Kategori:

Graviditet

Kategori:

Graviditet

Gravid og vondt i magen? Her er gode råd mot oppblåst mage og forstoppelse

Mange gravide opplever mageplager som er slitsomme, men helt ufarlige. Her er ekspertenes beste tips mot de vanligste mageplagene i svangerskapet.

gravid dame med stor mage, far og et barn ser på magen hennes
Det kan være mye fint med det å være gravid. Men mange kvinner sliter med mageplager i graviditeten. Foto: iStock

Er du kun et par måneder på vei, men føler at du allerede ser høygravid ut? Det er ikke tilfeldig at ordene «oppblåst mage gravid» er en av graviditetsplagene som er hyppig søkt etter på nettet, ifølge jordmor og Plusstid-ekspert Karin Johansson fra Oslo jordmor og kvinnesenter.

Karin Johansson
Jordmor Karin Johansson. Foto: Gry Traaen

– Mange kvinner føler seg oppblåste og kan se veldig gravide ut selv om de kun er i uke 10 til 12. Årsaken er at graviditetshormonet progesteron bidrar til å gjøre tarmene slappere, slik at maten passerer saktere gjennom fordøyelsessystemet. Dette kan gi luftsmerter og forstoppelse, forklarer Johansson.

Jordmor Karin Johansson og Linn Anne Bjelland Brunborg, som har doktorgrad i ernæring, er to av Plusstids fageksperter.

Nedenfor vil de to ekspertene forklare hva de vanligste mageplagene i svangerskapet skyldes – og gi gode råd til hvordan du kan redusere dem.

Gode råd mot kvalme: SPIS VEKK GRAVIDKVALMEN

1. Oppblåst mage gravid, treg mage eller forstoppelse

Grunnen til at gravide ofte får vondt i magen og opplever mageplager som luft i magen, treg mage eller forstoppelse, er at kroppen produserer en rekke hormoner under graviditeten.
– Hormonene bidrar til å gjøre vevet i kroppen bløtere, for å gjøre den i stand til å utvide seg. Graviditetshormonene påvirker alle vev og organer i hele kroppen. Det kan resultere i en rekke plager som er helt ufarlige, men ofte plagsomme, sier Johansson.
Jordmoren forklarer at mange gravide opplever å få tregere fordøyelse og mer luft i magen. Og plages du med treg mage, er sjansen også større for at du vil få en annen kjent svangerskapsplage, nemlig hemoroider.
– Hemoroider er enkelt forklart blodårer som ligger ved endetarmsåpningen og som utvider seg ved økt press. Når magen vokser og blir større vil du få et økt press. Hvis du i tillegg sliter med treg mage og må bruke mye krefter på toalettet, øker sjansen for at du får hemoroider.

Linn Anne Bjelland Brunborg
Ernæringsekspert Linn Anne Bjelland Brunborg. Foto: Gry Traae

Er du usikker på hva du bør spise eller redd for at magesmertene skyldes feil kosthold, kan du ta det helt med ro, mener Linn Anne Brunborg.

– Gravide kommer langt med å ha et variert, balansert og sunt kosthold, både med tanke på egen og barnets helse.

Gode råd mot luft i magen, forstoppelse eller treg mage:

  • Beveg deg! Bevegelse og mosjon er positivt for mage- og tarmsystemet. Du må ikke nødvendigvis trene, men gå gjerne en tur.
  • Sørg for å få i deg nok drikke, spesielt vann.
  • Mange har god effekt av å spise en kiwi til frokost.
  • Spis grove kornprodukter og grønnsaker med mye kostfiber. Det er gunstig mot forstoppelse og bidrar med næringsstoffer som er positive for både mor og barn.

2. Diaré eller løs mage

Selv om diaré ikke er en av de vanligste svangerskapsplagene, er det likevel noen kvinner som opplever å få løs mage under graviditeten.
– Kvinner reagerer forskjellig på de hormonelle forandringene i svangerskapet. Graviditetshormonene påvirker tarmene såpass mye at du nesten kan regne med en eller annen forandring i avføringsmønsteret ditt i løpet av svangerskapet. Når barnet vokser, blir tarmene klemt. Noen kan da oppleve å få diaré istedenfor forstoppelse, sier Johansson.
Jordmoren forteller at flere får løs mage de siste dagene før fødselen. Det er kroppens egen måte å forberede seg på det som skal skje. Det er ikke nødvendigvis skadelig å ha diaré i løpet av svangerskapet, men Johansson anbefaler alle som er usikre, å bestille en time hos en jordmor.

