Kategori:

Helse

Kategori:

Helse

De beste tipsene for å oppnå hverdagslykke

Bianca Simonsen måtte finne hverdagslykken på nytt da livet tok en brå vending.

Bianca Simonsen
– Hverdagslykke for meg er så mye. Det er å fylle dagene med opplevelser og å ha historier å fortelle, og ikke bare ting å vise, sier Bianca Simonsen. Foto: Hilde Brevig

– Jeg savnet og sørget over de små hverdagslige tingene. Derfor er jeg så bevisst på at det å ha bekymringer i hverdagen for morgendagen tar bort denne dagens hverdagsglede. Jeg sørger for min egen smilepuls.

Bianca Simonsen (44) var 31 år gammel da hennes daværende mann tok livet sitt. Hun ble enke og alenemamma til to tvillinggutter på 5 år og en gjeng fosterbarn i tenårene. I en lengre periode holdt hun bare ut. Overlevde. Hun trodde hun var ødelagt, og var forberedt på å kun overleve – og ikke leve igjen. Hun kjente virkelig på hva hun savnet, og hva som betydde noe i livet sitt.

Bianca Simonsen

Bianca Simonsen. Foto: Hilde Brevig

– Da jeg forsto den store påvirkningskraften i eget liv, og at jeg med enkle grep kunne endre store følelser, studerte jeg alt jeg kom over på hvordan og hva. Alt koker ned til den ene lille tingen du kan gjøre akkurat nå, som vil få alt annet til å bli enklere. Å velge å gjøre det.

Jakten på hverdagslykke

Etter mannens bortgang ble i starten denne ene lille tingen for Bianca «å puste». Hun lagde seg et mantra som ga henne styrken til å ta godt vare på seg selv. «Å unne seg selv det beste, for å være sitt beste jeg for andre».

– Jeg måtte bli glad i meg selv på nytt og forstå verdien min. Forstå at jeg er den viktigste ressursen i mitt liv. Hver dag må jeg lade, og forvalte meg selv som noe verdifullt.

For Bianca handler hverdagslykke om når hun igjen og igjen oppdager at det er et valg hver eneste dag å se de små, store tingene. Hverdagslykke er å fylle dagene med opplevelser – ikke ting. Å ha historier å fortelle, og ikke bare ting å vise.

– Hverdagslykke for meg er så mye. Å betrakte mannen min på avstand når han går med søpla, og kjenne på hvor høyt jeg elsker han. Å sette meg i trappa og lukte på klærne til gutta mine som er slengt på et av trinnene. Når en fremmed tar seg tid til å smile til meg eller slipper meg foran i køen på Rema 1000. Når sønnen min på mirakuløst vis får meg til å bryte ut i latter, selv om jeg er olm som en okse. En kaffekopp på trappa med lyden av egen smilepuls i ørene. Når gutta mine på snart 18 år svinger utenom blomster når de klipper gresset.

Hverdagslykke er å velge å se de helt vanlige tingene med stor takknemlighet. 

– Det handler om å ta seg tid. Til å se, å føle, vise takknemlighet og bare være. Vi er alle ulike, og det som gir deg glede kan gi meg bekymring. Derfor er det viktig å finne ut hva som løfter DEG i din hverdag og prioritere det, sier Bianca.

Bianca Simonsen

Bianca sammen med med ektemannen Espen. Foto: Hilde Brevig

Hverdagsstresset overtar hverdagslykken

Daniel Bergheim Botnmark er psykologspesialist i allmenn- og samfunnspsykologi. Han mener hverdagslykke handler om å kunne sette pris på de små gledene i hverdagen, som vi kanskje tar for gitt. Ofte tar hverdagsstresset oss, hvor det er ganske mye vi skal rekke over på ganske lite tid.

Daniel Bergheim Botnmark er psykologspesialist i allmenn- og samfunnspsykologi.

Daniel Bergheim Botnmark er psykologspesialist i allmenn- og samfunnspsykologi. FOTO: Victoria Nevland

– Vi skal jobbe, ha rent hus og tøy, holde på med sport og idrett, korøving, hjelpe naboer, være på hytta, reise til syden, handle, planlegge måltider, oppdatere Instagram og Facebook, sjekke jobbmail, se nyheter, lese bøker og så videre. Hverdagsstresset handler nok litt om egne forventninger til hva vi skal få til, og hvilke forventninger vi tror andre har til oss. Har du vansker med å prioritere eller senke forventningene til deg selv, kan du fort oppleve at du ikke har kapasitet til alt, og dermed oppleve stress, sier Botnmark.

Hans beste tips for å minske fokuset på stress og bekymringer, og lære oss å bli like glad i hverdagen som vi er i fri, ferier, høytider og bursdager, er å innimellom hoppe av hamsterhjulet. Det er ingen lett øvelse, men det første du kan øve på er at livet innebærer ganske mye annet enn lykke – og det er greit.

– Reflekter også gjerne over hva det er med ferier og høytider som er så behagelig. Noe av svaret er kanskje at vi mentalt ikke er like mye i fremtiden eller fortiden. Vi bekymrer oss og grubler mindre, og er mer tilstede her og nå. Da er det også lettere å sette pris på den gode kaffen eller gleden ved å være sammen med andre, sier han.

