Skribent:
Kategori:

Ernæring

Skribent:
Kategori:

Ernæring

Kosthold kan hjelpe mot underlivsplager

Hva du spiser og drikker påvirker hele kroppen din, inkludert underlivet. Sliter du med underlivsplager, kan en endring av kostholdet vise seg å være løsningen.

kosthold for underlivet
Sliter du med underlivsplager er det verdt å sjekke om kostholdsendringer kan hjelpe. Foto: iStock

Kosthold er viktig, det er vi alle klar over. For mye fet mat kan gjøre deg overvektig og lite næringsrik mat kan gjøre deg slapp. At kostholdet også har betydning for underlivet, er nok imidlertid ikke like godt kjent. Vi har tips til hva du som sliter med underlivsplager kan spise og drikke for å få det bedre.

Plaget med sopp i underlivet?

Dersom du er plaget med gjentatte soppinfeksjoner i underlivet, kan det være lurt å forsøke gjøre noen endringer i kostholdet.

Dette kan hjelpe:

  • Unngå for mye sukker
  • Spis mindre mat med gjær
  • Unngå melk
  • Spis mindre hvetemel
  • Spis mye fiberrik mat
  • Spis yoghurt
  • Unngå å spise frukt og grønt i samme måltid, da dette kan flage uønskede gjæringsprosesser i tarmsystemet
  • Husk å tygge godt før du svelger

GRAVID? Utflod under graviditeten er vanlig

Plaget med urinveisinfeksjoner?

Urinveisinfeksjon kan være skikkelig plagsomt og ikke minst smertefullt. Tilbakevendende infeksjoner i underlivet kan skyldes uregelmessigheter i blæren, men en del opplever også at enkelte syreholdige matvarer kan fremprovosere blærekatarr.

Dette kan hjelpe:

  • Drikk rikelig med vann
  • Spis tranebær eller drikk tranebærjuice
  • Spis grapefrukt
  • Drikk Cultura
  • Ta tilskudd av omega-3 og C-vitamin
  • Spis gresskarkjerner
  • Drikk te av kjerringrokk
  • Unngå for mye hvitt sukker og gjær

Plaget med tørrhet i skjeden?

Tørr skjede er et vanlig problem, særlig etter overgangsalderen. Årsaken til dette er at produksjonen av østrogen blir nedsatt, noe som igjen fører til at slimhinnene i skjeden blir tørrere, tynnere og får endret bakterieflora. Et godt råd kan være å spise mer soyaprodukter. Disse inneholder en form for østrogen som kan få i gang fuktproduksjonen i skjeden

Andre tips for å unngå underlivsplager

  • Unngå overdreven vask av underlivet
  • Bruk intimsåpe eller intimservietter til vask av underlivet
  • Vask og tørk deg alltid forfra og bakover
  • Unngå trange bukser og truser
  • Unngå å gå lenge med våt badedrakt eller bikinitruse

Dekker ditt daglige behov

Dekk ditt daglige Omega-3 behov, med Möller's Den Originale Omega-3 kapsler.

Les mer

Følg oss gjerne på Facebook for flere tips.

Kilder: Apotek1, Tidsskrift for den Norske Legeforening, Helseogkost.no, kk.no, klikk.no, kjerringrad.com

Tommelfingerregler

  • Spis mindre hvetemel, melk og sukker.
  • Spis mer yoghurt og mer fiberrik mat.
  • Tygg maten godt.
  • Prøv tranebærjuice ved urinveisinfeksjoner.
  • Prøv å spise soya hvis du sliter med tørrhet i skjeden.
  • Vær obs på at vaskemetoder, vaskemilder og klær.