Kategori:

Fysisk aktivitet

Tag:
Kategori:

Fysisk aktivitet

Tag:

Slik får du treningsmotivasjon - som varer

Er du slapp og har mistet all energi til i det hele tatt å tenke på trening? Fortvil ikke. Treningsfrues råd hjelper deg å finne din indre treningsmotivasjon.

dame med treningsmotivasjon trener ute
Lite kan måle seg med en treningstur i friluft. Foto: iStock

Vi har vel alle hatt perioder der vi sliter med å finne treningsmotivasjon i hverdagen. Unnskyldningene står på rekke og rad og den såkalte dørstokkmila blir bare lengre og lengre. Men fortvil ikke – det finnes gode råd.

Sett deg et treningsmål

For mange er det å sette seg et mål en god motivasjonsfaktor.
Dette understøttes av personlig trener og blogger Camilla Aastorp Andersen, mest kjent under navnet Treningsfrue.

Treningsfrue deler sine råd til deg som sliter med treningsmotivasjon
Camilla Aastorp Andersen er utdannet Personlig trener og er kjent under navnet Treningsfrue. Hun driver bloggen med samme navn og har en stor tilhengerskare i sosiale medier. Foto: Privat

– Sett deg et mål, men vær realistisk, sier hun.
For det er ikke noe galt i å ha høye mål, men det er viktig at du føler mestring for det blir fort demotiverende hvis målet er uoppnåelig.
Camilla påpeker at trening skal være gøy og lystbetont.
– Det er heller ingenting i veien for å ha flere parallelle mål gående. Har du nådd det ene målet kan du sette deg et nytt, sier hun.

Sett deg et mål, men vær realistisk.Treningsfrue

FÅ FLERE MOTIVASJONSRÅD AV TRENINGSFRUE HER

Hva om lystbetont trening plutselig føles som et ork?

– Da er det viktig at du trener variert, påpeker Treningsfrue.

– Kanskje er det på tide å tre ut av komfortsonen og prøve noe nytt? Finn en treningsfrom du syntes er gøy. Det har i hvert fall gitt meg både treningsglede, motivasjon og nye bekjentskap, sier hun med et smil.

Variasjon kan altså være nøkkelen. Når du trener mye går den gjerne litt opp og ned.
Hvis motivasjonen svikter er det viktig å ikke gi opp, men heller se på årsaken til at du har gått lei. Det kan være smart å endre treningsform. Ta heller en løpeøkt hvis du har mer lyst til det, eller tren styrke istedenfor kondisjon.
Har du et fast program kan det hjelpe å endre det. Legg inn noen nye øvelser, legg til flere repetisjoner eller legg inn en ny yndlingslåt på spillelisten din.
Det er heller ingen katastrofe om du tar en liten treningspause noen dager men pass på at pausen ikke blir for lang. Da er det mye vanskeligere å finne igjen motivasjonen. 

Slik får Therese treningsmotivasjon

Therese Lien Sørensen (46) har trent så lenge hun kan huske. Med to aktive barn og fulltidsjobb som tannlege med egen praksis er det en hektisk hverdag. Trening er allikevel noe av det Therese bestreber å få tid til.

Therese L. Sørenesen trener mye og variert. Foto: Privat

– For meg er det aller viktigste med trening at det er gøy. Hvis jeg i tillegg får et kick, at treningen inneholder spenning og at jeg føler mestring, ja da er treningsøkten fullkommen, sier Therese.

Hun er også opptatt av at treningen skal ha et mentalt utbytte.
– Jeg sliter litt med høydeskrekk og ønsker å overvinne det. Jeg har derfor utfordret meg selv og begynt med klatring. Det gir meg et kick å mestre noe jeg ikke trodde jeg skulle tørre, jeg får kjempebra styrketrening og  merker raskt progresjon.
Therese er også en aktiv løper med flere maratonløp i beina.
– Det å teste smerte, finne ut hvor langt jeg egentlig klarer å løpe og hvor vondt jeg orker å ha det er også en form for motivasjon. Dessuten byr løping på mange gode naturopplevelser. Det å løpe alene i skogen gir en enorm frihetsfølelse og ny energi i en aktiv hverdag. Jeg løper mest for å holde meg i form, men det er jo også en god motivasjon i seg selv. Det er deilig å aldri føle seg andpusten.

Les også: TREN SAMMEN MED BABYEN

Skaff deg en treningspartner

Skulle dørstokkmila føles høy, er det lurt å ha en treningsavtale, tipser Therese. For hvem vil vel være den som bryter avtalen?
– Det å bruke apper der man kan melde seg på timer og logge aktiviteter, motiverer meg. For å melde meg av en time er et skikkelig nederlag, forteller Therese.

Ekte lyst gir treningsmotivasjon

Therese er god på å trene variert og til å gjøre aktiviteter hun trives med og som hun virkelig har lyst til å beherske.

Viktigheten av å ha lyst bekreftes av Halgeir Halvari, professor II ved Norges idrettshøyskole. I en artikkel i Aftenposten   snakker han om hvor viktig og avgjørende det er med indre motivasjon og ekte lyst til å trene og bevege seg. Halvari påpeker at lyst er en utrolig viktig og avgjørende faktor for å få treningsmotivasjon og for å lykkes. Du må finne din indre motivasjon som gjør at du faktisk trener av egen fri vilje, ikke fordi alle andre forventer at du gjør det, påpeker han. Når du har funnet frem til denne lysten og treningen har blitt en del av deg så går det nærmest av seg selv.

Men hvordan finner man frem til denne lysten og indre motivasjonen? Professoren sammenligner det med barn som leker. Vi trenger ikke å spørre de om de har lyst til å leke, de bare gjør det av seg selv fordi de har lyst, forteller Havali i artikkelen.

Les også: Slik takler du hverdagsstress

Finn en lystbetont aktivitet

Det er viktig å finne sin egen vei. Liker du å spille fotball så gjør det. Da er sjansen mye større for at du fortsetter å trene selv etter at målet er nådd.
Hvis du tvinger deg selv til å gjøre aktiviteter du egentlig ikke har lyst til så daler motivasjonen raskere enn du aner.

Har du et velutviklet konkurranseinstinkt kan det å måle seg opp mot andre være en motivasjonsfaktor i seg selv.
Er du glad i å løpe kan det være lurt å melde seg på et løp. Her finner du terminlisten for de fleste løp som arrangeres i Norge i 2018.
Følelsen du får når du løper over målstreken og målet er nådd er ubeskrivelig!

Er du glad i friluft så legg  treningsøkten utendørs. Ta med treningsmatten ut eller knyt på deg joggeskoene og løp en tur. Du kan legge inn en styrkeøkt underveis ved å bruke benker, trappetrinn, trestammer osv som apparater.
Bare fantasien setter grenser.

Når du har funnet frem til din indre treningsmotivasjon og du virkelig har lyst til å trene, så kan det være smart å legge til faktorer som gjør treningen enda mer attraktiv.
Last ned en trenings-app som er tilpasset din treningsform og bli med i virtuelle treningsnettverk der du logger økter og kan sammenligne deg med andre. Endomondo er en av mange apper tilpasset ulike typer trening. Eller for eksempel en rendyrket app som for eksempel Runkeeper. 

5 måter å få varig treningsmotivasjon

  1. Finn en lystbetont aktivitet som motiverer deg.
  2. Varier treningen slik at du ikke går lei.
  3. Sørg for at du har et mål (og sett deg nye).
  4. Finn en treningspartner (det er vanskeligere å droppe ut når du har gjort en avtale).
  5. Last ned en trenings-app eller følg inspirerende treningsbloggere.

Les også: SLIK VASKER DU TRENINGSTØY

Boktips:

Treningsfrue kom ut med boken Helårskroppen på Cappelen Damm i januar 2018.

Helårskroppen, utgitt på Cappelen Damm.

I boken får du informasjon om trening og mat for en sunn og glad kropp.

I tillegg inneholder den masse tips til trening både hjemme og i studio.