Skribent:
Kategori:

Livsstil

Skribent:
Kategori:

Livsstil

Teknikker som gir deg bedre hukommelse!

Ønsker du å lære deg hvordan du kan huske bedre? Vi har fått oppskriften fra hjernetrener Frank Wedde, som lover at du kan doble hukommelsen din på få uker.

mor bruker husketeknikker i butikken, baby sitter i handlevogna
Hvem har vel ikke glemt å kjøpe noe i butikken? Hukommelsesteknikker hjelper deg å huske bedre. Foto: iStock

Hvordan står det til med hukommelsen din? Glemmer du passord til diverse kontoer og apper? Sliter du med å huske navn på ansikter, hva du skulle pakke i skolesekken til minsten, eller punktene i en presentasjon du skal holde på jobben? Det er ganske normalt. Og heldigvis – det er fullt mulig å gjøre noe med.

På de siste ti-femten årene har det skjedd et paradigmeskifte i hjerneforskningen, og vi har fått bevis på noe som før ble sett som utelukket:

Hjernen kan trenes. Også hukommelsesdelen av den.

Selvtillit i god hukommelse

Frank Wedde, dalig leder av Memolife.

”Men”, tenker du kanskje,  ”trenger vi egentlig så bra hukommelse, i dag som vi har smartmobiler til å huske for oss?” Definitivt ja, mener Frank Wedde.

Han er hjernetrener, og jobber med akselerert læring og vane-endring. Han er også daglig leder av Memolife, verdens første plattform for akselerert læring, og forfatter av boken Ligg et hode foran – 12 ferdigheter du  trenger før robotene overtar.

Wedde mener en god hukommelse gjør mer for oss enn bare å hjelpe oss med småglemskhet i hverdagen.

Ifølge Wedde er en god hukommelse også bra for vår selvutvikling, fordi kunnskap skaper mestringsfølelse.

– Når vi bruker husketeknikker til å lære oss nye ting, sparer vi tid, vi får selvtillit, vi reduserer stresshormonet kortisol og frigjør i stedet belønningsnevrotransmittere som serotonin og dopamin. Til sammen er det som å gi hjernen ferie! mener han.

Motsatt er det når vi er stressa.
– Da synker vår evne til å huske fra syv til to ting om gangen.
For at vi skal klare å lære godt og jobbe med å trene hjernen, mener Wedde at vi først må få den i godt humør.

LES OGSÅ: Karin lærte husketeknikker av hjerneforsker Kaja Nordengen

Test hjernen din og få hjelp til å komme i gang med hjernetrim!
Er du nysgjerrig på hvordan du kan holde hjernen i toppform?
Sammen med Kaja Norengen, hjerneforsker og forfatter av boken “Hjernen er stjernen” har Møllers utviklet et treningsprogram for hjernen din!
TA TESTEN

Reptilhjernen stresser

Hjernen vår består nemlig av tre ulike systemer:

  1. Reptilhjernen styrer om vi kjenner oss trygge.
  2. Pattedyrhjernen styrer følelser og hukommelse.
  3. Menneskehjernen styrer blandt annet logisk tankegang, planlegging og fantasi.

Når vi blir presentert for ny kunnskap er det reptilhjernen vi møter dette med.
Og reptilhjernen vil med en gang vurdere om dette nye er ”venn” eller ”fiende”, om det vi møter er ”trygt” eller ”utrygt”.

Stress motvirker læring

Ifølge Wedde gjør dette læringsprosessen vår tyngre, for vi kan fort bli stresset av alt som er nytt og som virker utrygt.
”Jeg orker ikke mer informasjon!” tenker reptilhjernen vår. Og det er ikke så rart, for i dag opplever de fleste av oss at vi bombarderes med innhold, og for reptilhjernen må det vær som om fienden angriper fra alle kanter.

– Tenk på de gangene du kommer hjem fra butikken og har glemt nok en ting, eller du har masse å gjøre på jobb, og du ikke har fått gjort alt du skal. Da får du kanskje sånne tanker som: “Det blir aldri bra nok! Jeg kommer aldri noen gang til å ligge foran!” poengterer Wedde, og forklarer at i stedet for å hjelpe reptilhjernen til å mestre, setter vi oss selv i overlevelsesmodus, og lar stressnivået stige.

