Skribent:
Kategori:

Ernæring

Skribent:
Kategori:

Ernæring

Vitaminene du trenger for sunt hår og sterke negler

Et variert og balansert kosthold er viktig for hele kroppen, også for hår og negler. Men hvilke vitaminer bør du få i deg for å få sunt hår og sterke negler? Vi sjekket med ernæringseksperten og frisøren.

Smilende dame med stort, krøllete hår spiser vannmelon
Sørger du for å få i deg nok frukt, bær og grønnsaker, rikelig med vann og gode proteiner, trenger du neppe kosttilskudd for å få sunt hår og sterke negler, forklarer ernæringseksperten.

Både hår og negler trenger vitaminer for å bli sterke, men vitaminer for hår og negler er som vitaminer for resten av kroppen – du trenger nok av dem, men ikke for mye.

Portrett av frisør Lise Holm-Glad
Plusstid-ekspert Lise Holm-Glad

De aller fleste får det de trenger i form av et normalt kosthold. Hvis du er frisk og fin, mangler ikke håret vitaminer heller, sier Lise Holm-Glad, Plusstids hårekspert og leder for Defines frisørteam

Plusstid-ekspert Linn Anne Bjelland Brunborg er enig.

– Et variert og balansert kosthold er viktig for en sunn og frisk kropp. Dette gjelder også for hår og negler, sier hun.

Brunborg har en doktorgrad i ernæring fra Universitetet i Bergen og Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES) og anbefaler du tenker gjennom om du får i deg nok vann og om kostholdet ditt er variert nok og inneholder nok frukt, bær og grønnsaker.

Gode kilder i maten

Linn Anne Bjelland Brunborg
Ernæringsekspert Linn Anne Bjelland Brunborg. Foto: Gry Traaen

De fleste vitaminer spiller en viktig rolle, direkte eller indirekte, for et sterkt og sunt hår. Spesielt viktig er imidlertid vitamin A, flere av B-vitaminene og vitamin C.

– Det er ikke noe hokus pokus, men i stor grad overlappende med kostrådene fra myndighetene, sier Brunborg og oppsummerer kostholdsrådene slik:

  • Frukt, bær, grønnsaker og belgfrukter inneholder et bredt spekter av viktige vitaminer og mineraler.
  • Grovt brød og korn inneholder mineraler, inkludert jern.
  • Magre kjøttprodukter og leverpostei inneholder mye jern, vitamin B12 og proteiner.
  • Fisk inneholder protein, og fet fisk bidrar også med vitamin A.

A-vitaminer

Får du i deg tilstrekkelig med A-vitaminer, sikrer de at de hårproduserende cellene i hodebunnen fungerer som de skal.

I Norge er det svært sjelden mangel på vitamin A, forklarer ernæringseksperten. De fleste spiser nok av for eksempel gulrøtter, fet fisk, grønne grønnsaker og lever til å dekke behovet for vitamin A.

Vær oppmerksom på at du ikke bør få i deg for mye av dette vitaminet, spesielt om du er gravid.

Du kan sjekke hvor mye av et vitamin eller næringsstoff spesifikke matvarer inneholder på matvaretabellen.no.

Les også: RIKTIG JERNHOLDIG MAT FOR GRAVIDE

B-vitaminer

For å lage de røde blodcellene som skal frakte oksygen rundt til cellene i kroppen, trenger kroppen B-vitaminer. Disse vitaminene sørger for at cellene i hodebunnen kan produsere sunt hår, minimere hårtap og gi optimal nyvekst, forklarer Brunborg.

C-vitamin

– Vitamin C sørger for at bindevevet rundt hårcellene er i god stand og virker derfor indirekte inn for et sunt hår, sier ernæringseksperten.

Proteiner

Det er proteiner som er byggesteinene for både hår og negler, og derfor er det viktig å få i seg nok protein av god kvalitet.

– For de aller fleste av oss dekker kostholdet dette behovet.

Vann

Også vann er viktig for å sikre et sunt hår. Vannet i kroppen bidrar til å frakte de viktige næringsstoffene til cellene som skal lage nytt hår, forklarer Brunborg.

Hvis du mister mye hår

Hun forsikrer om at de færreste av oss får i seg for lite mineraler og vitaminer i Norge, men det finnes noen unntak. Jernmangel er en av de vanligste manglene, spesielt hos barn og unge kvinner, og det kan påvirke hårkvaliteten negativt.

– Mangel på sink kan forårsake symptomer som økt hårtap og flassing, siden sink er viktig for hud og sårtilheling. Koppermangel kan gi økt hårtap og svekkede hårstrå. Men sink- eller koppermangel er ikke vanlig, sier Brunborg.

Hvis du mister unormalt mye hår – mer enn 100–150 hårstrå om dagen – og mistenker at du kan ha lave mineralnivåer i kroppen, kan du be fastlegen måle nivået av kopper, sink og jern i blodet.

Fem kjappe fakta for sunt hår og sterke negler

  1. De fleste av oss får i oss nok av de riktige vitaminene, mineralene og proteinene håret trenger gjennom maten.
  2. Vitamin A, B og C er spesielt viktig for hår og negler.
  3. Proteiner er byggesteiner for både hår og negler, og du bør velge proteiner av god kvalitet.
  4. Du bør ikke ta kosttilskudd uten først å ha fått konstantert en mangel ved hjelp en blodprøve hos legen.
  5. Sørg for å få i deg nok vann, frukt og grønt.