Skribent:
Kategori:

Livsstil

Skribent:
Kategori:

Livsstil

Dette bør du vite om å selge på nett

Det blir stadig enklere å selge tingene vi ikke bruker eller trenger på nett. Med disse tipsene kan du få inn penger på konto, samtidig som du rydder i både hus og hode. Og kanskje redder kloden litt…

Kvinne tar bilde av sko med mobilen.
Skal du selge noe på nett, bør du sørge for å ta gode bilder. Sørg for godt dagslys, en ryddig og pen bakgrunn og et utsnitt som viser gjenstanden. Foto:iStock

Cathrine Røsseland, gjenbruksentusiast. Foto: Einar Aslaksen

Mange av oss har boder og kjellere fulle av klær, sko, sportsutstyr, interiør og andre ting vi ikke har sett eller brukt på årevis. Kanskje det er på høy tid å kvitte seg med noe av det? Mulighetene for å selge på nett øker stadig, og det blir stadig enklere å få noen kroner for tingene som har hengt ubrukt i klesskapet eller støvet ned i boden. 

Cathrine Røsseland fikk seg en aha-opplevelse da hun jobbet som vikar for miljøsjefen på Øyafestivalen for noen år siden. All innsikten hun fikk i denne stillingen, gjorde at hun kjente noe måtte gjøres. «Jeg har for mange ting», tenkte hun.

– Jeg ser at det er veldig mange ting i verden. Vi har en ressursbruk som ikke er bærekraftig for kloden vår. Det finnes allerede altfor mange ting, så vi trenger ikke å produsere nytt hele tiden.

Miljø og gjenbruk motiverer

– Når jeg tenker at jeg har for mange ting, er det helt sikkert andre som også har det. Da gjelder det å bruke de systemene som eksisterer for å selge det vi ikke trenger, sier hun.

Røsseland er nå sponsorsjef for samme festival, men har tatt med seg all kunnskapen fra miljøarbeidet videre.

Hun bruker gjenbruksappen Tise noe, hovedsakelig til klær og interiør. I tillegg er hun aktiv på Finn.no, og sier den gamle traveren på bruktmarkedet er hennes hovedplattform. Også her går det mye i klær og interiør, men hun selger i tillegg ting som sportsutstyr, møbler, barneutstyr og småting.

– Og det er jo en god følelse å se at det blir litt påfyll på bankkontoen også, sier hun.

I tillegg til disse to plattformene, bruker mange kjøp- og salggrupper på Facebook. En fordel med disse, er at de ofte er svært lokale. Det gjør det enkelt for kjøperen å svippe innom og hente noe, for eksempel på vei hjem fra jobb.

Lettelse – både fysisk og mentalt

Fordelene med å selge brukt på nett, er mange. En som kanskje ikke er så åpenbar for mange av oss, er den følelsesmessige lettelsen.

– Det jeg oppdaget veldig fort, er at det var akkurat som jeg kjente meg lettere etter at jeg begynte å kvitte meg med ting. Det gikk veldig fort på det emosjonelle, sier Røsseland.

Hun opplevde det rett og slett som en lettelse, både fysisk og mentalt.

– Jeg sier ofte at jeg kjøper luft når jeg kvitter meg med ting. Jeg kjøper luft både i garderoben min og i huset mitt, men også generelt i livet. For hver ting jeg kvitter meg med som jeg ikke har brukt for, letter det litt på skuldrene mine.

Røsseland anerkjenner at mange av oss ofte er veldig emosjonelt knyttet til tingene våre. Det kan gjøre det veldig vanskelig å selge eller gi bort alt fra krimskrams fra reiser til ungenes babyklær. Eller den buksa som passet for ti år siden.

Hun har likevel kjent på at det er en slags terapi i det å ta en opprydding i både bod og klesskap. Det kan faktisk gjøre det lettere å gi slipp på den emosjonelle «greier» også.

– Det jeg har merket er at man kan kvitte seg med både positive og negative følelser når man kvitter seg med tingene. Det jevner på en måte ut den emosjonelle ballasten man har knyttet til den tingen og gir på en måte luft inni hodet, forklarer hun.

Selge, gi bort eller kaste?

Røsseland rydder jevnlig og sorterer alt hun vil kvitte seg med i tre kategorier: Ting hun vil selge, ting hun vil gi bort og ting hun skal kaste.  

– Jeg prøver å passe på at den siste kategorien blir minst mulig, sier hun.

