Skribent:
Kategori:

Graviditet

Tags:
Skribent:
Kategori:

Graviditet

Tags:

Gravid for første gang

Når man er gravid for første gang, kan det være mye nytt å sette seg inn i. Her er en liten huskeliste og noen gode tips.

Gravid dame i dongeribukse går i en åker
Foto: iStock

God fysisk form vil gi et lettere svangerskap og en lettere fødsel. Derfor er det absolutt anbefalt med daglig mosjon, minst en halv times rask gange, og et sunt kosthold i de ni månedene du skal gå gravid.

Husk også å ta vare på parforholdet og å sette av tid til hverandre. Det er ingenting i veien for å ha samleie i svangerskapet, men en rekke ting som hormonforandringer, slitenhet, kvalme, vektøkning og smerter kan dempe lysten. Da er det ekstra viktig at forholdet er robust.

Tips til hva gravide bør spise

Her kan du lese om hvilken mat du ikke bør spise som gravid. Men det fins også tips til mat du faktisk bør spise mens du er gravid.

Ta tilskudd av vitaminet folat, det skal forebygge nerverørsdefekter hos babyen. Planlegger du graviditet, begynn med dette allerede et par måneder før du planlegger å bli gravid og fortsett ut tolvte uke av svangerskapet. Folat fås kjøpt reseptfritt på apoteket.

Det er også et godt tips å spise fiberrik mat for å unngå forstoppelse, drikke mye vann, få i deg nok kalsium og ellers spise et variert kosthold med mye grønnsaker.

Timeplan for gravide

Første svangerskapskontroll: Så snart du vet at du er gravid, bør du bestille første svangerskapskontroll hos fastlege eller jordmor på den lokale helsestasjonen. Kontrollen skal være i uke 8–12 og sørger for at du «kommer inn i loopen» med videre kontroller og svangerskapstilbud.

Ultralyd: Et tilbud du frivillig kan benytte deg av etter 17 ukers graviditet. Informasjon om dette skal gis på din første kontroll hos lege. Avtal en time med lege eller jordmor.

Tidlig fosterdiagnostikk: Tilbys alle kvinner over 38 år eller hvis du eller partner tilhører en risikogruppe. Du kan velge mellom tre ulike metoder, og avhengig av metode tas testene fra uke 11 til 16. Testen skjer på sykehus etter henvisning fra fastlege eller jordmor.

Svangerskapskurs: Starter vanligvis opp i 6-7 måned av graviditeten. Det er i hovedsak helsestasjonene som holder kursene, men også fødeavdelinger tilbyr dette.

Meld deg tidlig på svangerskapskurs, også kalt fødselsforberedende kurs, for å komme på kurs med andre som har omtrent samme termin som deg. Både sykehus, helsestasjoner og private aktører arrangerer slike svangerskapskurs. Disse er ofte gratis eller har en lav kostnad. Både mor og far kan gå på disse kursene.

LES OGSÅ: Fristene du må passe på under graviditeten

Fosterets utvikling

En måned: Fosteret er omtrent 2,5 mm stort, og har allerede anlegg til hud, tarmkanal, lunger, nervesystem, muskler og blodkar. Hjertet har begynt å slå.

To måneder: Lengden vil være omtrent 2,5 cm. Fingre og organer kan ses og hjertet har fått høyre og venstre hjertekammer.

Tre måneder: Et normalt utviklet foster vil nå være mellom 6-8 cm stort. Det kan svelge og røre på seg. Alle organer har funnet sin form og er i funksjon.

Fire måneder: De første sparkene kan nå kjennes. På ultralyd vil hjertet kunne høres klart og tydelig.

Fem måneder: Babyens hud videreutvikles. Babyens vekt vil antagelig ligge rundt et halvt kilo og lengden vil være omtrent 20-25 cm.

Seks måneder: Øyenbryn og øyelokk er ferdigformet. Babyen har begynt å gjøre pustebevegelser og er også i stand til å høre om det snakkes eller synges.

Sju måneder: Hele kroppen har funnet sin form, neglene er også på plass.

Åtte måneder: Babyen vil legge på seg ca. 250 gram ukentlig den gjenværende tiden i mors liv. Hodet vender forhåpentligvis ned, som en forberedelse til fødselen.

Ni måneder: Barnet veier antagelig et sted mellom 2,8 og 4,3 kilo, og har mindre plass til å bevege seg på.

LES OGSÅ: Følg din graviditet og fosterets utvikling uke for uke

Kilder: Norsk Helseinformatikk, NAV, Helsenorge.no

Tommelfingerregler for gravide for første gang:

  • Hold deg i form og spis sunt, da dette kan gi et lettere svangerskap og fødsel.
  • Drikk mye vann, og få i deg de riktige næringsstoffene.
  • Følg timeplan for gravide, når det gjelder kontroll og andre viktige sjekk hos legen.
  • Meld deg også på svangerskapskurs.
  • Følg med på fosterets utvikling, gjennom de ni månedene.