Kategori:

Fysisk aktivitet

Tags:
Kategori:

Fysisk aktivitet

Tags:

Å trene med barn gir ekstra energi

Camilla Aastorp Andersen, kjent under navnet Treningsfrue trener mye sammen med barna og sier det er bra for familielivet. Les om hennes erfaringer og få gode tips til hvordan dere kan trene sammen med deres barn.

For Treningsfrue er det å trene med sønnene ekstra stas. Foto: treningsfrue.no

Trening med barna er en naturlig del av hverdagen til Camilla Aastorp Andersen, damen bak bloggen Treningsfrue.  
Camilla har en stor tilhengerskare som følger henne i sosiale medier og hun  har utgitt boken Helårskroppen.

Det å kunne engasjere, motivere og inspirere mennesker over hele verden har gitt meg en ufattelig stor lidenskap for både trening og helse.Treningsfrue

På bloggen deler hun villig vekk tips og råd om trening, og hun gir oss små og store treningsbegivenheter fra sin egen hverdag.

Treningsfrue Camilla Aastorp trener både med og uten barna.
Camilla Aastorp Andersen alias Treningsfrue (37) sammen med barna Max (8) og Leo (9).

Treningsfrue er mer aktiv enn de fleste og noe av det hun setter mest pris på i hverdagen er når hun får anledning til trening med barna.

– For meg er det viktig at barna synes aktivitet er gøy og ikke noe de må gjøre, sier Camilla.

Treningsfrue er god på å utnytte de fasilitetene hun har til rådighet for å være i aktivitet med barna.

– Vi har fått oss hytte på fjellet, forteller Camilla så nå blir det enda mer aktivitet for store og små med både toppturer, skiturer og teltturer. Dette er aktiviteter som barna ser på som lek, i tillegg fører det oss tettere sammen som familie. Teltturer er faktisk noe av det hyggeligste jeg gjør med familien sier hun entusiastisk.

At barna setter pris på aktivitetene vises tydelig, forteller Camila videre. Eldstemann har blitt så glad i å gå på skøyteski at han tar lysløypa ved hytta alene på kveldstid. 

Camilla Aastorp Andersen (37) er kjent under navnet Treningsfrue. Hun driver bloggen med samme navn og har på få år fått en stor tilhengerskare i sosiale medier.
Camilla er gift og har har to barn på 8 og 9 år. Camilla er utdannet personlig trener og jobber på treningsstudio, i tillegg holder hun foredrag om blogging og sosiale medier.

Vi er barnas rollemodeller

Camilla fikk nylig Årets Influencer Award i kategorien Trening og Helse 2017  under Vixen Influencer Awards i Oslo.

Hvordan motiverer du barna til å trene?

– Jeg tror det er viktig å gjøre aktivitetene på barnas premisser. Inkluder de i planleggingen og la de bestemme både tempo, lengde og stopp. Sørg for å ha god tid og premier gjerne med noen gode matpakker og en kopp kakao underveis. Det slår aldri feil, smiler Camilla.

Er det noe spesielt som motiverer de til å ville trene?

– Barn ser på sine foreldre som rollemodeller så det å selv være aktiv vil jo naturligvis smitte over på barna. Jeg ser jo at det vi liker, det liker også de. I tillegg tror jeg det er litt vår plikt som foreldre å la de få teste ut mange forskjellige idretter og aktiviteter slik at de finner noe de har lyst til selv og som de da motiveres av.

Hvilket utbytte får dere av å trene sammen?

– Det største utbytte vi får av trening med barna må være kvalitetstiden vi får. Ingenting slår en fjelltur eller telttur hvor hverdag, jobb og telefoner er lagt bort. Jeg merker selv at gutta får en helt annen ro og tilstedeværelse. Vi kommer nærmere hverandre som familie, avslutter Camilla.

Det største utbytte vi får av trening med barna må være kvalitetstiden vi får.Treningsfrue

– For meg er det viktig at barna synes aktivitet er gøy og ikke noe de må gjøre, forteller Camilla, aka Treningsfrue Foto: treningsfrue.no

Trening med barna  – morsomt og energigivende

Som foreldre er man selv, som Treningsfrue påpeker, barnets største forbilde, det du klarer vil de også klare. For å lykkes er det viktig at du senker dine egne ambisjoner og ikke legger lista for høyt. La barna bestemme nivået, så kan du heller utfordre de etterhvert.
Det er også viktig at barna får gjøre noe som er lystbetont og som de selv har valgt. I motsatt fall holder ikke motivasjonen spesielt lenge. Får barna samtidig følelsen av at det de holder på med er en lek blir treningen – ja nettopp, en lek. Legg også gjerne inn et konkurranseelement hvis barnet ønsker det.

Trening med barna  – 6 perfekte øvelser 

1. Løping

Løping er en lavterskel-øvelse og gjør at trening med barna kan utføres nærmest overalt. Det eneste du trenger er et par gode joggesko. Tilpass farten etter barnets nivå og legg i vei på en skogsti, landeveien eller i en park nær deg. Legg in fartsøvelser som “førstemann til et tre”, “løp alt du kan opp den bakken” eller ta tiden på en fast runde og ta tiden. Barna synes det er moro å se utviklingen etter noen ganger.

