun som gjør utseende til sofaen mye bedre, så gir du samtidig rommet en ny look ved bare å bytte putetrekk.
  • Kjøp noen billige lerret, sett på yndlingsmusikk og mal noe abstrakt i yndlingsfargen.
  • Bytt ut alle hvite kubbelys med noen fargeklatter så er mye gjort.