For å gjøre det enklest mulig for seg selv, har hun et eget kassesystem på rommet sitt.

– Der har jeg én kasse for ting jeg skal selge, men ikke har tatt bilde av ennå. Så har jeg én kasse med ting som jeg har lagt ut. Da vet jeg at hvis noen kjøper det, er det lett å finne igjen. Og så har jeg én kasse med ting som skal til Fretex, sier hun.

Et smart triks kan være å lage et system med poser eller kasser til ulike kategorier. Røsseland har én kasse for ting hun skal selge, men ikke har tatt bilde av ennå, én kasse til ting hun har lagt ut for salg, og én pose med ting som skal doneres til Fretex. Foto: Cathrine Røsseland

Klær henger hun på et stativ ved siden av kassene, slik at de ikke blir skrukkete blant alle de andre småtingene.

Hun prøver å være realistisk når hun vurderer om noe skal selges eller gis bort. Pent brukte merkevarer kan være svært ettertraktet og selger lett. Verre er det med de litt slitne skoene du kjøpte fra en billigkjede for noen år siden.

Hvordan sette riktig pris?

Når du skal sette pris, er det lurt å gjøre litt research. Hva var prisen da du kjøpte produktet? Hvor mye er det brukt eller hvor gammelt er det? Finnes det andre annonser for dette produktet allerede?

Det er flere hensyn å ta, og for Røsseland er det avgjørende å finne ut om produktet er veldig attraktivt eller om det er viktigst for henne å få det solgt så raskt som mulig.

Hvis det finnes flere annonser ute hvor samme eller tilsvarende produkt selges, pleier Røsseland å legge seg litt under snittet. Da får hun ofte solgt varen kjapt.

– Jeg solgte for eksempel en ammepumpe. Den var ganske ny, men det lå sjukt mange ute. Da la jeg meg bare noen kroner under middels nivå, så fikk jeg solgt den med en gang.

Mer unike produkter kan være vanskeligere å prissette. I slike tilfeller setter Røsseland gjerne prisen litt høyere, men er alltid villig til å diskutere med potensielle kjøpere.

Viktig med god kommunikasjon

Eirik Frøyland Rime, CEO i Tise.

Nettopp kommunikasjonen med potensielle kjøpere er viktig for å oppnå suksess på bruktmarkedet.

– Jeg tror det er veldig viktig å være hyggelig og svare ordentlig når du blir spurt om ting, sier Røsseland.

Eirik Frøyland Rime er daglig leder i Tise, et gjenbruksmarked som ligner mer på et nettsamfunn enn et rent marked. Han understreker at god kommunikasjon er viktig også for å skape en god avtale.

– Før du inngår en avtale kan det være smart å forsikre seg om at interessen for produktet virkelig er tilstede. Avklar eventuelle spørsmål i en tidlig fase for å unngå misforståelser i ettertid, sier han.

– Sjekk også gjerne at tidspunkt for overlevering eller sending passer begge parter, og at det finnes alternativer dersom noe uforutsett skulle oppstå underveis.

Ta gode bilder – i dagslys

Røsseland mener gode bilder er alfa omega når du skal selge varer på nett. Og det handler ikke bare om å gi et riktig bilde av hvordan ting faktisk ser ut, sier hun. Det handler om hele pakka.

– Jeg rydder ofte etter at ungen har lagt seg, men da venter jeg til neste dag med å ta bilder. Det er så viktig med dagslys for å få gode bilder, sier hun.

Rime er helt enig i at dagslys gir de beste bildene.

– Da kommer produktets egenskaper og farger best frem, sier han.

– Vask og rens av gjenstanden før du tar bilder er også smart for å gi kjøpere et best mulig inntrykk av produktet du selger.

Rime sier også bør tenke på ting som plassering, vinkling, lyssetting og bakgrunnsvalg.

Slik tar du bilder som selger

Tise har laget en egen fotoguide for å hjelpe brukerne å ta best mulig bilder. Her får du blant annet følgende tips til hva du bør og ikke bør gjøre:

  • Bruk naturlig lys. Unngå å ta bilder med blitz når det er mørkt.
  • Unngå å bruke uklare bilder eller bilder med for mange filtre på.
  • Be gjerne noen om å ta bilde av deg når du har klærne på.
  • Ta bilde av produktet i en fin, innbydende setting eller med en fin bakgrunn.
  • Unngå å ta bilder av flere produkter samtidig – ett produkt per annonse funker best.
  • Unngå å bruke en bildekollasj som hovedbilde. Last heller opp flere ulike enkeltbilder av samme produkt i annonsen.
  • Vis hele produktet på hovedbildet. Unngå å beskjære bildet så bare deler av produktet synes.

