Kategori:

Ernæring

Tags:
Kategori:

Ernæring

Tags:

Nei-mat for gravide

Det er lite sannsynlig at barnet i magen tar skade av noe du spiser. Men gravide bør være obs på noen matvarer.

En baguett med typisk nei-mat for gravide.
Foto: Jez Timms

Når du er gravid er det ekstra viktig at du spiser sunt og variert slik at du får i deg alle næringsstoffene du og barnet trenger. Du kan spise de aller fleste matvarer, men enkelte råvarer må du unngå eller være forsiktig med.

Les også: GRAVID? FÅ I DEG DISSE 3 VITAMINENE OG MINERALENE

Kostråd for gravide

Grunnen til at du må være forsiktig med enkelte matvarer, er at de kan inneholde stoffer som kan være skadelige for barnet. I mors liv er det mer følsomt enn det vil være noen gang senere i livet. Når du går til jordmor eller lege får du opplysninger om hvilke kostråd som gjelder for deg. Du kan også sjekke på matportalen.no.

Her er noen råd om de mest vanlige matvarene:

Kjøtt

Det aller viktigste er å sørge for god hygiene.  Kjøtt må være gjennomstekt eller gjennomkokt. Sørg også for at det er rykende varmt når du spiser det. Unngå alle former for rått kjøtt. Dette gjelder også for eksempel spekemat.

Fisk 

Fisk og annen sjømat er en viktig kilde til mange næringsstoffer for deg og barnet ditt.

Fet fisk er en god kilde til D-vitamin og marine omega-3-fettsyrer, som spiller en viktig rolle for utviklingen av hjerne- og nervesystemet hos fosteret.

Husk å varmebehandle både fisk og annen sjømat godt før du spiser den. Brunkjøttet i krabben er nei-mat, mens hvitt krabbekjøtt går bra.

Gravide kan spise de fleste typer fisk og annen sjømat, men det er noen unntak. Mattilsynet gir råd for sjømat fra enkelte havner og fjorder, det er derfor viktig også å sjekke deres nettside. Sjekk på matportalen.no for oppdaterte råd.

Les også: GRAVID ETTER 35

Sushi 

Vitenskapskomiteen for mattrygghet har vurdert sushi som trygt for gravide, så det kan du fint spise.

Unngå myke oster og muggost

Melk og andre melkeprodukter er viktige kilder til mange næringsstoffer og er en naturlig del av kostholdet også når du er gravid, bortsett fra upasteurisert melk og ost av upasteurisert melk.

Smelteost og kremoster av alle typer er helt trygge. Det samme er hvitoster som for eksempel Norvegia og Jarlsberg, brunost og parmesan. Ifølge Tine har det blitt påvist listeria i myke og halvmyke oster – som for eksempel Brie og Camembert – og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Så unngå disse.

Moderer inntaket av koffein

Undersøkelser har vist at et stort inntak av koffein kan gi økt fare for spontanabort.

Du kan fint drikke koffeinholdig drikke, men ikke mer enn 1-2 kopper kaffe, eller 3-4 kopper te eller 1 liter cola, energidrikke eller annen koffeinholdig drikke per dag.

Et tips jeg fikk av min jordmor var at jeg skulle spise for en, og spise sunt for to, kanskje noe for deg også?

Kos deg i svangerskapet!

LES OGSÅ: Slik unngår du syreskader på tennene

Kilder: www.babyverden.no, www.matportalen.no, www.fhi.no, tine.no og Linn Anne Brunborg.

 

Tommelfingerregler for gravide og mat:

  • Sjekk matportalen.no og spør jordmoren for kostråd, for deg som er gravid.
  • Feil mat-produkter kan skade barnet, da det kan inneholde skadelige stoffer.
  • Ikke spis rått kjøtt, og spis kun varme behandlet godkjent fisk og sjømat. Husk å sjekke hvilke typer sjømat du kan spise da det finnes noen unntak. Se matportalen.no.
  • Unngå brunkrabbekjøtt, samt upasteurisert melk og ost av upasteurisert melk.
  • Vær forsiktig med mengder inntak av koffein.