Kategori:

Ernæring

Tag:
Kategori:

Ernæring

Tag:

Gravid? Få i deg disse 3 vitaminene og mineralene

Når du planlegger å bli gravid eller nettopp har oppdaget at du skal ha barn, er det viktig å fokusere litt ekstra på kosthold. Her er 3 vitaminer og mineraler du bør være spesielt obs på.

kosthold for gravid kvinne

Gravide får genrelt de fleste nødvendige vitaminer og mineraler ved å ha et variert og sunt kosthold. Grønnsaker med mye jern og fisk et par ganger i uken gir det beste utgangspunktet for babyen din.

Hvis du er frisk, har normal blodprosent og spiser riktig, er det kun folat, D-vitamin eller tran du bør passe på å få i deg ekstra mens du er gravid.

Jordmødrene ved Oslo Jordmor og kvinnesenter forklarer hvorfor de tre gir barnet ditt den beste starten på livet – og hvordan du kan få i deg anbefalt mengde:

Folat

Allerede når du planlegger å få barn bør du ta folat eller folsyre. 0.4 mg daglig tilskudd anbefales også under de første 12 graviditetsukene.

Folat er et B-vitamin og forskning har vist at folat forebygger ryggmarksbrokk hos fosteret. Folat finnes i grove kornprodukter, mørkegrønne grønnsaker og sitrusfrukter. Spis gjerne disse matvarene, men vær klar over at de fleste ikke klarer å få i seg nok folat kun gjennom kosten. Derfor er det viktig med tilskudd.

D-vitamin

D-vitamin gir fosteret gode forutsetninger for utvikling av både skjelett og hjerne, og det hjelper dessuten kroppen å ta opp kalsium. Den beste kilden til vitamin D er tran. Vitamin D finnes dessuten i fet fisk som laks og makrell, samt at det etter hvert har kommet en rekke produkter som er beriket med vitamin D, for eksempel ekstra lettmelk fra TINE.

Vinn en kinoopplevelse for hele familien

Delta her for å vinne 5 billetter som kan brukes på alle kinoer og forestillinger i hele Norge!

Les mer

Kalsium

Kalsium er viktig for utviklingen av barnets skjelett, og er derfor noe gravide bør passe på å få i seg. Kalsium finnes det rikelig av i melk, yoghurt og ost, og spiser du dette vil du antakelig få nok kalsium gjennom kosten. Spiser du ikke noe særlig meieriprodukter, bør du vurdere å ta kalsiumtilskudd.

Jern

Jernbehovet øker under svangerskapet fordi som gravid får man økt mengde blod i kroppen. Gravide bør derfor få i seg gode jernkilder som grønne grønnsaker, kjøtt, lever og grove kornprodukter daglig.

Jordmødrene ved Oslo jordmor og kvinnesenter anbefaler for eksempel en brødskive med leverpostei til frokost sammen med et glass appelsinjuice. Vitamin C øker nemlig opptaket av jern.

Jerntilskudd anbefales kun til de som har lav blodprosent. Dette skal i så fall sjekkes når du er på svangerskapskontroll. Du skal altså ikke ta ekstra jerntilskudd med mindre du har fått anbefalt dette av lege eller jordmor.

Kilder: Oslo Jordmor og kvinnesenter, Helsedirektoratet, bramat.no

3 tommelfingerregler

  • Få i deg vitaminer gjennom mat og drikke, samt kosttilskudd.
  • Ta tilskudd hvis du ikke får i deg nok av de rette matvarene.
  •  Husk at behovet for visse vitaminer øker under graviditeten.

Barnas favoritt

Stabburet Leverpostei er naturlig rik på jern, og er en av de beste kildene til et

Les mer