Kategori:

Graviditet

Kategori:

Graviditet

Gode råd mot kvalme og sure oppstøt i graviditeten

Når begynner svangerskapskvalmen, og hva kan man gjøre mot sure oppstøt?

Hos mange starter kvalmefølelsen allerede i svangerskapsuke 4 til 6. Foto: iStock

Svangerskapskvalme og halsbrann eller sure oppstøt er to av de mest vanlige plagene blant gravide. De er heldigvis ikke farlige, hverken for mor eller fosteret.
Men siden begge plagene i de fleste tilfeller kan lindres, har vi bedt Plusstid-ekspert og jordmor Karin Johansson ved Oslo Jordmor og kvinnesenter om noen råd.

Nedenfor kan du lese mer om både hvorfor gravide ofte sliter med kvalme og sure oppstøt – og hva du kan gjøre for å redusere plagene.

Dette er svangerskapskvalme

Svangerskapskvalme er en av de mest utbredte plagene for gravide kvinner. Hos mange starter kvalmefølelsen allerede i svangerskapsuke 4 til 6 – og kan være det første tegnet på at noe stort er på gang.

Selv om svangerskapskvalme kan være utrolig plagsomt, er trøsten nær. Hos de aller, aller fleste gravide kvinner går uvelheten nemlig fort over.

– Vi antar at noen reagerer på at graviditetshormonet HCG stiger. Når det stabiliserer seg og flater ut rundt uke 12, avtar også gjerne kvalmen, sier Plusstid-ekspert og jordmor Karin Johansson ved Oslo Jordmor og kvinnesenter.

Spesielt de første ukene og månedene av graviditeten utvikler fosteret seg mye, og behovet for viktige og riktige næringsstoffer er stort.

– Mange sliter med kvalme og lite matlyst i denne perioden. Det som er fint å tenke på, er at fosteret får i seg alt det trenger så lenge reservene til mor er gode. Det er først og fremst helsen til mor det kan gå utover, sier ernæringseksperten.

Det kan være ekstra lurt at den maten du klarer å få i deg i en slik situasjon er næringsrik, heller enn energisk uten mye næringsstoffer.Ernæringsekspert Linn Anne Bjelland Brunborg

Kvalme nærmere fødselen

Enkelte opplever også kvalme mot slutten av svangerskapet. Heller ikke dette er noe faresignal. Denne formen for svangerskapskvalme skyldes rett og slett plassmangel i magen.

– Noen kvinner blir kvalme spesielt etter måltid fordi magen er så full. Da kan det være smart å spise små og hyppigere måltider, tipser Johansson.

6 gode råd ved kvalme i graviditeten:

  • Lev så regelmessig som mulig. Du blir ofte mer kvalm når du er trøtt og sliten.
  • Spis små og hyppige måltider – sørg for å holde blodsukkeret jevnt.
  • Hvis du er skikkelig kvalm, er det ikke så viktig at det er veldig sunt det du spiser. Det viktigste er at du får i deg næring!
  • Sørg for nok drikke.
  • Ha noe mat lett tilgjengelig i vesken når du er på farten. Velg gjerne noe som ikke er sterkt, fett eller lukter for mye.
  • Eksempler på matvarer kan være: Grønne epler, grønne druer og annen syrlig frukt, eller naturell riskaker og andre nøytrale kjeks.

Flere råd: SPIS VEKK GRAVID-KVALMEN

Halsbrann og sure oppstøt

Også halsbrann er en svært vanlig plage hos gravide kvinner. Plagen skyldes at graviditetshormonene gjør at lukkemuskelen mellom magesekken og spiserøret bli slappere. Dermed kan det lekke syre fra magesekken opp til spiserøret.

– Det økte trykket på magesekken når livmoren vokser, bidrar til å øke sjansen for halsbrann. Det blir ofte verre når den gravide ligger, sier Karin Johansson.

Til forskjell fra svangerskapskvalme er sure oppstøt forbundet med noen spesiell fase i graviditeten.

– Er du veldig plaget med halsbrann, er det dessverre slik at det ikke blir helt borte før graviditeten er over, sier jordmoren.

Heldigvis finnes det tiltak for å forebygge eller lindre plagen.

6 gode tips mot halsbrann:

  • Små og hyppige måltider gir mindre mat i magen.
  • Ikke spis for sent.
  • For noen hjelper det å drikke melk eller å spise mandler før de legger seg eller etter måltidet.
  • Noen kan oppleve bedring ved akupunktur.
  • Hold deg unna sterkt krydret mat.
  • Bruk et syrenøytraliserende legemiddel fra apoteket.