Kategori:

Helse

Kategori:

Helse

Sliter du med fordøyelsesproblemer? 10 tips for bedre fordøyelse

Er magen kranglete og vond? Her er ekspertenes beste tips til hvordan du får bedre fordøyelse.

et aktivt par uten fordøyelsesproblemer
Å være fysisk aktiv hjelper mot fordøyelsesproblemer. Foto: iStock

Spis regelmessig

Selv de som ikke har fordøyelsesproblemer, vil ha godt av å spise oftere og mindre for å øke konsentrasjonsevnen og prestere bedre. Fordi du fyller “bensin” oftere og ikke blir distrahert av sulten.

Hvor ofte er ofte nok?

Det er individuelt hvor lang tid det bør gå mellom hvert måltid. Noen spiser annenhver time, andre spiser hver fjerde time. Begge deler kan være like bra. Dette er det lett å måle: Blir du skrubbsulten før du får spist, har det gått for lang tid siden ditt forrige måltid.

Drikk nok vann

Hard i magen? Da er det ikke bare å spise mer fiber og forvente at magen din blir bedre, du må drikke nok vann også. Hvor mye vann som er nok, kommer an på hvor stor kroppen din er. En liten kropp trenger kanskje halvannen liter. En større kropp trenger mellom to og tre liter. Trener og svetter du mye, må du fylle på med enda mer.

Alt med måte

Vit at all mat er supermat. Du trenger forskjellige næringsstoffer, og ulik mat bidrar med forskjellige ting.

Ta deg tid

Stress er kilden til mange diffuse fordøyelsesproblemer. At vi ikke tar oss tid til å spise eller sitte på do. Det er derfor mange opplever at det de trodde var matallergier forsvinner på ferie, fordi plagene deres egentlig var relatert til stress. Ta deg tid til å sitte ned og spise, og ta deg tid til å gå skikkelig på do. Det er ikke flaut å ta seg en dopause på jobb, og ikke stress hvis det ikke skjer noe der med en gang. Tar det ti minutter, så var det fordi kroppen din trengte det.

Styrker kroppen

Vitaminbjørner D-vitamin er proppfull av D-vitamin som er godt for immunforsvaret, ben og muskler.

Les mer

Spør en spesialist

Ikke kutt ut matvarer fordi du tenker at du kanskje reagerer på dem. Før du utelukker noe som helst fra kostholdet ditt, bør du snakke med noen som kan noe om det, for eksempel en ernæringsfysiolog. Få avkreftet eller bekreftet mistankene dine først, ellers kan du sitte igjen med et unødvendig begrenset kosthold.

Fem om dagen

Pass på å få i deg nok grønnsaker, hver eneste dag. Hadde alle spist nok grønnsaker, ville vi fått det så mye bedre. Du kan ikke spise ubegrenset med frukt, fordi det inneholder en del naturlig fruktsukker, men det finnes ingenting negativt med å spise mye grønnsaker. Ta litt agurk, reddik eller paprika på brødmaten når du spiser frokost, så er du i gang. Da er det lettere å få i seg ”fem om dagen”.

Få i deg nok fiber

Det beste de fleste av oss kan gjøre for fordøyelsen, er å passe på at vi får i oss nok fiber. Det gir næring til tarmbakteriene og gjør så vi har lettere for å gå på do. Fine ”go to”-kilder er chia- og linfrø, speltmel og surdeigsbrød. Forsøk å spise grovt. Spiser du frukt, grønnsaker og mat som er lite bearbeidet, får du i deg mest mulig fiber fra maten som du spiser.

Sov nok

God og nok søvn er generelt viktig for at kroppen skal fungere optimalt, også fordøyelsen. Er du mye trøtt og sliten på grunn av søvnmangel, kan dette også påvirke matvalg og overskuddet til å få inn daglig mosjon. Begge deler er viktige faktorer for en mage i balanse.

Vær i bevegelse

Daglig mosjon stimulerer tarmen til å jobbe bedre og motvirker forstoppelse. Dessuten er trening og mosjon viktig for stressreduksjon, noe som igjen kan ha en positiv innvirkning på magen.

Tips! Lurer du på hvordan du skal vite om du har god fordøyelse, eller ikke? Er den ikke noe du tenker noe særlig på, har du ingenting å engste deg for. Fordøyelsen er som en usynlig venn, en vi ofte tar for gitt – helt til den slår seg vrang.

Ekspertene

Helge Andreas Felberg, klinisk ernæringsfysiolog ved Norges Idrettsmedisinsk Institutt (Nimi) og Easyfodmap.no. Foto: Privat
Kristine Nordkvelle, klinisk ernæringsfysiolog ved Lovisenberg Diakonale Sykehus. Foto: Privat
Julianne Lyngstad er foredragsholder, forfatter og ernæringsrådgiver med master i samfunnsernæring. Foto: Line Dammen/Gyldendal.