Flykter til Facebook

Den onde sirkelen fortsetter gjerne med at vi flykter enda mer bort fra det vi har kategorisert som utrygt, for hjernen vil alltid følge minste motstands vei.
– Hjernen vil alltid bevege seg fra smerte mot glede.
I stedet for å lære oss noe nytt og ukjent eller ta fatt i arbeidsoppgavene vi gruer oss til, møter vi stresset med å surfe på Facebook, chatte med en venn, eller se en episode av favorittserien på Netflix.
– Så det samfunnet vi lever i nå er egentlig en fiende for hukommelsen vår?
– Ja. Fordi vi ikke klarer å holde fokuset mer enn tre minutter av gangen. Og hva får du egentlig gjort på tre minutter? spør Frank Wedde retorisk.

Nøkkelen er altså å gjøre reptilhjernen trygg og klar for læring ved å fjerne forstyrrelser, begrense informasjonsmengden og balanserer den mentale innsatsen sånn at vi gjør det viktigste på starten av dagen.
– Da åpner også resten av hjernen seg opp for å ta inn de andre tingene, mener Wedde.

Gjør vi oss kjent med det vi skal lære oss  litt overflatisk først, samtidig som vi organiserer det i hodet, så vil også læringsprosessen gå raskere.Hjernetrener Frank Wedde

Gøy læring for barn

Denne kunnskapen om læringsprosessen er ikke bare lur for oss voksne som vil løse oppgaver lettere på jobben eller lære oss å huske navn på ansikter. Det er ikke minst viktig for barn og unge som fort kan få læreskrekk når de får en stabel bøker foran seg som de skal lese, eller gloser de må pugge.

– Pugging er en svært ineffektiv måte å huske på.

Selv lærte Wedde seg flere hundre gloser om dagen i fransk, tysk og latin på tiden det tok å ta bussen mellom hjemmet i Heggedal og ungdomsskolen i Oslo.
– Jeg var ikke den med høyest IQ, men jeg brukte tiden riktig og husketeknikkene. Da blir læring gøy, og dette kan også barn lære, sier Wedde, som  foreslår å begynne i ni-årsalderen.
– Ny forskning viser at hvem som helst kan doble hukommelsen på kun noen uker. Hvor mye tid kan du ikke spare, hva mer kan du får gjort med en dobling av hukommelsen? Nøkkelen ligger i å putte fantasiene våre i system, forklarer han.

LES OGSÅ: Leksetips til foreldre

Fra dagdrøm til husk

Tenk deg den læreren som sier til barna dine at de kan legge bort puggingen og heller begynne å dagdrømme? Eller sjefen som sier at du også godt kan kombinere dagdrømmen med seksuelle fantasier? Hvorfor? Jo, fordi den delen av hjernen som er ansvarlig for å huske, også er ansvarlig for følelser og sex.
– Hjernen vet ikke forskjell mellom fantasi og virkelighet. Vi husker det som interesserer oss, forklarer Wedde.
Avhengig av hva slags mentale briller vi setter på oss, kan vi altså gjøre hukommelsestrening morsomt – og lære fakta.

dame skriver liste for å huske
Lær deg noen huskeregler, så slipper du å skrive ned alt. Foto: iStock

SLIK TRENER DU MED HUSKETEKNIKKER:

Når vi skal trene hukommelsen er det to prinsipper vi må huske:

  1. Hjernen husker bedre i bilder.
    Morsomme bilder. Fordi, det aktiviserer den delen av hjernen hvor følelser og hukommelse sitter. Forsøk også å lage et så sanselig bilde som mulig, gjerne med lukt eller lyder.
  2. Du må ha et sted å lagre bildet.
    Hvis du ikke vet hvor nøklene ligger så er det fordi du har glemt stedet hvor du har lagt dem. Sånn er det også når du ikke husker et navn eller et punkt i en presentasjon du skal holde – du har glemt hvor du lagret det. En komiker vil for eksempel ha mye tekst som skal huskes. De av oss som har sett en forestilling to ganger kan undre oss over at vedkommende drikker av glasset på samme sted i forestillingen, eller flytter seg fra et sted til et annet på akkurat samme sted i vitsen.

Men det komikeren gjør er å bruke steder, kall det gjerne knagger eller nøkkelskap, som lagrer informasjon.
På den måten blir hun minnet om hvor hun er i mengden tekst hun skal huske.

