Skribent:
Kategori:

Livsstil

Skribent:
Kategori:

Livsstil

Huskelister mot hverdagsstress

Forfatter og listeekspert Gunn Beate Reinton Rulnes´ tips til hvordan hele familien kan få en enklere hverdag med nyttige og morsomme lister.

Gunn Beate Reinton Rulness
– Antageligvis er jeg så glad i lister fordi det hjelper meg å fokusere på det som er viktigst først, og slipper å bekymre meg for om jeg har glemt noe, sier Gunn Beate Reinton Rulness. Foto: Privat

Er du også av dem som bare MÅ skrive en punktliste om du skal klare å holde orden på alle gjøremålene du har? Da gjør du noe lurt.

Ifølge Daniel Levitin, professor i nevroforskning og forfatter av boken The Organized Mind, kan de fleste mennesker nemlig bare huske på fire ting samtidig, og den beste og enkleste måten du kan hjelpe hjernen din med å huske alle de andre tingene du skal huske, er å skrive en god gammeldags huskeliste.

Les også: 8 yogaøvelser som gir ro i sjelen

Test hjernen din og få hjelp til å komme i gang med hjernetrim!
Er du nysgjerrig på hvordan du kan holde hjernen i toppform?
Sammen med Kaja Norengen, hjerneforsker og forfatter av boken “Hjernen er stjernen” har Møllers utviklet et treningsprogram for hjernen din!
TA TESTEN

Sortere og prioritere

– Hjernen vår syns det er støyete når vi forsøker å huske på alle oppgavene våre på en gang, både de vi må gjøre i dag, og de som vi må huske på om en måned. Hjerner blir slitne hvis de ikke får tømme mindre prekære oppgaver for fremtiden, ned på papir, sier Gunn Beate Reinton Rulnes.

Journalisten, forfatteren og bloggeren bak listelykke.no, har dykket ned i tema om ryddeteknikker og listebøker siden 2009. I fjor kom hun ut med boken Listelykke, der hun gir gode råd til rydding og organisering, og argumenterer for hvorfor det kan kalles ”en øvelse i mindfulness” å få ned alle gjøremål og ting som skal huskes i lister:

  1. Listen er som en ekstern harddisk. Den husker for deg, så du kan bruke hjernekapasiteten til viktigere ting.
  2. Listene hjelper deg å sortere tanker og oppgaver.  Ifølge Reinton Rulnes er det lurt å skrive liste for morgendagen før du legger deg – da slipper du å ligge og gruble – og får sove godt.
  3. Lister hjelper deg å prioritere.
  4. De hjelper deg å fokusere.
  5. De gjør deg mer produktiv.
  6. De fører til bedre tidsplanlegging – dermed sparer du tid som du kan bruke til noe annet.
  7. Kanskje aller best: For hver gang du kan krysse ut et punkt på lista blir du motivert til å fortsette – for hjernen skiller da ut en dose dopamin, et signalstoff for belønnings- og motivasjonssenteret i hjernen. Du får gjort en oppgave – og du blir gladere. En vinn-vinn-situasjon!

Visste du at stress er verdens tredje største helseproblem? Heldigvis kan lister hjelpe så du blir mindre stressa.

Mindre stress

Hjemme hos Reinton Rulnes er hele familien med på listesystemet.

– Nedskrevne oppgaver som står tilgjengelig for alle, reduserer arbeidsmengden per person, og det igjen reduserer stress, påpeker hun.

Det har også virket tidsbesparende, for når hun henter frem listene fra forrige ferieplanlegging, fra forrige jul, eller blar i ukemenyene hun har kreert i året som gikk – så slipper hun å finne opp kruttet til neste år.

– Som familie er vi mer samstemte og vi har fått på plass rutiner og blitt enige om når, hvor ofte og hvordan ting skal gjøres. En ting som er enda kjedeligere enn å gjøre alt selv, er å mase på at andre skal gjøre det, mener Reinton Rulnes.

Som familie er vi mer samstemte og vi har fått på plass rutiner.GUNN BEATE REINTON RULNES

Bullet journal

Det har blitt en populær ting å føre lister, ikke minst etter at ”bullet journal”-trenden med kreative lister i notatbøker tok av i sosiale medier i fjor.

Så hvordan unngå at ikke listeskrivingen bare blir en ekstra ting å holde oversikt på?

– Det spørs hvor du legger lista. Det viktigste er å finne et system du liker så det implementeres i hverdagen uten at det føles som en byrde.

Reinton Rulnes forklarer at det heller ikke alltid er nødvendig å skrive lister hver dag.

– Men i travle perioder er de små livliner som holder meg flytende! De lærer meg å prioritere riktig. Det er et stort pluss.

– Hva er favorittlisten din å skrive?

– Før jeg fikk barn var det kanskje listene over gutte- og jentenavn til fremtidige barn. Nå gleder jeg meg mest til å skrive pakkeliste til ferien, eller gjesteliste til sommerfest.

Det er imidlertid ikke alle lister hun liker:

– Den verste listen er den jeg må overføre fra listebok til listebok – listen over alle mapper og årganger med fotografier jeg skulle ryddet i på macen, og som jeg deretter skulle laget ulike fotobøker av. Den listen har jeg skrevet litt for mange ganger nå. Så, det holder ikke bare å skrive ting på listen, det må tas tak i også. Nå skal det sies, denne listen heter: «Ting jeg ikke får gjort i år heller». Skal ha for selvinnsikten, da!

Eksempler på lister du kan ha nytte av:

David Allens fem stegs-liste:

Går ut på: Noter ned alle oppgavene du skal gjøre nå og fremover. Vurder og prioriter hvem du skal velge å gjøre noe med, og sett opp i liste fra mest viktig osv.

 

listelykke_notatbok Listelykke notatbok:

Gunn Beate Reinton Rulnes ferdigutfylte listebok, med ferdige maler og forslag til lister som planlegging av middagsmenyer, lister for pakking, sparing, sesongaktiviteter og husarbeid. Oppgavene er delt inn i kategorier etter MÅ-BØR-KAN-DELEGER-VENT-DROPP

Bullet journal:

Går ut på: En måte å skrive lister på, med symboler for progresjon. Fremst i notatboka skriver du en forklaring på hva symbolene betyr. Etterpå følger lister over måneder og dager med oppgaver. Metoden er minimalistisk, men tilhengerne har skapt en kreativ dille med bruk av farger, tegninger og mønstre.

Vil du lese flere slike saker? Følg oss på Facebook

 

Huskeregler for mindre stress i hverdagen

  1. Hva: Lag en liste over oppgaver som må gjøres.
  2. Hvordan: Listen kan inneholde alt fra pakkelisten til ferien eller ryddeoppgaver hjemme.
  3. Hvorfor: Hjernen kan få plass til andre viktige ting, det hjelper å tømme hodet.
  4. Hvem: Gjør listen tilgjengelig for alle i familien slik at de kan hjelpe til.
  5. Når: I det du føler at hjernen holder på å sprenge grunnet for mye å huske på.