Skribent:
Kategori:

Hudpleie

Skribent:
Kategori:

Hudpleie

10 tips til mat som gir fin hud

Et sunt og variert kosthold er viktig for oss, men hvilke matvarer skal du være spesielt obs på for å gi huden din glød og spenst? Vi har fått de beste tipsene fra både hudlegen og hudterapeuten.

Dame som lager smoothie
Huden din trenger rikelig med næringsstoffer: Antioksidanter, aminosyrer, vitaminer og proteiner. En smoothie med bær, frukt og kanskje en neve grove kornprodukter, er gull for huden din. Foto: iStock

At vi er hva vi spiser, er en velkjent påstand, men hvor sann er den når det kommer til huden vår? Hvilke næringsstoffer og vitaminer er viktigst for å ivareta en sunn og frisk hud? Finnes det mat som gir fin hud, eller er kosttilskudd kanskje en mulig snarvei?

Hudlege Michael Zangani

Granateple og laks er blant hudlege Michael Zanganis favoritter. Foto: Privat

– Det aller, aller viktigste du kan gjøre for huden din, er å stelle den godt fra utsiden, sier hudlege Michael Zangani ved Volvat Medisinske Senter. Zangani driver også hudbloggen Drzangani.no, og forteller at det ikke finnes noen vitenskapelige studier som viser at for eksempel vitamintilskudd har noen virkning på huden.

– Derimot finnes det studier som viser at et sunt kosthold, med tilstrekkelig innhold av frukt og grønt, kan ha positiv effekt på huden vår, sier hudlegen.

Ny hudpleieserie

Dr. Greve pharma er en ny, norsk hudpleieserie med aktive ingredienser.

Les mer

Huden er under press

– Huden utsettes ustanselig for ytre og indre belastninger i form av for eksempel UV-stråler, forurensning, talgproduksjon og svette. Alt dette setter huden under press og fører til tap av viktige stoffer som kollagen og elastin, samt de viktige antioksidantene. Da trenger huden hjelp, og i den sammenheng kan vi si at ja; det finnes mat som gir fin hud!

For å få fart på kollagenet og elastinet, er det proteinene med sine viktige aminosyrer som gjelder, ifølge Zangani.

– Gode kilder her er hvitt kjøtt som kylling og kalkun viktig, i tillegg til fisk.

Mat som gir fin hud: Legens tre på topp!

Når det kommer til antioksidanter, har han en favoritt som kanskje ikke er så vanlig i fruktskålen hos de fleste av oss:

– Granateple! Jeg er rett og slett veldig fascinert av granateplet. Det er stappfullt av potente antioksidanter, noe som er bekreftet i en rekke studier. Antioksidantene beskytter oss mot skadelige frie radikaler som kroppen utsettes for via for eksempel UV-stråler og forurensing.

Er du glad i mørk sjokolade, er det også bare å nyte noen biter med god samvittighet: Sjokolade med minst 70 prosent kakao har høyt innhold av antioksidanter som er langt mer potente enn dem vi finner i blåbær.

Nummer 2 på Zanganis liste er laks.

– Laks inneholder ikke bare verdifulle proteiner, men også mengder av Omega 3 som blant annet har en betennelsesdempende virkning. Siden kviser er en betennelsesreaksjon i huden, forårsaket av blant annet for mye talg, er Omega 3 særlig viktig hvis du plages av akne. Dessuten finner vi super-antioksidanten astaxanthin i laks, så laks er virkelig gull for huden.

10 tips til mat som gir fin hud

  • Granateple (antioksidanter)
  • Laks (Omega 3 og antioksidanter)
  • Makrell (Omega 3)
  • Rød og gul paprika (vitamin C)
  • Mørk sjokolade (antioksidanter)
  • Avocado (vitamin E)
  • Nøtter (vitamin E og Omega 3)
  • Grove kornprodukter (sink)
  • Innmat (sink)
  • Kylling/kalkun (aminosyrer)

Sist på legens 3 på topp kommer paprika, både gul og rød, på grunn høyt vitamin C-innhold.

– Gul paprika har for eksempel fire ganger så mye vitamin C som appelsin. Kroppen trenger dette vitaminet for å lage kollagen, en gruppe proteiner som er viktige for hudens styrke. Når kollagennivået synker ved aldring, oppstår rynker.

Vitamin E og Omega-3

Også Plusstids hudekspert, Line Marie Krogsgård, er begeistret for Omega 3. Krogsgård er utdannet hudterapeut, og har i tillegg en bachelor i ernæring.

– Jeg vil hevde at Omega 3 er verdens beste skjønnhetsmiddel. Fettsyrene styrker cellemembranen og bidrar til at huden opprettholder fuktighet og styrke. Selv tar jeg alltid tilskudd av Omega-3, og passer på at tilskuddet kommer fra vill-laks, ikke oppdrettsfisk. 

Line-Marie-Orkla

Line Marie Krogsgård er Plusstids hudekspert. Hun sverger til Omega 3 – og den må komme fra villaks! Foto: Privat

Har du andre tips til mat som gir fin hud?  

– Innmat og grove kornprodukter er supre sink-kilder, så hvis du er glad i grovbrød med leverpostei, er det flott, sier hun.– Vitamin E kalles gjerne for foryngelsesvitaminet. Det er en viktig antioksidant som blant finnes i bær, planteoljer, fete frukter som avokado og i nøtter. I en god, hjemmelagd smoothie kan du få i deg en rikelig dose med E-vitamin, sier Krogsgård, som også anbefaler å passe på å få i seg nok av mineralet sink som er viktig for immunforsvaret vårt.

Begrens inntaket av raske karbohydrater

Generelt anbefaler Krogsgård å passe på å ha et kosthold som ikke inneholder altfor mye halvfabrikata og sukker.

– Det er ikke tilstrekkelig dokumentert hvilken effekt dette har på huden, men mange opplever at hudtilstanden forverres ved inntak av raske karbohydrater.

Dette bekreftes av hudlege Zangani:

– Det er påvist at mat med mye sukker og hvitt mel kan gi kviseutbrudd hos en del.Raske karbohydrater øker blodsukkeret, som igjen påvirker utskillelsen av hormonene insulin og IGF-1. Hvis du er genetisk disponert, kan dette øke talgproduksjonen i huden, forteller legen.

Det finnes jo også en rekke hudpleieprodukter som inneholder for eksempel vitaminer eller antioksidanter. Vil de ha samme effekt som et kosthold som er rikt på det samme?

– Det er mange forbehold som må tas her: Skal dette ha effekt på huden, må det stilles sterke krav til produksjon, sammensetning og oppbevaring. Hvis ikke kan du like gjerne smøre huden med Spenol.

3 super-stoffer for huden

  1. Aminosyrer får fart på produksjonen av kollagen og elastin
  2. Antioksidanter holder de skadelige, frie radikalene i sjakk
  3. Omega 3 virker betennelsesdempende og styrker celleveggene.