Du selger mer enn et produkt

Røsseland er veldig enig i at det er fint å skape et miljø rundt bildene. Bruk gjerne en plante eller noe annet som kan si litt om hvem du er.

– Når man skal kjøpe brukt, vil man gjerne også få en slags bekreftelse på at den man kjøper det fra har god smak, sier hun.

Selv har hun en fast plass i leiligheten hvor hun henger klær hun skal selge. Her har hun en lekker, dus bakgrunn som fremhever klærne godt.

I tillegg får hun en lett gjenkjennelig stil på bildene dine, noe som kan være en fordel, særlig på et sted som Tise. Tjenesten minner nemlig veldig om Instagram i formen. Du kan blant annet  følge andre brukere og like eller kommentere på produkter.

Hun er ikke like enig i at du trenger å finne noen til å ta bilder av deg med klærne på. Selv foretrekker hun i alle fall å kjøpe produkter hvor klærne ikke er på noen på bildet.

– For de første har kanskje personen en helt annen kroppsform enn meg, og da er det vanskelig å se for meg hvordan plagget vil sitte på meg, sier hun.

– For det andre tenker jeg ofte: «Hm, det står at den er ubrukt, men her har du den jo på deg…». Jeg foretrekker å kjøpe klær som ikke er altfor godt brukt, så det blir litt feil for meg.

Slik skriver du en god annonsetekst

Hvis du skal få solgt et produkt, er det viktig at potensielle kjøpere faktisk finner annonsen din. Røsseland bruker svært sjelden betalt promotering av annonsene sine for å nå flest mulig. Da bruker hun heller litt tid på å skrive gode annonsetekster.

– Jeg tror det jeg legger ut selger ganske raskt fordi jeg er flink til å skrive gode tekster. Jeg skriver alltid om det er en merkevare eller om det ble kjøpt i New York og sånne ting. Det gir det litt mer kjøtt på beinet, sier hun.

Også Rime er opptatt av hvor mye en god annonsetekst betyr for å lykkes som selger.

– En «Tise» med en god beskrivelse bidrar til at du raskere får solgt varen din, sier han.

Annonseteksten bør si noe om hva du selger, gjerne i detalj. Oppgi merke og modell, når det ble kjøpt, hvor mye det er brukt, hva slags tilstand det er i, farge, størrelse og hva det er laget av.

– Skulle det være mangler eller svakheter, er det viktig å opplyse om dette, sier Rime.

I tillegg kan det være smart å legge til hvordan du kan overlevere produktet. Vil du helst møtes et sted, kan kjøper komme hjem til deg og hente det eller sender du det i posten?

Første til mølla … eller?

– Jeg er ganske streng, så den første som sender melding og kan betale, den får varen, sier Røsseland, og legger til:

– Det må være en viss form for internjustis for at det skal bli rettferdig.

Hun mener det er viktig å være ryddig og real på sånn ting, noe man får igjen for når andre brukere legger igjen vurderinger av kjøpet.

Finns vurderingsløsning er relativt ny, men gir allerede en god indikasjon på om aktive brukere gjennomfører handler som forventet.

Betaling først eller etterpå?

For spesielt ettertraktede varer, eller hvis kjøperen er veldig usikker og vinglete, har Røsseland bedt om en reservasjonsbetaling på Vipps før henting.

– Da har jeg bare sagt at det er veldig mange henvendelser på den vare. «Hvis du vet du vil ha den, kan du betale nå, så holder jeg den av for deg», sier hun.

Det gir kjøperen et større initiativ til å faktisk dukke opp. Røsseland understreker likevel at det hører med til sjeldenhetene at hun ber om betaling på forhånd. Hun har stor forståelse for at det ikke alltid føles greit for kjøperen.

– Men jeg opplever at folk stort sett er ærlige. Så lenge det er snakk om små beløp, er det ikke krise. Da oppstår det gjerne en sånn «vi to gjør noe sammen»-følelse mellom kjøper og selger, sier hun.

