Kategori:

Fysisk aktivitet

Kategori:

Fysisk aktivitet

Derfor trenger barn yoga

Travel hverdag? Også barn har behov for verktøy for å mestre stress. Da kan yogaøvelser for barn være en god start.

Lek med yoga
Yogalærer Isabelle Schjelderup mener det er viktig å få introdusert verktøy til å håndtere stress fra tidlig alder. Dette kan hjelpe barn og unge til større grad av livsmestring. Foto: Yvette Jansen Rugland.

Yoga hjelper barn og unge med å roe ned følelser og bedre den kognitive forståelsen, sier yogalærer Isabelle Schjelderup. Hun har bakgrunn som sosionom med videreutdanning i akutt krisehåndtering, og hun har videreutdanning i pedagogisk mindfulness. I disse dager er hun aktuell med barneyogaboka Lek med yoga. 

Hun mener dagens unge har et viktig behov for hjelpemidler som kan støtte dem i jobben med å mestre stress, fordi press og psykiske plager er så utbredt hos mange.

Isabelle Schjelderup

Yogalærer Isabelle Schjelderup mener dagens barn trenger verktøy for å mestre stress.

— Behovet for verktøy som kan hjelpe barn med å mestre stress og stå stødige i møte med livets mange utfordringer er stort, sier forfatteren.

Hun refererer til forskning som viser at yoga bedrer klassemiljø, relasjoner og gir større emosjonell balanse. I tillegg øker det evnen til selvregulering, gir bedre konsentrasjon, bedre søvn og det kan forebygge mange sykdommer.

Blanding av eventyr og rollelek

Selv var Isabelle interessert i yoga som ung, men grunnet en krevende jobb og ansvaret for fire barn, ble ikke hobbyen prioritert i noen travle år. Men når hun opplevde alvorlig og kronisk sykdom, tok hun opp interessen igjen – noe som også hjelp på helsa.

— Jeg var trebarnsmor som 23-åring, og det gikk i ett. Da yngstedatteren min ble født da jeg var 35, ønsket jeg mer kvalitetstid sammen med henne, sier hun.

Løsningen ble å etablere en familiebarnehage, hvor hun ukentlig hadde lek med yoga, meditasjon og massasjestunder.

— I barnehagen la vi opp yogastundene til en blanding av eventyr, rollelek og yoga. Dette var populært for barna. For barn er yoga en invitasjon inn til et indre rom, noe som er fint for dem å oppleve som en kontrast til den stressende hverdagen.

Anne Sælebakke

Pedagog Anne Sælebakke er positiv til yoga for barn. Foto: privat

Motvirker stress

At yoga er fint for barn, bekreftes av pedagog og fysioterapeut Anne Sælebakke, som underviser og jobber med veiledning innenfor oppmerksomt nærvær. Hun mener dagens barn utsettes for mye stress og press, og at avslapningsøvelser kan være til hjelp.

— Jeg tenker at barn har behov for å ofte komme i kontakt med seg selv. Yoga er en fin måte å både få aktivitet og roe ned. Det blir en motvekt til nettaktivitetene de flest barn bruker mye tid på.

Setter dere av tid til å gjøre yoga sammen, styrker det barnets grunnkompetanse:

— Det er ikke viktig om det er den ene eller den andre yogaformen. Det viktigste er å være god mot seg selv og hverandre, kjenne etter hvilke øvelser som passer  – og utforske sansene underveis, sier Sælebakke.

Styrker kroppen

Vitaminbjørner D-vitamin er proppfull av D-vitamin som er godt for immunforsvaret, ben og muskler.

Les mer

Her er øvelser som både gir ro og energi:

Frø/ Kokong – Child pose

Sitt på knærne. Legg armene langs siden av kroppen din. Nede ved anklene dine vender håndflatene oppover mot himmelen. La armene hvile mot jorda og hodet hvile mot knærne. Nå er du et frø eller en sommerfuglkokong. Full av kraft, full av liv. Venter på å komme opp gjennom jorda. Venter på å bli født inn i denne verden. Kjenn lukta av jorda. Lukten av våren. La den sive inn i deg, nære deg, lokke deg ut, opp og fram.

Sommerfuglen – Butterfly pose

Sittende på bakken bøyer du knærne og fører fotsålene sammen. Så langt opp mot kroppen du klarer. Slipp knærne ut til siden. Hold rundt føttene dine med begge hender. Lek at du er en sommerfugl. Beina dine er sommerfuglvingene. La de fly opp og ned, opp og ned.

Hvis du vil, kan du synge dette verset mens du lar beina dine være sommerfuglvinger som flyr av sted. På siste delen hviler du vingene og lar hodet dale ned mot beina og sover. Melodien finner du på YouTube, søk på«fly like a butterfly».

Fly som en sommerfugl, fly som en sommerfugl, fly som en sommerfugl på himmelen,
sov som en sommerfugl, sov som en sommerfugl, sov som en sommerfugl i hele natt.

(Fritt oversatt fra Shakta Khaur sin sang «Fly like a butterfly»).

Blomsten – Flower pose

Sittende på bakken løfter du beina litt opp i lufta. Flett armene fra innsiden av lårene og ut igjen bak knærne. Kjenn at blomsten din folder seg ut. Åpner seg mot sola. Åpner seg til livet. Bretter ut alle sine farger. Og sier: «Her er jeg!»

Broen – Bridge pose

Lek med yoga

I denne øvelsen skal vi bli som en bro. Ligg på ryggen og bøy beina. Sett hælene inntil rumpa. Dytt fra og lag en bro med kroppen din. Er broen så høy at noen kan krype under den? Prøv!

Plantene våkner – Downward dog pose

Nå leker vi at vi er planter som våkner til liv. Bein og armer i bakken, et godt stykke fra hverandre. Dytt rumpa i været. Som plantene skyver seg opp fra beina, først en del, så en del til, skyver du beina og armene strake.

Stol blomst – Mountain pose

Stående, med beina lett fra hverandre, retter du deg opp. Rakrygget, som en stolt blomsterstengel som bærer sin blomst på hodet. Spre hendene lett til siden og vend håndflatene varmsomt fremover.

Vi hilser sola – Reverse warrior pose

 

Stå støtt med begge beina på bakken. Løft venstre bein ut langt bak deg og vri foten utover 90 grader. For å beskytte kne og korsrygg: vri så foten bittelitt innover. Bøy det forreste kneet.
La hånden på samme side som det bakre beinet skli nedover mot baksiden av kneet på beinet bak deg.

Løft den andre hånden opp og vend håndflaten inn mot ansiktet ditt, som om hånden din er sola som skinner på deg. La også hjertet og brystet ditt strekke seg mot sola. Gjenta øvelsen med høyre bein strukket ut bak deg.

Yogaøvelser for barn

lek med yoga

Alle øvelsene er hentet fra boka Lek med yoga av Isabelle Schjelderup og fotograf Yvette Jansen Rudlang, utgitt på Cappelen Damm Akademisk.

Yogaøvelser for barn

lek med yoga

Alle øvelsene er hentet fra boka Lek med yoga av Isabelle Schjelderup og fotograf Yvette Jansen Rudlang, utgitt på Cappelen Damm Akademisk.