Kategori:

Helse

Kategori:

Helse

Sliter du med stresshodepine? Dette bør du gjøre

Dette kan hjelpe mot stresshodepine.

Kvinne med hånd mot tinning plages av spenningshodepine
Det er mange årsaker til spenningshodepine. Dette kan hjelpe mot plagene. Foto: iStock

Spenningshodepine er den vanligste hodepinetypen, ifølge Norsk Helseinformatikk. I de fleste tilfeller opptrer den som kortvarige episoder med hodepine, men i noen tilfeller blir tilstanden mer hyppig eller kronisk.

Tine Poole er ansvarlig for Volvats Hodepinesenter.

Tine Poole er ansvarlig for Volvats Hodepinesenter. Foto: Apokus

Tine Poole, hodepinespesialist ved Volvats Hodepinesenter, forteller at denne typen hodepine på fagspråket heter tensjons-type hodepine.

— Det er en hodepine som forekommer relativt ofte, men som sjelden fører til legebesøk. Den beskrives som et pressende bånd rundt hodet og smerten er mild til moderat. De fleste trenger ikke behandling for denne typen hodepine, som er en mer pregløs hodepine uten vesentlige ledsagende plager. Hodepinene er betydelig mildere enn migrene, og du blir hverken lyssky eller får brekninger, opplyser Poole.

Hun forteller at omkring 30 prosent av den voksne befolkningen plages av tensjons-type hodepine flere ganger i måneden. 10 prosent har det ukentlig, og hos to til tre prosent er den kronisk. Denne typen hodepine forekommer litt oftere hos kvinner, enn hos menn.

—Vi vet lite om årsaken til spenningshodepine, men manglende evne til å slappe av etter arbeid, og lite søvn per natt har blitt rapportert som risikofaktorer for å utvikle denne typen hodepine, sier Poole.

Stram muskulatur

Ifølge Norsk Helseinformatikk har tensjonshodepine forbindelse med økt spenning i hode- og nakkemuskulaturen, men det usikkert om det er en årsak til eller en følge av tilstanden. Smerter og ømhet i muskler og muskelfester rundt hodet, i nakke og bakhode kan forekomme. Ofte utløses episodene med smerte av ulike former for stress. 

Narve Bjørneseth

Narve Bjørneseth er fysioterapeut ved Klinikk For Alle. Foto: Nicki Twang

Når du opplever stress, er det naturlig at kroppen reagerer, og spenningshodepine kan oppstå fordi skuldrene trekkes opp, og musklene kommer da i spenn.

—  Denne typen hodepine kan skyldes stram muskulatur i nakken. Musklene i nakken er festet til bakhodet, så det er en nær sammenheng mellom nakken og hodet, sier Narve Bjørneseth, fysioterapeut ved Klinikk for alle.

— Da blir muskelfestene vonde, noe som kan føre til hodepine, forklarer Bjørneseth.

Er du stresset, kan musklene bli svært anspente. Da kan hodepinen bli svært plagsom.

— Oppsøk kiropraktor, fysioterapeut eller manuellterapeut om hodepinen er vedvarende. En terapeut kan hjelpe deg med å få vevet til å slippe unødvendige spenninger, så musklene kan slappe av, råder Bjørneseth.

Han oppfordrer til å finne den bakenforliggende årsaken til hvorfor du har stresshodepine.

— Massasje eller annen behandling blir “brannslukking”, og kan bidra positivt. Det samme kan andre passive tiltak som varmende kremer. Det stimulerer andre nervebaner, og får hjernen til å tenke på noen annet. Men det tar ikke vekk årsaken til smertene.

Avspenningsteknikker kan hjelpe

Gjør du ikke noe med årsaken til hodepinen, vil den komme tilbake. Her har terapeuten en viktig rolle, som må stille de riktige spørsmålene som kan hjelpe deg med å finne årsaken. At kroppen er i bevegelse er viktig og kan forebygge stresshodepine. Trening øker kvaliteten på vevet, og det er viktig å gjøre varierte bevegelser. Det reduserer risikoen for spenningshodepine.

Jobber du mye foran skjerm, vil også sittestillingen spille inn. Sitter du bøyd forover som en apekatt, er ikke det så gunstig. Da er det lurt å ta hyppige pauser og bevege seg.

— Ta en pause, gå og hent litt vann. Din produktivitet blir ikke dårligere av pauser, snarere tvert i mot. Klarer du å stykke opp dagen, vil det gjøre underverker for kroppen.

Bjørneseth understreker at ingen klarer å leve stressfritt. Det som er viktig, er om stresset vedvarer over tid, og om du greier å slappe av innimellom.

— Det er en klar fordel å lære seg avspenningsteknikker, og bli klar over hva det er som stresser deg, sier han.

At avspenning er essensielt, bekreftes av hodepinespesialist Poole:

— Ved hodepine som vedvarer over tid, kan avspenningsøvelser være til hjelp. Øvelsene kan gjerne være veiledet av fysioterapeut. Dette kan virke lindrende på hodepinen, avslutter hun.