Både Finn.no og Rime i Tise fraråder forhåndsbetaling helt generelt, særlig om kjøper og selger ikke kjenner hverandre. Likevel handler også dette mye om kommunikasjon, og det er kjøper som må bestemme om han eller hun er komfortabel med det.

– Vi anbefaler aldri å overføre verdier på forskudd dersom man ikke kjenner vedkommende fra tidligere. Vi oppfordrer også alltid til å møtes fysisk så lenge det lar seg gjøre, sier Rime.

Forbrukerrådet har satt sammen noen gode råd for digital brukthandel. Her fraråder de forhåndsbetaling. Det kan være greit å vite også når du selger på nett: Du bør ikke forvente å få pengene på forskudd.

Vær oppmerksom på gebyrer

– Om varen må sendes, anbefaler vi Safe Payment, for da holdes pengene hos oss til varen er mottatt, sier Tise-gründeren.

Safe Payment er en betalingsløsning som er integrert i Tise, og du kan velge om du vil bruke denne allerede når du legger ut annonsen.

Merk deg at bruk av Safe Payment koster penger. Tise reklamerer med at det ikke koster noe for kjøperen å bruke Safe Payment, men i brukervilkårene finner vi likevel følgende setning – på engelsk – for deg som selger: «Tise takes a service fee on the transaction. The fee will vary based on the item price, but the fee amount will be clearly stated in the bid you receive as a seller and/or buyer.»

Disse pengene trekkes da fra det du har solgt varen for, så du får noen kroner mindre enn kjøper betaler. 

Sende, levere eller be om henting?

Når du selger varer på nett, kan du selvsagt velge å bare selge til dem som kan hente varen hjemme hos deg.

Et annet alternativ er å møte folk et sentralt sted for dere begge, for eksempel togstasjonen eller en kafé.

Velger du å sende varer, bør du være tydelig på hvem som skal betale for frakten.

Rime forklarer at produktets volum og vekt avgjør hvor dyrt det er å sende. Derfor bør du sjekke hva fraktprisen blir før du legger inn annonsen. Da kan du legge inn den som et eget punkt i annonsen.

– Det finnes mange forskjellige aktører innen frakt av varer i dag. Husk å velge riktig sum når du legger inn varen, eventuelt skrive i teksten om du benytter deg av andre måter å sende, sier han.

Hva om noe skjer med pakka i posten?

– Når en vare er levert, for eksempel til Posten, anses varen som levert i henhold til kjøpsloven, men det betinger at selger kan dokumentere den aktuelle forsendelsen, sier Rime.

– Skal du sende noe av høy verdi, anbefaler vi å sende pakken med sporing som også inneholder en forsikring opp til 10.000 kroner.  

Du som selger har ansvar for å pakke det du sender på forsvarlig vis. Her må du rett og slett bruke skjønn – det er åpenbart forskjell på å pakke en glassvase og en ullgenser. Er det åpenbart at varen ikke er pakket forsvarlig, kan det anses som en mangel ved forsendelsen.

Hvis du derimot har pakket alt godt, men det likevel oppstår skader underveis, har du en annen mulighet.

– Dersom det er indikasjoner på grov uaktsomhet fra transportselskapets side, kan du rette et krav mot dem, sier Rime.

Mange måter å donere på

Noen ganger er det ikke napp å få, til tross for gode bilder og en ok pris. Kanskje er det faktisk ingen som ønsker å betale for det du prøver å bli kvitt.

Hvis et produkt ikke selger etter de første 60 dagene på Finn, tar Røsseland det som et tegn på at det ikke er et godt nok marked for varen. Da kan hun enten sette ned prisen og prøve igjen, eller bare gi bort produktet med det samme.  

– Det er helt utrolig hvor effektiv den «gi bort på Finn»-løsningen er, sier hun.

Så å si hver gang hun gir bort noe på denne måten, renner det inn med henvendelser. Det er tross alt bedre at noen får glede av det enn at det går i søpla, selv om hun ikke får penger for det, tenker gjenbruksentusiasten.

Røsseland har også alltid det hun kaller en Fretex-pose. Der fyller hun på med ting som ikke selger eller som ikke er i god nok stand.

Husk at tøy og tekstiler aldri skal kastes i restsøpla. Alt av tøy, uansett forfatning, skal leveres til tøyinnsamling hos for eksempel Fretex. Ja, det gjelder brukte truser også, men sørg for at tøyet er rent først, da.

 

Noen steder å selge på nett:

Noen steder å selge på nett: