Kategori:

Fysisk aktivitet

Tag:
Kategori:

Fysisk aktivitet

Tag:

Trening i svangerskapet

Trening i svangerskapet gjør deg godt rustet til et aktivt liv som nybakt mor.

Funkygine som viser øvelser for gravidtrening
Jørgine Vasstrand aka Funkygine er gravid med sitt tredje barn. Det stopper henne ikke fra å trene. Foto: Anders Rodem

Har du tenkt på at trening i svangerskapet gjør deg bedre rustet til et aktivt liv med baby i huset?
Den lille nyfødte veier noen kilo og mange opplever at de er mer i aktivitet etter fødselen enn de noensinne har hatt behov for å være. Barnet krever sitt, der og da og da er det godt å være fysisk forberedt.
Jørgine Vasstrand, kjent treningsblogger og tobarnsmor er nå gravid med sitt tredje barn. Jørgine ar alltid vært aktiv i sine svangerskap.
– Jeg har ingen begrensninger på meg selv når det kommer til trening selv om jeg er gravid. Men kroppen sier jo i fra. Det er ikke så lett å ligge på magen å gjøre øvelser når man er gravid men det trenger man jo heller ikke, fortsetter hun. Da gjelder det å finne alternative metoder, sier hun.

Det er viktig å være sterk i overkroppen. Babyen som du skal frakte rundt de første månedene blir tyngre og tyngre og da er det viktig at både rygg og armer er klar.Funkygine

I videoen over viser Funkygine effektive og enkle styrkeøvelser for overkroppen som du kan gjøre på stuegulvet hjemme. Du trenger ikke fancy treningsapparater eller noe annet utstyr. Det eneste du trenger er litt fantasi og lyst til å holde deg i form.
– Det skal være gøy å trene, sier hun!

Jørgine har selv hatt masse igjen for å trene så mye og lenge hun kan under graviditetene sine.
– Jeg kommer raskt tilbake til den formen jeg var før og jeg synes ikke alt er et slit og ork fordi jeg er i dårlig form. Tvert i mot er det moro å se at formen er raskt på plass og man kan dra nytte av de treningstimene man har lagt ned som gravid.

Fakta

Jørgine Vasstrand, kjent som Funkygine, deler treningstips både på bloggen sin og i sosiale medier og hun er en populær foredragsholder. Funkygine er utdannet og jobber som personlig trener. Nylig ga hun ut boken Sterk utenpå sterk inni. Hun er også aktuell i serien Bloggerne på TV2 Sumo.

Ifølge Helsenorge bidrar trening og fysisk aktivitet til å forberede kroppen til både fødsel og barseltid. Friske gravide anbefales derfor å holde seg aktive. Med dette menes at du bør være i normal fysisk aktivitet minst 30 minutter hver dag. Rask gange der du kjenner at blodpumpa går er en slik øvelse. Etter en normal fødsel er det ingenting i veien for å begynne å bevege igjen så raskt du føler for det. Har du tatt keisersnitt skal du følge de rådene du får hos legen.

Les også: GRAVID FOR FØRSTE GANG? 

Trening i svangerskapet  – så mye anbefales

Det viser seg at mødre som har vært fysisk aktive under graviditet har lettere fødsler enn de som ikke har beveget seg noe særlig i svangerskapet. De kommer også raskere i gang igjen etter en vanlig fødsel.
Gravide som trener får ikke bare et bedre utgangspunkt til å gjennomføre både fødsel og et anstrengende småbarnsliv. De føler også mer velvære og har mindre plager etterpå både fysisk og psykisk.
Det er ingen hemmelighet at fysisk aktivitet er nødvendig for å ivareta helsen. Men det er ikke nødvendig å trene beinhardt.  Her er en oversikt over hvor fysisk aktiv du bør være for å få bedre helse.

Råd fra jordmor

Jordmor Cecilia Kleven hos Oslojordmor.no sier at regelmessig aktivitet under graviditeten er bra både for allmenntilstanden og eget velvære.

Cecilia Kleven
Jordmor Cecilia Kleven. Foto: Gry Traaen

– Ikke bare vedlikeholder du din egen styrke men du forbereder også kroppen til fødselen, sier hun.

Men jordmoren er klar på at har du ikke trent aktivt før du ble gravid er ikke dette tidspunktet da du skal starte med beinhard trening.
– Dette er ikke tidspunktet for hverken å bygge muskler eller å øke kondisjonen. Nå handler det om å vedlikeholde og opprettholde din fysiske form, påpeker hun. Har du ikke vært spesielt aktiv før svangerskapet er det like bra med aktivitet er som en spasertur, da får du dessuten frisk luft.

Les også: FØLG DIN GRAVIDITET UKE FOR UKE

Jordmoren råder oss dessuten til å velger en aktivitet som bidrar positivt til din energi. Dessuten anbefaler hun alle, uansett fysisk form til å begynne med bekkenbunnstrening. Denne øvelsen er forebyggende mot blant annet urinlekkasje. Man bør gjøre den daglig og gjerne fortsett med den etter fødselen også.

Trening i svangerskapet  – hva bør du passe på?

– I de fleste tilfeller er ikke fysisk aktivitet farlig for hverken den gravide eller barnet i magen men vi anbefaler at man ligger unna risikosporter som innebærer slag og fall, sier jordmoren.
For noen setter graviditeten i seg selv noen begrensninger. Det kan for eksempel være ubehagelig for noen å ligge på rygg, da man kan kjenne blodtrykksfall, så øvelser der man skal ligge på flat rygg anbefales ikke. Det er også viktig å tenke på at barnet i magen har det enda varmere enn deg selv så aktivitet som innebærer overoppheting over tid er også noe man bør unngå, råder jordmoren.
Hun anbefaler alle gravide å diskutere aktivitetsnivå med sin jordmor eller lege. Da får du råd ut fra din egen tilstand og  eventuelle plager du sliter med.

Jippi! Barnet er født – hva nå?

Etter fødselen er det lett å senke skuldrene og tenke at nå er jobben gjort. Men tvert imot, det er nå du skal ta i bruk kreftene du har samlet opp og for at formen ikke skal dette umiddelbart er det viktig å vedlikeholde.

3 råd til deg som har født

  • Ta med deg babyen på trilletur . Frisk luft er bra for både mor og barn
  • Når babyen er blitt litt større kan dere gå på babytilpasset trening sammen
  • Ikke glem bekkenbunnstreningen. Det har du mye igjen for i tiden fremover

Husk!

Det er ingen grunn til å slutte å trene selv om du er gravid, men la kroppen styre. Ingenting skal gjøre vondt og du kan godt la boksehanskene hvile for en stund. Aktiviteter som innebærer slag og spark kan være uheldig for fosteret mens andre aktiviteter med høy eller lav intensitet er bare bra for både mor og barn.

Kilder: Norsk helseinformatikk,  Oslojordmor.no, Helsenorge.no

Les også: YOGA OG MUSIKK – TIPS OG SPILLELISTER