Skribent:
Kategori:

Graviditet

Skribent:
Kategori:

Graviditet

Gravid uke 30

Velkommen til tredje trimester! Nå begynner det å bli slitsomt å være gravid – men heldigvis nærmer slutten seg.

Gravid uke-30

Fosteret i uke 30

Fosteret er nå 28 uker gammelt. Det er cirka 36 centimeter langt og veier cirka 1,6 kilo.

Fosteret trener nå på å puste ved å bevege brystkassen inn og ut. Det drikker ca. 1/2 liter fostervann i døgnet og kan tisse. Dunhåret, Lanugo-håret, på kroppen reduseres, og huden blir mindre rynkete fordi underhudsfettet begynner å komme på plass. Både fingernegler og tånegler har vokst ut. Pupillene reagerer også på lys, så den lille vil merke det hvis du soler magen.

Når det gjelder fosterets indre organer, produserer beinmargen røde blodlegemer. Og nyrene begynner å skille ut urin.

Selv om det begynner å bli trangt der inne i livmoren, kan barnet fortsatt snu seg rundt. Noen fostre vil allerede nå snu seg rundt slik at hodet ligger ned, mens dette først vil skje mye senere hos andre (eller ikke i det hele tatt – men såkalt seteleie eller tverrleie).

Å være gravid i uke 30

Strengt tatt har kroppen din forberedt seg på fødselen helt siden du ble gravid. For mange er det likevel først nå de virkelig begynner å kjenne graviditeten på kroppen.

I uke 30 går du offisielt inn i tredje trimester. Og mens de fleste opplever andre trimester som relativt greit, er denne siste fjerdedelen av svangerskapet for mange en prøvelse.

Felles for alle er at magen etter hvert virkelig begynner å bli tung, og at livmoren og fosteret begynner å presse skikkelig både mot lungene og blæren – slik at du blir kortpustet og tissetrengt.

Mange begynner også å kjenne småkynnere. Det er livmoren som forbereder seg på fødselen, og ikke farlig.

Et verre problem – hvis du får det – er bekkenløsning. Graviditetshormonene skal gjøre bekkenet ditt mer tøyelig for at det skal gi etter under fødselen. Som sagt er dette noe som skal skje. Men dessverre fører dette til sterke smerter, såkalt bekkenløsning. En del gravide får også andre ryggplager, som skyldes belastning blant annet fra vekten av magen.

Gode tips i uke 30

Porsjoner ut energien og ikke jobb altfor hardt. Bekkenet ditt har nemlig blitt langt løsere, så en overbelastning nå kan føre til svært sterke smerter – bekkenløsning eller bekkenlåsning – som nesten kommer til å sette deg helt ut av spill.

Det er lurt å spise mat med mye fiber og drikke mye for å unngå forstoppelse.

Meld gjerne deg og partner på et fødselsforberedende kurs. Der får dere gode tips til fødselen og gode fødestillinger, informasjon om smertelindring, og blir rett og slett litt bedre mentalt forberedt på det store som skal skje. Etter kurset kan du skrive ned dine tanker og ønsker for fødselen i et fødebrev – som vil hjelpe jordmor til å gjøre en best mulig jobb for deg.

LES OGSÅ OM NESTE UKE: Gravid uke 31

Kilder: Norsk Helseinformatikk, Helsenorge.no, Svangerskapsboken