Kategori:

Fysisk aktivitet

Kategori:

Fysisk aktivitet

Leken yoga for barn

La yoga bli en lek dere kan gjøre sammen! Her er yogalærerens beste tips for en morsom og aktiv yogastund.

Øvelsen krabben er morsom for barn i alle aldre.
Morsom yoga for barn! Denne øvelsen kan også utvides til å dele inn i to lag og sparke ballen inn i et mål. Foto: Yvette Jansen Rudland.

Gjør yogaen til en lek dere kan gjøre sammen, sier yogalærer Isabelle Schjelderup. Hun har bakgrunn som sosionom med videreutdanning i akutt krisehåndtering, og hun har videreutdanning i pedagogisk mindfulness. I disse dager er hun aktuell med barneyogaboka Lek med yoga. 

Isabelle Schjelderup

Yogalærer Isabelle Schjelderup anbefaler å invitere barna med på yogalek.

Hun forteller at yoga passer for små barn fra de er rundt tre år, og opp til de er rundt 12 til 13 år.

— Når de så kommer i tenårene kan de absolutt gjøre de samme øvelsene, bare med et mindre barnslig fokus, forteller hun.

Er barnet i utgangspunktet ikke interessert i yoga, er rådet å begynne selv, og se om barnet har lyst til å bli med etterhvert.

Det er fint å lage et område i stuen eller annet rom til et fast yogasted. La gjerne barna være med å pynte det. Kanskje vi dere har et vakkert bilde der, noen stearinlys, en grønn plante eller friske blomster. Barna vil fort forbinde disse symbolene med effektene av yoga. Ritualer og symboler er viktigere enn vi tror, de skaper trygghet, ro og en god stemning i seg selv.

De fire årstidene

Inspirasjonen til boken har hun hentet fra yogastundene hun utviklet da hun drev en familiebarnehage, og alle øvelsene er bygd opp rundt de fire årstidene.

— Før fulgte menneskene rytmen til naturen. Nå lever vi helt andre liv, og ungene opplever en hektisk hverdag for å rekke barnehage, skole og aktiviteter, påpeker hun, og råder oss til å følge med på skiftene mellom årstidene.

— På denne måten kommer du tett på naturen. For egentlig har vi jo alle årstidene boende i oss, sier Schjelderup.

Hun legger til at det positive med yoga for barn er at de både får oppleve aktive øvelser som gjør dem svette og varme, og de får en skikkelig mulighet til å hvile.

— Barna sier alltid til meg at yogatimene er utrolig avslappende.

Anne Sælebakke

Pedagog Anne Sælebakke er positiv til yoga for barn. Foto: privat

Vær tilstede for barnet

Anne Sælebakke har bakgrunn som lærer, fysioterapeut og psykoterapeut. Nå underviser og jobber hun med veiledning innenfor oppmerksomt nærvær, relasjonskompetanse og livsmestring i arbeidet med barn. I tillegg har hun skrevet to bøker om temaet, en for barnehage og en for skole. Hun anbefaler yoga som en positiv aktivitet for barn. Yoga er en fin aktivitet både hjemme og i barnehagen, som i relasjon med trygge voksne kan hjelpe barnet med å regulere følelser.

Hun anbefaler yoga som en positiv fritidsaktivitet for barn.

— Yoga er en fin aktivitet både hjemme og i barnehagen, som kan hjelpe barnet med å regulere følelser. Yoga er fin tilnærming som jeg virkelig applauderer. Samtidig er min kjepphest at en trygg voksen må være tilstedeværende for at dette skal lykkes.

Yogaen må utføres i en trygg kontekst, og det er viktig å gjøre øvelsene sammen med barnet. Kontakten med den voksne er med på at barnet føler seg trygt.

— Hvis det skjer løsrevet uten noen sammenheng med relasjonen barnet er i, er det ikke like bra. Relasjonen med barna har nemlig alt å si. Måten du som voksenperson kommuniserer på, at du er trygg og ser barnet, er viktig. Og husk at barnet speiler deg.

Her er øvelser som byr på leken yoga med rolig avslutning:

Krabben – Reverse table pose

Sett dere på rumpa med yogamattene deres, med beina bøyd foran dere og hendene rett bak rumpa, med fingerspissene vendt inn mot rumpa.

Løft dere opp fra bakken, hold rumpa høyt over bakken. Nå kan dere begynne å gå rundt i rommet. Hver gang dere treffer noen av de andre barna, løfter dere det ene beinet og hilser på beinet til kompisen deres.

«High five» med føttene, fotsåle møter fotsåle.

Gå rundt til du har hilst på alle barna!

«Krabben» variasjon 1:
La barna stå tett i en tett sirkel, i samme stilling. Ta i bruk en myk tøyball, kast ballen inn i sirkelen og la barna sparke den til hverandre.

«Krabben» variasjon 2:

Still barna opp på en rett linje. Et sted foran dere der er en mållinje, som du kan markere med hva som helst, for eksempel en bamse. Tell 1, 2, 3 – og på 3 skal barna «løpe» om kapp i stillingen bort til mållinjen.

Dobbeltbåt –  Double boat pose

I denne øvelsen skal vi lage to båter som står inntil hverandre, med kroppene våre. Sett dere på baken med beina bøyd opp foran dere, rett overfor hverandre.

La stortærne deres såvidt møtes.

Ta tak i hverandres hender og len overkroppene deres forsiktig bakover.

Løft opp venstre bein slik at fotsålene møtes. Løft så høyre bein opp og la fotsålene møtes.

Finn balansen.

Nå kan dere gynge fram og tilbake som en båt.

Pusteøvelse: Ballong i magen – Baloon breath

Legg deg på yogamatta. Legg hendene dine på magen (kanskje vil du også ha bamsen din liggende der). Eller la en venn eller en voksen holde på magen din.

Pust inn og kjenn at pusten flyter inn i kroppen din og fyller opp magen din som en ballong.

Kjenn at hendene din, eller bamsen din, eller hendene til den som holder på magen din, blir skubbet oppover.

Pust ut og kjenn at lufta siver ut av magen din, akkurat som en ballong som er tom og bare ligger der og venter på å bli full og rund igjen.

Avslapningsøvelse: Klappestund

Stå på gulvet, kjenn pusten din gå inn og ut, inn og ut, inn og ut.

Nå skal vi klappe på hele kroppen mens vi takker den for alt den gjør for oss.

Løft opp foten og klapp under den, klapp oppover beinet, kneet, låret, mens du høyt eller inni deg takker beinet for at det bidrar til at du kan gå, løpe, bevege deg.

Stryk magen din som om du lager en sol inni den, og fortell magen hvor bra det er at du har den, at den gir deg kraft til alt gjennom å lage maten du spiser, til energi.

Klapp skuldrene, takk ryggen for at den bærer deg og hjelper deg.

Fortsett med hver kroppsdel.

Kjenn etter, hvordan er det i kroppen din nå, og hvordan har du det, har du klart å klappe kroppen din glad?

 

Yogaøvelser for barn

lek med yoga

Alle øvelsene er hentet fra boka Lek med yoga av Isabella Schjelderup og fotograf Yvette Jansen Rudlang, utgitt på Cappelen Damm Akademisk.

Yogaøvelser for barn

lek med yoga

Alle øvelsene er hentet fra boka Lek med yoga av Isabella Schjelderup og fotograf Yvette Jansen Rudlang, utgitt på Cappelen Damm Akademisk.