Kategori:

Ernæring

Kategori:

Ernæring

Kosttilskudd til barn – trenger de det egentlig?

Et sunt og variert kosthold dekker de fleste behovene av vitaminer og mineraler. Likevel er det noen vitaminer barn ikke får nok av gjennom kosten.

Kosttilskudd barn
Det er noen vitaminer barna ikke får nok av gjennom kosten – se hvilke kosttilskudd barn bør få. Foto: iStock

Som foreldre er vi opptatt av at barna våre har det bra og at de spiser relativt sunt. Barn og unge er i rask utvikling – de vokser i lengde, øker i kroppsvekt og har et høyt aktivitetsnivå – og er derfor helt avhengig av jevn tilførsel av energi og næringsstoffer for å utvikle seg optimalt.

Farmasøyt og fagredaktør Eirik Rustan.
Farmasøyt og fagredaktør Eirik Rustan. Foto: Apotek1

Farmasøyt og fagredaktør for Apotek1.no, Eirik Rustan, mener det er helt avgjørende at foreldrene sørger for at maten barna får i seg inneholder nok energi, vitaminer og mineraler.

– Hvis barnet spiser nok og kostholdet er variert er det godt mulig at barnet ikke trenger kosttilskudd. Men vi vet at dette ikke alltid er lett å få til, spesielt hvis barnet er kresent og ikke vil spise den maten som tilbys, sier Rustan.

Ifølge Helsedirektoratet vil et kosthold som er i tråd med helsemyndighetenes anbefalinger gjøre at de fleste får i seg det de trenger av næringsstoffer gjennom maten de spiser. Kosttilskudd kan være en midlertidig gunstig løsning for å dekke behovet for utvalgte næringsstoffer hos noen grupper i befolkningen eller i deler av livsløpet.

– Og det er det vi ser fra undersøkelser også, norske barn ligger generelt godt innenfor anbefalt inntak for de fleste næringsstoffene. Men det er noen unntak, blant annet jern, vitamin D og kalsium.

– Når det gjelder for eksempel D-vitamin er anbefalt inntak 10 mikrogram for barn i alle aldre, og vi ser at det kan være vanskelig å nå dette målet uten å ta et kosttilskudd, forklarer farmasøyten.

Vitaminer:

  • Vitaminer er næringsstoffer som regulerer kroppens stoffskifte og er nødvendige for omsetningen av karbohydrat, fett, protein og mineralstoffer. Siden kroppen ikke er i stand til å bygge dem selv må vitaminene tilføres kroppen via maten.
  • Deles ofte i to grupper: Fettløselige som vitamin A, D, E og K, og vannløselige som vitamin B-gruppen og vitamin C.
  • De fettløselige vitaminene lagres i kroppen hvis vi får mer av dem enn vi trenger. De vannløselige kan ikke lagres i særlig grad. Hvis vi får for mye B- eller C-vitamin, blir overskuddet skilt ut i urinen.
  • Mangel på et vitamin kan gi både spesielle funksjonsforstyrrelser, såkalte avitaminoser, og mer generelle og uspesifikke symptomer som nedsatt appetitt og veksthemning.

Kilde: Helsedirektoratet

Variert kosthold

Plusstids ernæringsekspert Linn Anne Bjelland Brunborg, leder for ernæring og sunnhet i Orkla Foods Norge, er enig med Rustan at de fleste barn i utgangspunktet ikke har behov for kosttilskudd.

– Et godt kostholdsmønster er noe barn lærer seg tidlig i livet, og derfor er det ekstra viktig for oss voksne å videreformidle gode vaner videre til neste generasjon – heller enn å kompensere for et mangelfullt kosthold med tilskudd, sier Brunborg.

Ernæringseksperten forteller at kostholdsundersøkelser har vist at de fleste barn spiser næringsrik mat, men at mange spiser for lite fisk og annen sjømat, frukt, grønnsaker og grove kornvarer.

– Jeg vil heller anbefale å øke inntaket av disse matvaregruppene som bidrar med viktige fettsyrer, vitaminer og mineraler. Det er imidlertid ett hederlig unntak, og det er tran, spesielt i den mørke årstiden. Da sikrer du inntak av både de viktige marine omega-3 fettsyrene og vitamin D.

De viktige vitaminene

Linn Anne Bjelland Brunborg
Ernæringsekspert Linn Anne Bjelland Brunborg. Foto: Gry Traaen

Likevel er det særlig noen næringsstoffer som det kan være vanskelig å få dekket om du ikke er ekstra påpasselig, nemlig marine omega-3 fettsyrer, vitamin D og jern.

– Marint omega-3 kommer naturlig nok fra fisk og annen sjømat og er blant annet viktig for utvikling av hjernen og nervesystemet. En god kilde til vitamin D er sollys. Kroppen lager vitamin D når den blir påvirket av solen, så spesielt i vinterhalvåret er det fint å få dekket behovet fra maten i stedet. Gode kilder er fet fisk, torskelever, tran og eggeplommer. Jern kan også være en utfordring, spesielt for barn i vekst. Gode kilder er kjøtt og leverpostei, grove kornvarer og grønne grønnsaker, understreker Brunborg.