– Jeg anbefaler alle jeg møter å få en samtale til jordmor så tidlig som mulig i svangerskapet. Da kan vi snakke om de tingene som er normalt, hva du kan forvente deg og hva du kan gjøre mot de vanligste plagene.

Gode tips mot løs mage:

  • Når vi har diaré mister kroppen mye væske, og da er det ekstra viktig å drikke nok.
  • Matvarer som blåbær, modne bananer, gulrotmos, eplemos, pasta og ris kan også hjelpe mot løs avføring.

Kosthold for gravide:

  • Gravide kvinner kan hovedsakelig følge de samme kostrådene som resten av befolkningen.
  • Gravide bør ha et variert, balansert og sunt kosthold bestående av grove kornprodukter, grønnsaker, frukt og bær, magre meieriprodukter, fisk, bønner, linser, erter og nøtter.
  • Mengden av bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt og matvarer med mye mettet fett, sukker og salt bør begrenses.
  • Under svangerskapet vil energibehovet øke fordi kroppen blir større, fosteret vokser og fordi det dannes nytt vev blant annet i livmoren og brystene under graviditeten.
  • Økt energibehov i svangerskapet:
    • 1. trimester: ca. 100 kcal ekstra per dag.
    • 2. trimester: ca. 300 kcal ekstra per dag.
    • 3. trimester: ca. 500 kcal ekstra per dag.
  • Dersom kvinnen er mindre aktiv i graviditeten, trenger hun muligens ikke mer energi enn før hun ble gravid.
  • Siden mange gravide får jernmangel, kan det være greit å fokusere ekstra på å spise matvarer som inneholder jern. Det kan for eksempel være leverpostei, kjøtt, fiskefilet, makrell i tomat, grønne grønnsaker og grove kornprodukter. Vitamin C øker opptaket, så tilføy gjerne et glass appelsinjuice eller litt paprika til måltidet.
  • Internasjonale studier har vist at barn ved fireårsalder har signifikant høyere IQ når mor har spist tilstrekkelig fisk og annen sjømat i svangerskapet (to til tre fiskemiddager i uken), sammenlignet med barn av mødre som ikke spiste fisk og sjømat. Grunnen til dette er hovedsakelig de viktige omega-3 fettsyrene som finnes i rikelig monn i fet fisk som makrell, sild, laks og ørret. Denne typen omega-3 fettsyrer er veldig viktig i graviditeten siden hjernen til barnet er i rivende utvikling. Fettsyrene er også viktig for normal utvikling av syn og mentale helse hos fosteret.

Kilde: Helsedirektoratet og Linn Anne Bjelland Brunborg, PhD i ernæring.

3. Vondt i magen

Magesmerter i graviditeten skyldes ofte luft i magen eller forstoppelse, men også ligamentsmerter er en hyppig plage i svangerskapet.
– Livmoren er festet til bekkenet ved hjelp av to kraftige bånd, som kalles ligamenter. Når livmoren vokser, vil ligamentene strekke seg – og da kan du få smerter på begge sidene av magen. Dette er helt ufarlig og kommer gjerne i perioder i svangerskapet, ofte i svangerskapsuke 12–15 og 20–25, når babyen vokser mye, forteller Johansson.
Ligamentsmertene går over av seg selv etter én til tre dager.
– Det er ofte slik at når du vet hvor smerten kommer fra og at det ikke er noe farlig, så er det enklere å takle smertene, sier jordmoren.

Gode tips mot magesmerter i graviditeten:

  • Hvis mageplagene skyldes luftsmerter eller treg mage, er det viktigste å få fart på magen igjen (se rådene mot luft i magen, forstoppelse eller treg mage).
  • Sørg for å få tilstrekkelig med ro og hvile.
  • Hold deg i aktivitet. For noen kan det hjelpe å gå rundt når magesmertene inntreffer, eller bare å skifte posisjon fra stillingen de er i.
  • Bruk en varmeflaske på magen for å dempe smertene.

Les også: 12 søvntips for gravide

 Tommelfingerregler for gravidplager:

  • Lev så regelmessig som mulig! Sørg for å spise jevnlig, få i deg nok væske og få nok søvn.
  • Bevegelse og mosjon er positivt for mage- og tarmsystemet.
  • Bestill time til jordmor tidlig i svangerskapet – eller underveis i graviditeten dersom du er usikker på noe.
  • Ingen svangerskap er like, og det er ikke alltid mulig å bevege seg og spise så sunt som du ønsker. Lytt til kroppen og pass på at du får i deg nok næring.