– I hverdagen går vi ofte på autopilot

I tillegg til å være psykologspesialist i allmenn- og samfunnspsykologi, står Botnmark bak boken «12 uker til hverdagslykke». Den er ment som en inspirasjonskilde til å stoppe opp og legge merke til det som er godt i ens eget liv.

– I hverdagen går vi ofte på autopilot, og vi tar oss ikke tid til å legge merke til og sette pris på det vi allerede har. Leseren får konkrete oppgaver som inspirasjonskilde til å endre litt på dette, og 12 uker kan være en god start for å innarbeide nye vaner.

En av de mest sentrale oppgavene i boken handler om takknemlighet. Det å notere ned i en egen bok kan ifølge Botnmark være ganske virkningsfullt.

– Det å skrive ned 1-3 ting hver kveld du er takknemlig for, kan i tillegg til å være en øvelse i å legge merke til det som er positivt, også være en fin avrundning på dagen og en god start på neste dag – om du tar en titt i boka neste morgen, sier han.

Lær deg å lage en fin dag

Som blant annet kurs- og foredragsholder møter Bianca hundrevis av mennesker i arbeidslivet. Folk sliter med å finne balansen mellom jobb og privatlivet – og kanskje aller mest å ta godt vare på seg selv. Mange presser seg selv for hardt, har mye dårlig samvittighet og holder ut. Bianca mener at for å bli skikkelig glad i hverdager må du skape dem gode, og hennes mantra til både kunder og familie er «lag deg en fin dag».

– Dette kan selvfølgelig provosere noen. Jeg vet at mange opplever at ting skjer rundt dem som de ikke kan kontrollere, men vi er likevel ansvarlig for hva dette skal få gjøre med oss. For meg handler det om hverdagsrutiner, sier hun.

Hun mener du bør stille deg selv følgende spørsmål: Hvilke vaner har du i din hverdag som sørger for at du har det fint? Det er nemlig de små tingene som utgjør den store forskjellen.

– Når legger du deg? Har du med deg telefon, nettbrett og serier i senga? Hva er det siste du tenker på? Har du en liten ting å glede deg til når du står opp? Gir du kroppen din god næring? Sørger du for at de viktigste menneskene i livet ditt for den beste utgaven av deg oftest?

God selvledelse og et ansvarlig perspektiv på hverdagen gir de beste forutsetninger for å ta kontroll på det du kan ta kontroll på. Noen ganger treffer livet skikkelig og da er det ofte de mest uviktige tingene i hverdagen din i dag du vil savne.

– For å like hverdagen din, må du lage den så god du kan. Opplever du det vanskelig å ha det godt i den hverdagen du nå er i? Da må du kanskje ta noen tøffe valg, sier Bianca.

6 tips til hverdagslykke

  • Sørg for å ikke legge deg med hele verden. La telefonen og datamaskinen ligge igjen en annen plass. Lite og dårlig søvn tar hverdagsgleden fra folk.
  • Still deg selv noen gode spørsmål før du sovner. Hva har vært fint denne dagen? Hva kan du være takknemlig for? Hva gleder du deg til i morgen? Ikke gi deg før du finner noe.
  • Ikke la det første du tar i være telefonen din. Vær våken og klar for å ta inn det verden har tenkt å slenge inn i livet ditt. Husk at nyheter ofte er negative. Så har du en dårlig dag, styr unna.
  • Vær selektiv på hva du får i feeden din på Facebook og Instagram. Rydd, slett, og fjern. Fyll på med positivitet, inspirasjon og folk som gir deg gode følelser.
  • Har du en kjæreste, barn eller en hund? Sørg for at du hver dag sender dem av sted og tar dem imot på en god måte. Med et smil, blikkontakt og en klem. Det tar to sekunder å reise seg og legge vekk det du gjør. Fordi noen kommer ikke tilbake. Å se hverandre i hverdagen er alt!
  • Lag deg en realistisk plan for dagen, og sørg for å prioriter godt. Ikke ha endeløse lister med «må gjøre» som gir deg dårlig samvittighet. Hva er den viktigste tingen du må få gjort i dag? Start der. Lag planer etter energinivå, og som setter deg opp for suksess.Kilde: Bianca Simonsen

Bianca Simonsen

  • Eier av firmaet Gjør en forskjell AS.
  • Prisvinnende kurs- og foredragsholder.
  • Stor leverandør av nettbaserte kurs for personlig utvikling.
  • Har en bachelorgrad i barnevern med videreutdanning i veiledning og flere sertifiseringer blant annet i relasjonell ledelse.
  • Er bestselgende forfatter og programleder i den populære podcasten Snakk Om.

Bianca Simonsen

  • Eier av firmaet Gjør en forskjell AS.
  • Prisvinnende kurs- og foredragsholder.
  • Stor leverandør av nettbaserte kurs for personlig utvikling.
  • Har en bachelorgrad i barnevern med videreutdanning i veiledning og flere sertifiseringer blant annet i relasjonell ledelse.
  • Er bestselgende forfatter og programleder i den populære podcasten Snakk Om.