Hun anbefaler foreldre å sørge for at barna har et næringsrikt kosthold hele året. Ernæringsekspertens beste råd er å spise variert og balansert hver eneste dag. Siden sollys og vitamin D henger så tett sammen, bør du likevel sette et ekstra fokus på å spise matvarer som er gode kilder i vinterhalvåret.

Trenger barn kosttilskudd?

Er du usikker på om barnet ditt for dekket sine vitaminbehov? Ifølge Brunborg er symptomer på mangel veldig ulik for forskjellige vitaminer og mineraler, fordi det er avhengig av rollen komponenten har i kroppen.

– Det kan være vanskelig å oppdage for enkelte mangeltilstander. Dersom barnet er småspist, allmenntilstanden er laber uten at det er snakk om sykdom, eller det er en medisinsk grunn til å at enkelte matvaregrupper må kuttes vil jeg anbefale en tur til legen for å få sjekket ut status og få en vurdering på tiltak fra legen. Start eventuelt med tilskudd i samråd med legen.

Det kan være en ekstra utfordring å dekke behovet for næringsstoffer når du har et småspist barn. Derfor understreker ernæringseksperten at det er ekstra viktig at foreldre gir barna næringsrik mat for de småspiste,  ikke bare energirik.

– Ofte henger apetitten sammen med aktivitetsnivå, og sannsynligheten for å få dekket behovet for alle næringsstoffene er større når inntak av mat er høyere.

Kroppen vår har et behov som bør bli dekket hver dag, men overdriver vi inntaket er ikke det heldig heller.

– For enkelte stoffer kan det gi alvorlige helsemessige konsekvenser, derfor er det ekstra viktig å kun gi barn tilskudd i samråd med helsepersonell som leger. Har du et normalt kosthold er imidlertid sannsynligheten liten for at du får i deg for høye doser.

Kosttilskudd som barn kan ha behov for:

Jernmangel kan oppstå hvis barnet ikke får i seg nok jern fra kosten. Gode kilder til jern er:

  • Rødt kjøtt, spesielt viltkjøtt.
  • Leverpostei og jernberiket prim («barneprim»).
  • Brød og kornblandinger med mest mulig fullkorn. Drikk juice eller spis frukt med vitamin C ved siden av for å bedre opptaket.
  • Jernberiket grøt for de minste.
  • Etter ammeperioden kan morsmelkerstatning/tilskuddsblanding benyttes som et supplement til kumelk helt frem til 2-årsalder.

Hvis du er usikker på om barnet ditt får i seg for lite jern kan det være fint å ta dette opp med legen. Legen kan vurdere om barnet trenger et kosttilskudd med jern.

Vitamin C

Helsedirektoratet ​anbefaler at vi spiser «Fem om dagen», hvor halvparten bør være grønnsaker. En porsjon tilsvarer for voksne cirka 100 gram, mens hos barn kan porsjonsstørrelsen være noe mindre, litt avhengig av alder. Grønnsaker, frukt og bær har et høyt innhold av fiber, og er særlig gode kilder til vitamin A og C som spiller en viktig rolle for immunforsvaret vårt. Vitamin C øker opptaket av jern fra andre matvarer, og man bør derfor inkludere mat med vitamin C til hvert måltid.

Ved å spise to av de følgende alternativene hver dag får barna (i alderen 6 til 12 år) tilstrekkelig vitamin C:

  • en halv appelsin
  • 1 dl appelsinjuice
  • en kiwi
  • en skive rå kålrot
  • en tykk skive paprika
  • en kopp friske jordbær (sommerstid)

Vitamin D

Vitamin D-mangel er vanlig i Norge, og er ikke noe unntak for barn. Anbefalt inntak av vitamin D er 10 mikrogram for barn i alle aldre, og vi ser at det veldig vanskelig å nå dette målet uten å ta et kosttilskudd. Vi anbefaler derfor at barnet får tran fra de er 4 uker gamle. I tillegg til vitamin D inneholder tran omega-3 fettsyrer som vi finner i fet fisk. Disse er viktige for utvikling av hjernen og synsfunksjonen.

Kalsium

Hvis barnet drikker lite melk, for eksempel hvis barnet reagerer på laktose eller ikke liker melk, er det ikke sikkert at barnet får i seg nok kalsium. Kalsium er viktig for å bygge et robust skjelett i barneårene. Hvis barnet får i seg 3 porsjoner med melkeprodukter (1 porsjon kan være 1 glass melk) per dag er det antagelig ikke nødvendig med noe kalsiumtilskudd. Hvis barnet imidlertid får i seg mindre enn dette kan det være gunstig med et kosttilskudd, for eksempel tyggetabletter.

Kilde: Farmasøyt og fagredaktør Eirik Rustan for Aptoek1.no og Helsenorge.no

Viktig om kosttilskudd:

  • Har du et kosthold som samsvarer med helsemyndighetenes anbefalinger vil de fleste få i seg det de trenger av næringsstoffer gjennom maten de spiser.
  • ​​​​Kosttilskudd er næringsmidler som er beregnet til å supplere kosten.
  • Kosttilskudd er konsentrerte vitaminer, mineraler eller andre stoffer med en ernæringsmessig eller fysiologisk effekt, alene eller i kombinasjon.

Kilde: Helsenorge.no