Skribent:
Kategori:

Graviditet

Skribent:
Kategori:

Graviditet

Spis vekk gravid-kvalmen

Mange gravide sliter med kvalme, både om morgen, ettermiddag og kveld. Spiser du riktig mat som kroppen trenger, kan kvalmen forsvinne helt.

Gravid kvinne i kjole står ute i en eng
Foto: iStock

Noen dager med kvalme er overkommelig, men når det fortsetter i flere måneder kan det bli et betydelig problem. Da er det fort gjort å slenge seg ned på sofaen med en pose potetgull og en hel plate med melkesjokolade – alt ettersom hva kroppen skriker etter.

Kvalme under graviditeten er helt normalt, og de fleste blir kvitt problemet etter tre måneder. Men disse månedene kan føles ut som en evighet når man bruker store deler av dagen inne på toalettet.

Spis riktig mot svangerskapskvalme

Heldigvis finnes det gode råd. Velger du de rette matvarene, kan kvalmen minskes betraktelig, eller i beste fall forsvinne helt.

Du bør velge produkter med høyt fiberinnhold. Spis masse grønnsaker, belgfrukter, bær, frukt og nøtter. Velg fullkornsprodukter, og prøv å unngå sukkerholdige varer.

Hvis du kun spiser det du har lyst på, som kjeks, smørbrød og sukker, vil det ikke hjelpe på kvalmen. Det sklir greit ned der og da, men det metter ikke. I stedet sendes blodsukkeret opp og ned, slik at du blir nødt til å småspise hele tiden for å holde kvalmen på avstand. Sult er også en faktor som kan utløse kvalme.

Velg produkter med høyt fiber- og proteininnhold, da disse metter lenger, og du får kontroll på blodsukkernivået. I tillegg til grønnsaker bør du få i deg fisk, yoghurt og kylling.

LES OGSÅ: Denne maten bør du ikke spise når du er gravid

Syv tips mot kvalme

1. Spis lite og ofte

Det kan lindre kvalmen å spise små porsjoner, men ofte. En tom magesekk forverrer kvalmen. Ha derfor også for eksempel et knekkebrød eller noen kjeks ved siden av sengen slik at du kan spise litt allerede før du står opp.

2. Få i deg litt frokost

Mange sliter med å spise frokost til vanlig. Og hvis du er morgenkvalm, er det enda verre. Men tving deg selv til å gi magen litt å jobbe med – et par tørre kjeks er bedre enn ingenting. Hvis du absolutt ikke klarer det, kan du smøre en liten frokostmatpakke som du spiser så tidlig som mulig.

3. Ingefær

Alle former for ingefær er bra; ingefærkjeks, ingefærte, ingefær i supper og dressinger eller som tilbehør til sushi. Det er kjent for å hjelpe mot kvalme og er ufarlig. Tabletter, konsentrater eller doser større enn 1 gram anbefales derimot ikke.

4. Unngå sterkt krydret mat

Det er ikke sikkert at det hjelper deg, men mange gravide opplever at kvalmen blir litt lettere hvis de unngår sterkt krydret mat. Også litt ekstra salt kan hjelpe mot kvalme. Prøv for eksempel å drikke et glass vann med sitronsaft og en halv teskje havsalt om morgenen i et par dager. Hvis det hjelper, kan det være et tegn på at kroppen din er stresset. Kroppen trenger da mer salt for å holde styr på væskebalansen.

5. Spis mager mat

Mat med lavt fettinnhold passerer raskere gjennom magesekken. Det kan være gunstig mot kvalme.

6. Drikk kald væske

Mange gravide blir mindre kvalme hvis de drikker kald væske. For noen hjelper det å drikke noe med kullsyre i, mens andre syns syrlig væske som usukret juice hjelper. Prøv deg frem! Du bør også unngå kaffe hvis du sliter med svangerskapskvalme.

7. Antihistaminer

Å måtte ty til medisiner kan kanskje føles som et nederlag, men antihistaminene Postafen eller Phenergan fås på resept, eventuelt i små pakninger uten resept. Disse midlene lindrer plagene og er trygge i bruk. Ulempen er at du kan bli trøtt og søvnig av dem.

PS! Svangerskapskvalme er helt normalt – hele 90 prosent av alle gravide opplever det. Men i enkelte tilfeller er kvalmen så alvorlig at den kalles hyperemesis gravidarum og må behandles av lege. Hvis kvalmen ikke går over slik at du ikke får i deg mat eller væske, bør du derfor ta kontakt med legen din.

Kilder: Norsk Helseinformatikk, Helsenorge.no, Helsekostopplysningen, Matportalen, Vitus Apotek, Helsebiblioteket

Tommelfingerregler for å spise vekk gravid-kvalme:

  • Ikke fokusere på det du selv vil spise, hvis det ikke er sunt eller anbefalt, men det du bør spise.
  • Alltid begynn dagen med frokost som første måltid, ikke hopp over!
  • Spis ingefær i form av mat eller tabletter/konsentrater.
  • Salt og sitronsaft, blandet med iskaldt vann kan gjøre underverker.
  • Noen ganger må man rett og slett ty til medisiner.