2. Sykling

Terrengsykling er en perfekt øvelse for trening med barna. I tillegg til at det er både utfordrende og morsomt får du masse god trening og frisk luft. Mange kommuner har egne kart og merkede stier for syklister. Her kreves litt mer utstyr enn på løping. I tillegg til en trygg og robust sykkel trenger dere hjelm og gjerne knebeskyttere og albuebeskyttere i tilfelle knall og fall.

Les også: SLIK LÆRER DU BARNA Å SYKLE

3. Langrenn

For oss nordmenn er skituren nærmest obligatorisk, men mange har dessverre dårlige minner fra skiturene som barn. Ikke la det gjenta seg. Sørg for at utstyret er i orden, at skiene er riktig smurt og ikke legg i vei på langtur før barnet selv ønsker det. Legg inn morsomme etapper der man kan øve seg på ulike skiteknikker som skøyting, staking, diagonalgang og utforkjøring for eksempel. Langrenn er en morsom og utfordrende øvelse for trening med barna.

Les også: SLIK FJERNER DU SKISMØRING FRA KLÆR

4. Styrketrening

Mange husker sikkert den gode gammeldagse sirkeltreningen fra gymtimen på skolen. Kopi av denne er fult gjennomførbart på stuegulvet hjemme.  Lag fem stasjoner med ulike øvelser som for eksempel situps, armhevinger, knebøy, planken og spretthopp. Hver stasjon varer i ett minutt, så ett minutts pause.  Sett på barnets yndlingsmusikk og kjør i vei!

5. Klatring

Dette er en aktivitet som mange barn syntes er veldig utfordrende og gøy. Det er stort å nå toppen i klatreveggen både for store og små. De fleste klatresentre har spesialsko til utlån elles kreves ikke noe spesielt utstyr. Barna syntes det er moro å utfordre de voksne, som ofte er mer høyderedd enn de små og dermed har vanskeligere for å nå toppen. De aller fleste nybegynnere starter med klatring inne. Norsk klatring  er Skandinavias største klatremagasin. De har laget denne klatreskolen  med tips for de som ønsker å bytte fra innendørs- til utendørsklatring.

6. Svømming

Har du en svømmehall innen rekkevidde er det lite som kan måle seg med en treningsøkt her. De fleste barn elsker vann og man kan variere aktivitetene alt etter dagsform. Hopping, stuping, undervannssvømming, svømme på rygg, mage og crawl. Svømming er dessuten en livsnødvendig idrett å beherske, så trygge barn i vann er en god investering på flere måter..  Norges svømmeforbunds motto er også greit å ha i bakhodet: Hver nordmann en svømmer. Hver svømmer en livredder.

Slik får du  eget utbytte av trening med barna

For at du selv skal få et godt treningsutbytte av aktiviteten kan det være lurt å tenke litt alternativt. Hva med å løpe mens barna sykler ved siden av?  Da kan du holde ditt vanlige tempo og barna får en fin sykkeløkt. I svømmehallen kan du svømme noen lengder mens barna har en mer lekbasert trening ved siden av.

Hvor mye bør barn trene?

Det er forsket mye på hvor fysisk aktive barn trenger i hverdagen.
Ifølge Helsedirektoratet bør barn og unge være i moderat aktivitet i minst 60 minutter hver dag. Men dette MÅ ikke være organisert trening. Det er for eksempel bedre å gå og sykle til skolen enn å bli kjørt.
De minste barna er mer aktive av seg selv men allerede i tenårene er barna altfor stillesittende i forhold til de nasjonale anbefalingene fra Helsedirektoratet.
Tre ganger i uken anbefaler Helsedirektoratet at aktivitetene bør ha høy intensitet. De anbefaler da aktiviteter som gir økt muskelstyrke og som styrker skjelettet.
Fysisk aktivitet gir også andre helsegevinster som bedre konsentrasjon og styrket selvfølelse. Trening er med andre ord en investering i god helse på flere måter, både for liten og stor.

Helsenorge.no har laget et enkelt treningsprogram som passer for alle. Prøv det her.

Huskeliste

  • Du er et forbilde for barna dine. Det du gjør vil de også klare
  • Ikke legg lista for høyt. Senk dine egne ambisjoner når du trener med barna
  • Lyst gir motivasjon. Sørg for at barnet selv velger aktivitet.
  • Gi barnet noen mål å strekke seg etter. Klarer du flere knebøy enn sist?
  • Utstyr de gjerne med en enkel aktivitetsmåler slik at de selv kan følge med på progresjonen.

Les også: FYSISK AKTIVITET OG BARN  – HVOR MYE ER NOK?

Kilder: Helsedirektoratet, Treningsfrue, Helsenorge.no

Boktips:

Treningsfrue kom ut med boken Helårskroppen på Cappelen Damm i januar 2018.

Helårskroppen, utgitt på Cappelen Damm.

I boken får du informasjon om trening og mat for en sunn og glad kropp.

I tillegg inneholder den masse tips til trening både hjemme og i studio.