Kategori:

Hudpleie

Kategori:

Hudpleie

Tørr hud i ansiktet? Her er rådene du trenger

Nordisk klima har store variasjoner i både temperatur og fuktighet. Men du kan motvirke tørr hud med riktig beskyttelse og forebyggende tiltak.

Det er deilig å være ute om vinteren, men kulda kan være krevende for huden. Foto: Adrian

Når gradestokken viser blått, får mange tørr hud, som i verste fall kan flasse og sprekke opp. Det er temperaturskiftene mellom ute og inne som ofte er årsak til disse problemene.

Kroppens største organ jobber døgnet rundt for å beskytte oss mot blant annet bakterier, virus og ekstreme temperaturer. Hudens tre lag har ulike funksjoner, og overhuden består av spesialiserte celler som stadig fornyes og omdannes til hornhud  som har særlig gode, beskyttende egenskaper mot ytre faktorer. Dersom det øverste hudlaget svekkes, slippes mer fuktighet ut og irriterende stoffer kan trenge inn.

Tørr vinterhud

– Om vinteren, når det er tørt og kaldt ute,  får ikke huden den samme fukt-tilførselen gjennom luften som den gjør om sommeren. Det kan føre til at den blir tørr, forklarer Camilla Underland.

Hun er lege og friluftentusiast, og lever et aktivt liv sammen med familien i Hemsedal. Derfor er hun godt kjent med den belastningen som huden utsettes for i minusgrader. Da sliter nemlig vind og kulde på overhuden, samtidig som stadig veksling mellom ute- og inneklima gjør det vanskelig å holde på fuktigheten.

Tegn på tørr hud kan inkludere at huden føles stram, spesielt etter kontakt med vann. Kløe og flass, fine linjer eller sprekker og rødhet er andre tegn på at huden er tørr. Hos noen kan også tørrheten gi seg uttrykk ved at huden føles og ser ru ut.

Les også: HVORDAN UNNGÅ TØRR BARNEHUD

Dehydrert hud

Heldigvis har Underland gode råd mot det tørrende klimaet:

– Det kan for eksempel være et bra tiltak å bruke en luft-fukter i vinterhalvåret. Dessuten er det lurt å drikke normalt med vann, slik at kroppen holdes hydrert, anbefaler Camilla, som også er tilhenger av å smøre kroppen med parfyme-fri bodylotion.

For mye bading tørker ut huden, spesielt hvis du bruker såpe, så vurder å redusere antall ganger du dusjer i løpet av uken.Lege Camilla Underland

Atopisk eksem

For personer som har hudsykdommer som psoriasis og atopisk eksem kan vinteren føre til ekstra tørr hud.

Både kulden og mangel på sollys virker inn på tilstanden, så det kan være  lurt å ta en prat med fastlegen eller hudlegen for å få litt ekstra hjelp og råd i vintermånedene.

Dersom dette er et gjentagende problem år etter år, gjør man lurt i å starte forebyggingen med blant annet gode smørerutiner når høsten melder sin ankomst, så unngår man kanskje et sykdommen slår ut i full blomst når kulden er som verst.

Les også: HAR BARNET DITT FÅTT UTSLETT? TIPSENE DU TRENGER

For de fleste av oss som kun rammes av vanlige problemer med tørr og irritert hud, er det god hjelp i forebyggende pleie hjemme.

– Men bruk gjerne en egen kuldekrem, for huden trenger rikere kremer nå på vinteren, anbefaler hud-og kroppsterapeut Ingunn Røtvold ved Bliss Spa i Oslo.

– En vanlig krem vil ofte ikke gi nok fukt på denne årstiden, og om kremen inneholder for mye vann kan det være med på å skape utvidede blodkar i huden (cuperose). De fleste hudtyper er også mer fattig på fett nå i kulden.  I tillegg er der lurt å bruke nattkrem som virker mykgjørende, styrker hudbarrieren og forebygger hudaldring, sier hun.

Fruktsyrebehandling

For dem som ønsker seg litt ekstra hjelp til huden på vinterstid, anbefaler Røtvold fruktsyrebehandlinger i salong, fordi dette bør gjøres i en periode man ikke er eksponert for mye sol.

