Skribent:
Kategori:

Ernæring

Skribent:
Kategori:

Ernæring

Jernmangel hos barn: Så vanlig er det og slik kan det forebygges

Er minsten blek og trøtt, og har nedsatt matlyst? Årsaken kan være jernmangel. Her er rådene og maten som hjelper og forebygger.

jente holder opp to egg, fylle av jern
For å forebygge jernmangel hos barn, er det viktig med gode jernkilder i maten, som for eksempel egg. Foto: Hannah Tasker

At et barn kjenner seg slapp og uten matlyst kan selvfølgelig ha mange årsaker.  Men en av de aller vanligste næringsstoff-manglene hos barn er jernmangelanemi. Så hva er forskjellen på jernmangel og jernmangelanemi? Og hvorfor trenger vi egentlig jern?

Jernmangel og jernmangelanemi

Vi lar Plusstids ernæringsekspert Linn Anne Bjelland Brunborg svare på det første først:
– Jern er et mineral som spiller en viktig rolle i transport av oksygen til alle cellene i kroppen, for normal fysisk og mental utvikling og for et velfungerende immunforsvar. Kroppen kan ikke danne jern selv, og må derfor få det tilført fra maten vi spiser.

 Lavt inntak av matvarer som er rike på jern, er hovedårsaken til at jernmangel er vanlig, også hos norske barn.Linn Anne Bjelland Brunborg

Linn Anne Bjelland Brunborg
Ernæringsekspert Linn Anne Bjelland Brunborg. Foto: Gry Traaen

Jernmangel innebærer at kroppens jernlagre er tomme. Det er igjen den vanligste årsaken til anemi, lav blodprosent.
– Det er viktig å forebygge jernmangelanemi fordi det kan føre til at barnet utvikler seg dårligere mentalt og motorisk, påpeker Ellen Margrethe Carlsen. Hun er avdelingsdirektør ved avdeling for barne- og ungdomshelse i Helsedirektoratet.
Behovet for nok jern er stort hos barn og ungdom fordi de vokser raskt. Og barn i alderen 1-3 år er særlig utsatt for jernmangel, sier Carlsen.
– Alle fullbårne barn er født med et lager av jern i kroppen, som sammen med jern fra morsmelk er tilstrekkelig de første seks månedene. Når barnet ved rundt seks måneders alder starter med fast føde, er det viktig at maten bidrar med tilstrekkelig jern. Både barnegrøt, brødmat og middagsmat bidrar med jern hvis de tillages på riktig måte. 

Symptomer på jernmangel

Tegn på jernmangel hos eldre barn kan ofte være litt vanskelig å se.
– Det kan være vage og diffuse tegn som blant annet trøtthet, blek hud, nedsatt matlyst og fysisk yteevne og hyppige infeksjoner, sier ernæringsekspert Bjelland Brunborg.
Hun mener det viktigste du som forelder kan gjøre ved mistanke om jernmangel, er å gi barna matvarer som er gode kilder til jern.
– Legger du noen ringer paprika på skiven eller drikker et glass appelsinjuice ved siden av, hjelper du kroppen med å ta opp jern fra brød mer effektivt. Barn og ungdommer vokser, har et høyt aktivitetsnivå og en bratt læringskurve. De har derfor et større behov for mikronæringsstoffer som vitaminer og mineraler i forhold til kroppsstørrelse og energiinntak, sammenlignet med voksne. Derfor er det ekstra viktig med næringstett mat.

Les også: INSPIRERENDE MATPAKKETIPS TIL SKOLEBARN OG BARNEHAGEBARN

Jerntilskudd for barn

Anbefalt inntak av jern per dag er i følge Helsedirektoratet:
Barn 7 mnd til 5 år:  8 mg jern
Barn 6- 9 år: 9 mg jern
Gutter 10 – 17 år: 11 mg jern
Jenter 10 – 13 år: 11 mg jern

Se ernæringsekspert Linn Anne Bjelland Brunborgs meny-eksempler som dekker det daglige jernbehovet nederst i saken. 
Mange foreldre er usikre på om de bør gi barna sine ekstra jerntilskudd. Rådet fra ernæringseksperten er å snakke med fastlegen.
– Jernmangel kan være vanskelig å oppdage. Dersom du er bekymret for barnet ditt er det viktig å kontakte lege som kan hjelpe deg med å vurdere jernstatusen. Jerntilskudd skal kun gis etter samråd med lege, understreker Bjelland Brunborg.
– De klassiske symptomene på jernmangel som slapphet og tretthet kan også være tegn på for mye jern, påpeker hun.
En blodprøve vil gi svar på jernnivå og hemoglobinkonsentrasjon. Har barnet ditt for lavt jernnivåe eller jernmangelanemi, kan det behandles med en jernmikstur i 2-3 måneder, sammen med eventuell omlegging av kosten. I de fleste tilfeller bedres anemien etter en slik periode.

