Søvn og hvile

Derfor bør du sove godt hele natta

valp sover i armkroken på noen som har på seg en genser
Foto: kpmalinowski

Har du søvnproblemer? Søvn er viktig for å styrke immunforsvaret og forhindre sykdom. Her er de beste tipsene for å sove godt.

Søvn gir kroppen en total hvile vi ikke klarer å gi den i våken tilstand – uansett hvor godt vi ligger i sofaen. Når vi sover dypt synker pulsen og bevisstheten reduseres, slik at kroppen får lade batteriene i fred og ro. Dette er viktig på flere måter:

Gir energi

– Søvn gir oss energi slik at vi fungerer bedre i hverdagen. I tillegg gjør den kroppen bedre i stand til å stå imot sykdommer og infeksjoner, sier Reidun Ursin. Hun er professor ved Institutt for biomedisin, Universitetet i Bergen, og en av Norges fremste søvnforskere.

Det er viktig at søvnen er lang og dyp nok, for at vi skal føle oss uthvilte. I 2015 gjennomgikk forskere fra American Academy of Sleep Medicine og Sleep Research Society flere tusen fagfellevurderte artikler, og kom deretter frem til et helt spesifikt antall timer personer i alder 18-60 trenger hver natt, nemlig minimum sju timer, og gjerne helt opp til ni timer. Men syv timers søvn kan være lettere sagt enn gjort for mange.

Visste du at undersøkelser viser at for lite søvn kan øke faren for vektøkning, høyt blodtrykk, hjerte- og karsykdommer og diabetes type 2?

Ligger i genene

– Hva er det egentlig som bestemmer om vi sover godt om natten eller ikke?

– Mye av årsaken ligger nok i folks gener. Noen sovner med en gang de legger hodet på puten, mens andre har langt større problemer med å finne den dype søvnen. Dette er trolig arvelig betinget. Menneskecellene har over 30.000 gener, så det er rart om ingen av dem styrer søvnen, sier Ursin.

Andre forstyrrelser

Enkelte faktorer kan også virke inn på søvnen, for eksempel skiftarbeid, om du lever alene eller sammen med noen, om du bor i byen eller på landet, er morgenfugl eller natteravn. Og en snorkende partner eller en motorvei utenfor vinduet kan naturlig nok gå kraftig utover søvnkvaliteten.

7 tips mot søvnproblemer

  1. Legg deg når du kjenner deg trett. Da er «søvn-porten» åpen.
  2. Lær å håndtere stresset som samler seg i løpet av dagen. Da vil du lettere kunne sovne om natten.
  3. Skru ned lyset: Lys forhindrer nemlig produksjonen av melantonin, et stoff i hjernen som hjelper oss å bli trette og søvnige. Ha derfor gjerne lyspærer med lav watt på soverommet.
  4. Unngå skjermer. Det blå lyset som kommer fra elektroniske skjermer som mobil, nettbrett og tv setter i gang en alarmstimulans i hjernen, som ikke forsvinner selv om skjermene skrus av. Dermed får hjernen hele tiden beskjed om å vente med å bli trett og å holde seg våken.
  5. Skru ned varmen. I følge en fransk studie gjort ved Clinique du Sommeil i Lille, er ideell sovetemperatur et sted mellom 15,5 og 19 grader for å sende søvnsignaler til hjernen slik at vi lettere får sove.
  6. Trim hjelper. Moderat trening minst 150 minutter i uken virker søvnforebyggende mener forskere ved Oregon State University.
  7. Spis riktig. Sukker og koffein vil gjøre deg oppkvikket – ikke trøtt. Det er heller ikke lurt å spise mye senere enn to-tre timer før leggetid. Unngå fet og sterkt krydret mat –og is rett før leggetid. Det er nemlig en gjenganger blant de som sliter med søvn.   Kilde: Arianna Huffington: Søvnrevolusjonen

  • Fall til ro for natten med et kveldsbad

    En varm dusj eller et deilig karbad kan være lurt å unne deg hvis du sliter med å bli trett på kvelden. Da får kroppen slappe av, og du får en rolig overgang til nattesøvnen. Shower & Oil Almond Care fra Naturelle er en dusjsåpe beriket med 100 % ren mandelolje.

    naturelle care olive oil shower