– Selv om mange er flinke å stelle huden sin hjemme er det fint å ta behandling i salong for å gi det lille ekstra til huden, for eksempel gjennom spesial masker som gir mye fuktighet og glød til huden, foreslår hun.

Bruk kuldekrem

Hva så med de minste? Huden deres er gjerne mer sart og tynn enn hos voksne. Barnehuden utgjør dessuten en større overflate i forhold til kroppsvolum sammenlignet med hos voksne, slik at de også er mer utsatt for kulde og nedkjøling. Dette er viktig å huske på i forbindelse med uteaktiviteter.

– Det beste er å forebygge. Beskytt med klær, votter, gode vintersko, skjerf og så videre. Ha på ull innerst, deretter et nytt varmt lag og vindbeskyttelse eller dun ytterst, råder lege Camilla Underland.

Tips: Vær oppmerksom på frostbitt. Se etter begynnende hvite flekker, spesielt på åpne flater som kinn, nese og hake samt på fingre og tær.

Slik smører du tørr hud:

  • Bruk så mye krem som huden klarer å ta til seg uten at den føles klissete. En håndfull er nok til å smøre hele kroppen. Masser inn med små sirkelbevegelser.
  • Smør gjerne inn huden mens den fortsatt er fuktig fordi den da binder mer fuktighet.
  • Hvis huden allerede er tørr, er det viktig å smøre morgen og kveld samt etter kontakt med vann.
  • Kremer med karbamid har god dokumentert virkning. Den kan svi, men det er ikke farlig.
  • Glemmer du smøring i morgenrushet? Gjør det som en del av kveldsstellet.

Kuldekrem er mye brukt på barnehud om vinteren. Kremen fungerer som et beskyttende lag over huden og minsker fuktighetstap fra huden, slik at den blir mindre tørr.

– Kuldekrem kan gi god beskyttelse; husk å bruke en med så lite vanninnhold som mulig for å unngå at kremen fryser utenpå huden, sier Hemsedal-legen.

Hvis man bruker en fet krem med vanninnhold er det viktig å smøre den på i god tid slik at vannet fordamper før man utsetter huden for kulde. Husk også at kuldekrem ikke er en erstatning for god påkledning. Dekk til ansiktet med en finlandshette eller lue som dekker ører og kinn godt.

Ha respekt for været

Selv med nok klær og kuldekrem på, er det viktig å se an vær og temperatur når man vurderer om man skal være ute eller inne.

– Man bør unngå å utsette huden for kulde over lengre tid, spesielt er dette viktig i forhold til sart barnehud som aller helst skal holde seg sunn og frisk gjennom et langt liv. Ved temperaturer ned mot -10 °C skal man begrense utetiden for de minste, mener Underland.

Vinterhjelp til problemhud

  • Bruk milde produkter til hudpleie, rengjøring og klesvask.
  • Velg så tørre rengjøringsmetoder som mulig
  • Ta et bad i stedet for en dusj – det er mer skånsomt, ikke minst med badeolje i vannet.
  • Ta kun korte dusjer og pass på at vannet ikke er for varmt.
  • Mildt og helst parfymefritt vaskemiddel er å anbefale.
  • Unngå grov ull rett på huden. Hvite eller ublekede bomullsplagg tåles godt av de aller fleste. Nye plagg må alltid vaskes før første gangs bruk.
  • Sørg for å drikke nok vann og at kroppen får nok fett. Omega 3-fettsyrer er viktig for å ”smøre” huden fra innsiden. Fiskefett, linfrø, avacado og nøtter er gode kilder. Vitamin A og Vitamin E er også viktig for en sunn hud med antioksidanter som vi enkelt kan tilføre gjennom å spise for eksempel appelsin, gulrøtter, eller brokkoli.

Kilder: NAAF, hudportalen.no, Oslo Universitetssykehus

6 tommelfingerregler

  • Bruk luftfukter for å hindre dehydrert hud.
  • Få i deg nok væske.
  • Oppsøke lege ved alvorlige symptomer.
  • Ha gode smørerutiner fra høsten av.
  • Bruk kuldekrem.
  • Ikke dusj for ofte.