Hvordan huske navn

La oss teste ut prinsippene på noe mange av oss sliter med: Hvordan huske navn på ansikter.
La oss si at du møter en mann som heter Frank, som med en gang får deg til å tenke på et visuelt bilde: Frank rimer på bank (her i betydningen gi/få bank). Deretter må du gjøre bildet levende og plassere det et sted for lagring, lage et nøkkelskap for det visuelle bildet.

Wedde foreslår å bruke det unike ved ansiktet til personen du møter, og bruke det som et sted for lagring. Da vil navnet nemlig komme naturlig tilbake til oss neste gangen vi møter personen, og ser på det som er unikt ved ansiktet.

Hvis vi tenker på Frank, så kan vi bruke nesen hans som nøkkelskap. Da kan husketeknikken se ut slik:
Frank = bank= Boksehansker kommer ut av en nese.
Da har vi plassert vårt visuelle bilde av navnet hans på et unikt sted i ansiktet. Vi har forsterket bildet ved å lage en karikatur av det. Legger vi også til en lyd, kan det bli enda lettere å huske. Høres det komplisert ut?

– Det kan muligens være litt vanskelig i begynnelsen når vi ikke er vant med å huske på denne måten. Men det er som å sykle, etter hvert tenker du ikke over det, du bare gjør det.Frank Wedde

Vil du lære noen nye gloser?

I samarbeid med Flytoget har Frank Wedde og Memolife laget et system som gjør at du lærer en glose på det språket du ønsker for hvert minutt reisen med Flytoget tar: 19 gloser på 19 minutter.

Test deg selv på www.memolife.no/flytoget.

Huske en liste

Om oppgaven din er å holde en presentasjon – eller handle på butikken, egentlig alle steder der vi gjerne bruker lister, har Frank og Memolife laget et tallsystem som kan brukes om igjen og om igjen uansett tema. Utfordringen med tradisjonelle huskesystemer har nemlig vært at man må lage nye systemer for å huske nye ting.

Han har derfor gitt tall tallformer hele veien fra 1-100, og plasserer et visuelt bilde på hver tallform.
1= finger
2= svane
3= bryster

La oss si at Frank skal holde en presentasjon om hukommelsestrening, og vil si noe om viktige prinsipper for hukommelse.

  • Hukommelse kan symboliseres av en elefant.
    Han vil ordne presentasjonen punktvis:
    1 = finger
    Disse bildene må settes sammen på en levende måte slik at vi husker dem.
    Da kan første punkt i Franks presentasjon, som skal handle om visuelle bilder være: En finger kiler en elefant bak øret, og elefanten nyser ut et polaroid bilde av nesa.

LES OGSÅ: 6 enkle triks for mer energi i hverdagen

Samme teknikk på alt

Den samme teknikken kan du bruke om du skal huske pinkoden på det nye bankkortet ditt, alarmkoden på huset, telefonnumre, hva du må huske å pakke i minstens skolesekk osv.
Husk at du også selv kan gjøre det samme som Wedde har gjort med tallene:

  • Lage deg konstante bilder av tall
  • Lage konstante bilder av tema som er vanlig i din hverdag ( slik Wedde gjør, når hukommelse for ham er symbolisert med en elefant):
    Tenk etter: Hva er tema og ord som går igjen i din hverdag? Kan du allerede nå lage en liste av symboler over dem? Det vil gjøre det lettere for deg, når du skal kombinere disse faste symbolene med nye bilder.

Må repeteres

Så enkelt, så vanskelig. Men tenk hvor uoverkommelig det føltes å skulle klare å lære og sykle? Eller lese?
– Så hva skjer om vi  ikke trener hjernen?
– Den vil fase ut det du ikke bruker ofte. Mottrekket er å være obs på hjernens glemselskurve og repetere deretter. Forenklet er dette etter en dag, en uke, en måned, tre måneder og seks måneder – totalt fem ganger på et halvt år.

Regelen vår er derfor at du lærer hurtig med husketeknikk, og husker for alltid med innsikt om når hjernen statistisk begynner å glemme. Sørgelig nok har vi hatt kunnskap om dette i mer enn hundre år, men verken næringsliv, skoler eller det offentlige har tatt dette inn over seg. Derfor har vi automatisert det hele med teknologi.

Tommelfingerregler

  1. Bruk morsomme visuelle bilder.
  2. Heng disse disse bildene på knagger i minnet.
  3. Repeter.

Vil du lese flere slike saker? Følg oss på Facebook