Skribent:
Kategori:

Graviditet

Skribent:
Kategori:

Graviditet

Fem typiske gravidplager

Å gå gravid kan være en delt opplevelse. Samtidig som du kjenner at det lille livet vokser til inni deg, kan du få en rekke kroppslige plager.

gravid kvinne ligger på sofaen med et teppe over seg
Det finnes heldigvis måter å lindre vanlige gravidplager. Foto: iStock

Graviditeten medfører en lang rekke endringer i kroppen, helt fra de første symptomene på at du er gravid, til vondter og plager når du går høygravid. Her er fem typiske gravidplager – og tips til hvordan du kan håndtere dem på best mulig måte.

1. Bekkenløsning og ryggsmerter

En viss grad av bekkenløsning følger alle graviditeter. Gravidhormonene gjør at bekkenbeina glir fra hverandre og gir plass til et voksende foster, og rom for en fødsel. Dette gjør i utgangspunktet ikke vondt, så bekkenløsning bør først behandles hvis den oppleves som smertefull og hemmende. De første symptomene kommer gjerne ved 4.–5.  svangerskapsmåned, men noen kan få det så tidlig som i de første svangerskapsukene. Det er flere former for bekkenløsning. Lege, jordmor eller fysioterapeut kan undersøke dette nærmere.

Mange forveksler også bekkenløsning med bekkenlåsning. Symptomene er i stor grad de samme, men mens bekkenløsning skyldes hormonelle endringer, skyldes bekkenlåsning at bekkenleddene har låst seg. Hvis det er bekkenlåsning som gir deg smerter, kan noen timer hos kiropraktor løse problemet.

Gode tips ved bekkenløsning

  1. Unngå bevegelser som er smertefulle.
  2. Lær den spesielle teknikker for å reise seg opp og ned fra stoler, gå i trapper og inn og ut av bilen. En fysioterapeut kan gi deg veiledning i dette.
  3. Bytt stilling ofte når du sitter, og velg høy stol fremfor en dyp sofa. Forsøk å sitte under langvarig arbeid som matlaging.
  4. Gå i rolig tempo, og prøv å unngå bæring og tunge løft.
  5. Hvil flere ganger om dagen for å avlaste bekkenet. Prøv sideliggende med pute eller dyne mellom lår, knær og ankler, og gjerne en stødig pute i ryggen. Hvis du ikke blir kvalm eller svimmel av det, kan du ligge på ryggen med en sammenrullet dyne under knærne.
  6. Bruk glatt sengetøy og ha på en glatt pysj. Da blir det lettere å snu seg i sengen. Og gå inn og ut av sengen via sideleie.

2. Kvalme

Svangerskapskvalme kjennetegnes av brekninger og dårlig matlyst. Omtrent 80 prosent av alle gravide er kvalme i begynnelsen av svangerskapet. Cirka halvparten kaster opp. Svangerskapskvalme kan oppstå når som helst på dagen, ikke bare om morgenen. Svangerskapskvalme er som regel helt ufarlig, men følg med på vekten og snakk med lege eller jordmor om kvalmen. Det gir seg som regel etter en tre måneders tid, men noen få kvinner er fortsatt kvalme etter uke 20.

Gode tips ved svangerskapskvalme

  • Spis små, hyppige og karbohydratrike måltider. Sørg for å ha noe mat, for eksempel tørre kjeks, ved siden av sengen slik at du kan spise litt før du står opp.
  • Unngå kraftig og fettrik kost. Sterkt krydret mat er heller ikke anbefalt.
  • Sørg for å drikke mye vann og annen væske, men unngå kaffe.
  • Sett deg ned etter at du har spist.
  • Ta det mest mulig med ro og unngå brå bevegelser, men sørg for å få litt mosjon og frisk luft hver dag.
  • Antihistaminer kan hjelpe, men du bør ikke bruke andre legemidler mot kvalme. Snakk med legen din om dette.

FLERE RÅD: Spis vekk gravid-kvalmen

3. Kynnere

Livmoren har sammentrekninger under hele svangerskapet. Du merker det som regel ikke i starten, men de blir sterkere etter hvert som månedene går. Etter uke 32, når du er høygravid, kjenner du som regel kynnerne godt, ved at magen strammes og blir spent utenpå. Noen blir varme, får raskere puls og har litt vanskeligere for å bevege seg når de har kynnere. Kynnere er ikke farlig og fører vanligvis ikke til for tidlig fødsel, men de kan være vanskelige å skille fra ekte rier.

Gode tips ved kynnere

  • Ta det med ro når kynnerne kommer.
  • Lytt til kroppen. Ikke overanstreng deg.
  • Kynnere endrer seg ofte hvis du legger deg ned eller endrer stilling.
  • Husk at kynnerne skal være der. De viser at kroppen din gjør seg klar til fødsel.

4. Trøtthet

De første månedene av svangerskapet føler mange seg veldig trøtte. Noen føler at de nesten ikke kommer seg gjennom dagen, mens andre bare blir signe om kvelden. Trøttheten kan skyldes både hormoner og den psykiske påkjenningen ved følelsen over å skulle bli foreldre.

Gode tips ved trøtthet

  • Undersøk blodprosenten for å forsikre deg om at trøttheten ikke skyldes jernmangel.
  • Legg deg tidlig. Ta en hvil på dagen.
  • Hvis du jobber skiftarbeid/nattarbeid, bør du ta opp dette med legen din. Du har rett på tilrettelegging fra arbeidsgiver, men noen ganger er sykemelding nødvendig.
  • Har du flere barn som krever sitt: Prøv å skaffe avlastning slik at du får hvile.

LES OGSÅ: 12 søvntips for gravide

5. Forstoppelse

Mange gravide sliter med treg mage eller regelrett forstoppelse i graviditeten. Forstoppelsen skyldes hormonell påvirkning, men påvirkes også av en rekke faktorer som du heldigvis kan gjøre noe med.

Gode tips ved forstoppelse

  • Spis fiberrik mat som grove kornprodukter, grønnsaker og frukt – og drikk mye samtidig.
  • Sørg for å få regelmessig mosjon. Selv om du bør unngå veldig hard trening, er lett til moderat trening bare bra også mens du er gravid. Eller du kan gå en halvtimes tur.
  • Drikk mye vann, spesielt sammen med fiberrik mat.
  • Bytt ut vanlig melk med syrnede melkeprodukter som Biola, kulturmelk og yoghurt.

Kilder: Svangerskap, fødsel og barseltid (Gyldendal), Felleskatalogen, Svangerskapsboka, helsenorge.no, Norsk Helseinformatikk, kiropraktikk.no

Tommelfingerregler for gravidplager:

  • Hvis bekkenløsningen oppleves som smertefull og hemmende bør den behandles. Dette kan forekomme de første ukene eller fjerde til femte mnd.
  • Dra til kiropraktor hvis en bekkenlåsning oppstår.
  • De første tre mnd kan føre med seg kvalme, mens noen opplever dette lenger. Unngå visse matvarer og ta det rolig.
  • Kynnere kan være vanskelig å skille fra ekte rier, men kynnere er ikke noe farlig.
  • Du kan føle deg mer trøtt under graviditeten, og det er vanlig å få treg mage eller forstoppelse.

Jenny Skavlan x Pierre Robert

Stretchy ull og wraptopper er perfekt under graviditeten. Passer både til voksende mage og amming.

Les mer