Mat med jern

Men det er også mye du kan gjøre selv for å forebygge jernmangel. Og når det gjelder kost er det heldigvis slik at det enkle også er det beste. Det handler ikke om fancy oppskrifter og spesielle matvarer, men om gjengangere på de fleste kjøkkenbord: En grov brødskive med leverpostei, rødt kjøtt eller grønne grønnsaker.

Ellen Margrethe Carlsen, Helsedirektoratet

– Den første maten bør inneholde nok jern, men start med miniporsjoner. Most potet og grønnsaker suppleres etter hvert med kjøtt, fisk, bønner, linser eller erter. Som variasjon til poteter, kan man gi fullkornsris eller fullkornspasta, råder Ellen Margrethe Carlsen i Helsedirektoratet.

– Lager du grøten selv, bruk jernrikt mel, som for eksempel havremel, sammalt hvete og hirse. Varier mellom ulike kornslag, og bløtlegg melet i vann en times tid før tilberedning. Industrifremstilt barnegrøt er vanligvis tilsatt jern. Brødmat kan introduseres når barnet greier å tygge brødbiter. Bruk grovt brød med myk plantemargarin og jernrikt pålegg som leverpostei, magert kjøttpålegg, fiskepålegg, vegetarpostei som bønnepostei og linsepostei, eller nøttesmør. C-vitaminrike matvarer til grøt- og brødmåltidene øker jernopptaket. Eksempler er appelsin, kiwi, jordbær, nype, solbær, paprika, kålrot, blomkål og brokkoli, sier hun.

Jern og vegetarianere

Dersom familien ikke spiser kjøtt og fisk, vil for eksempel sammenkokte retter laget av bønner, linser, erter og andre grønnsaker, sammen med grove kornprodukter som grovt brød, fullkornris og fullkornpasta, gi viktig tilførsel av jern.

– Hvis barnet har lite eller ikke noe kjøtt i kostholdet, er det særlig viktig med bønner, linser, erter, nøtter og frø, samt grove kornprodukter i kosten og å passe på å gi C-vitaminrik frukt og grønnsaker til måltidet.Ellen Margrethe Carlsen, Helsedirektoratet

Les mer om spedbarnskost her.

Kutt sukker

Den største fienden mot et jernrikt kosthold er imidlertid næringsfattige matvarer med et høyt innhold av fett og/eller sukker. Hvis barna spiser seg mette på kaker, kjeks, saft, brus og godteri til hverdags, får de ikke i seg det de trenger for å opprettholde jernnivået. Barnet har ikke behov for pålegg som syltetøy og sjokoladepålegg. Kumelk inneholder også lite jern. Et høyt inntak av kumelk og yoghurt, over 5-6 dl per dag totalt, bør derfor unngås.
– Det er viktig å venne barn til å like «ordentlig» mat og ha god appetitt til måltidene. Unngå derfor småspising mellom måltidene, gi vann som tørstedrikk og la heller barna bli litt sultne mellom måltidene, avslutter Carlsen.

Les også: 7 LURE TRIKS FOR Å GI BARN TRAN

Mateksempler som gir 1,5 mg jern (18 % av dagsbehovet):

  • 1 skive brød ( 50 % sammalt mel, 30 g skive) med 1 porsjon leverpostei (15 g)
  • 3 bunter persille (a´20 g)
  • 30 g spinat
  • 1,5 skive (50 % sammalt mel, 30 g skive) med makrell i tomat
  • 60 g kjøttdeig
  • 60 g jernberiket babygrøt

Kilde: Linn Anne Bjelland Brunborg

Forslag til menyer som dekker dagsbehovet til barn opp til 6 år:

Menyforslag 1:

  • Frokost: 1 porsjon jernberiket spedbarnsgrøt (120 g) = 3,0 mg : 38 % av dagsbehov
  • Lunsj: 1 skive (50 % sammalt mel, 30 g skive) med 1 porsjon (15 g) leverpostei = 1,5 mg: 18 % av dagsbehov
  • Middag: 1 middagsglass = 0,5 mg, alternativ: grønnsaksmos: 6 % av dagsbehov
  • Kveldsmat: 1 porsjon fruktgrøt (120 g) = 3,0 mg: 38 % av dagsbehov

Totalt inntak av jern: 8 mg

Menyforslag 2:

  • Frokost: 1 skive (50 % sammalt mel, 30 g skive) med 1 porsjon (15g) makrell i tomat = 1,2 mg: 15 % av dagsbehov
  • Lunsj: 1 porsjon  jernberiket fruktgrøt (120 g) = 3,0 mg: 38 % av dagsbehov
  • Middag: 1 porsjon grønnsaksmos blandet med 1 porsjon (15 g) leverpostei = 1,5 mg: 18 % av dagsbehov
  • Kveldsmat: =,5 porsjon jernberiket spedbarnsgrøt (60 g) og 1 skive (50 % sammalt mel, 15g skive) med leverpostei = 2,3 mg: 29 % av dagsbehov

Totalt inntak av jern: 8 mg

Kilde: Linn Anne Bjelland Brunborg