Kategori:

Ernæring

Kategori:

Ernæring

Matvarene som gir ekstra energi i vinterhalvåret

Det er spesielt noen matvarer det er ekstra viktig å få i seg i vinterhalvåret.

Matvarer som gir ekstra energi
Ernæringsekspertene anbefaler å spise mat som gir ekstra energi om vinteren slik at kroppen blir bedre rustet til å stå imot forkjølelse og influensa. Foto: iStock

Matvarer som gir ekstra energi er spesielt gunstig å spise i vinterhalvåret når mange av oss rammes av forkjølelse eller influensa.

Linn Anne Bjelland Brunborg

Ernæringsekspert Linn Anne Bjelland Brunborg. Foto: Gry Traaen

Plusstids ernæringsekspert Linn Anne Bjelland Brunborg mener det er spesielt viktig å ha et jevnt matinntak om vinteren.

– Spiser du regelmessig, vil du få et jevnere blodsukker og det er enklere å unngå å havne på sjokoladekjøret og velge de usunne alternativene i matveien, påpeker Brunborg og legger til:

– Spiser du mye «tomme» kalorier, altså matvarer uten vitaminer og mineraler, vil ikke kroppen ha den samme motstandsdyktigheten mot sykdom.

– Spis grovere og grønnere

Ernæringseksperten mener de fleste i Norge får i seg nok energi, men at vi bør ha mer fokus på næringsinnholdet, samt å spise mer variert.

– Vi kan med fordel spise grovere, grønnere og litt mer fisk.

Linn Stokstad

Ernæringsfysiolog og blogger Linn Stokstad.

Hun får støtte av ernæringsfysiolog og blogger Linn Stokstad, som tidligere har fortalt til Plusstid sammenhengen mellom kosthold og immunforsvaret.

– Store deler av immunforsvaret vårt sitter i tarmen. Spiser en mye næringsfattig, raffinert mat kan dette svekke bakteriefloraen i tarmen og dermed gå ut over immunforsvaret, forklarte ernæringsfysiolog Stokstad.

Hun er daglig leder og gründer av firmaet Sprudlende Sunn, og jobber også ernæringsfysiolog ved Dr. Fedon Lindbergs Klinikk.

Matvarer som gir ekstra energi

Ernæringsekspertene er enige om at et sunt kosthold er viktig året rundt, og at de aller fleste av oss med fordel kan spise mer grønnsaker. Likevel mener de det er lurt å spise matvarer som gir ekstra energi og næring i vinterhalvåret:

1. Paprika

– Knasende sprø paprika gjør seg godt i salaten både til lunsj og middag. Den er også super å knaske som tilbehør til brødmat, ved siden av egg eller i gryteretter osv. Paprika er en av de beste kildene til vitamin C, en sterk antioksidant som styrker immunforsvaret vårt, noe som er spesielt viktig i vinterhalvåret, sier ernæringsfysiolog Stokstad.

2. Hvit fisk

– De aller fleste av oss spiser altfor lite hvit fisk. Den hvite fisken er svært gunstig for kroppen vår på grunn av høyt innehold av viktige næringsstoffer vi ikke finner så mange andre steder. Hvit fisk er spesielt rik på Jod som vi trenger for energiomsetningen i kroppen vår. Hyse er en fiskesort som er spesielt rik på jod, den brukes mye i fiskekakeproduksjonen. Derfor vil jeg slå et slag for fiskekaker, men velg de med høyt fiskeinnhold, tipser Stokstad.

– Jod er dessuten svært viktig for små barn og gravide for utviklingen av et normalt nervesystem. Her er mager fisk en god kilde, sier Brunborg.

Dekker ditt daglige behov

Dekk ditt daglige Omega-3 behov, med Möller's Den Originale Omega-3 kapsler.

Les mer

3. Ingefær

– Lag deg te med frisk ingefær i skiver, putt ingefær i smoothien din, eller rasp den og bruk i matlaging. Ingefærroten er spesielt rik på antioksidanter og effektiv mot infeksjoner, forkjølelse og influensa, forteller Stokstad.

4. Tran

– For de fleste av oss er det vanskelig å dekke vitamin D-nivået i vinterhalvåret. Når vi eksponeres for sollys, vil vitamin D dannes naturlig i huden vår. Men det er mye enklere om sommeren enn i vinterhalvåret. Derfor bør vi ta en skje med tran hver dag, eller spise matvarer som er gode kilder til vitamin D, som fet fisk og enkelte meieriprodukter, mener Brunborg.

5. Kaldpresset olivenolje

– En god kaldpresset olje over salaten øker næringsopptaket og gir kroppen påfyll av svært gode fettsyrer. Olivenoljen er også en viktig antioksidant, tipser Stokstad.

6. Nøtter

– En neve nøtter til mellommåltid ved siden av noen bær eller en frukt holder blodsukkeret stabilt og gir påfyll av gode fettsyrer, anbefaler Stokstad.

7. Grønnsaker

– De færreste av oss klarer å dekke behovet for grønnsaker. I sommermånedene er mange av oss flinke til å lage deilige salater, så det kan være lurt å ha ekstra fokus på grønnsaksinntaket i vintermånedene. Inkluder grønnsaker i frokosten og til kveldsmaten, sier Brunborg og legger til at de fleste av oss er flinkere til å dekke behovet for frukt.

– Vi kan like gjerne sende med grønnsaker i matpakka, som en ekstra frukt.

7. Trenger du kosttilskudd?

– Det er to ting som er spesielt viktig å få i seg i vinterhalvåret. Det er vitamin D og fiskeolje. Disse bidrar holder energinivået vårt oppe og styrker immunforsvaret i de mørke og kalde vintermånedene, forklarer Stokstad.

Styrker kroppen

Vitaminbjørner D-vitamin er proppfull av D-vitamin som er godt for immunforsvaret, ben og muskler.

Les mer

 

Barnas favoritt

Stabburet Leverpostei er naturlig rik på jern, og er en av de beste kildene til et

Les mer