Skribent:
Kategori:

Uteaktiviteter

Skribent:
Kategori:

Uteaktiviteter

Slik gjør du trampolineleken tryggest mulig

Hopping på trampoline er en gavepakke for barnas kropp – så lenge du tar visse forhåndsregler. Med disse rådene unngår du uhell.

trampoline
Hopping på trampoline gir gode opplevelser og verdifull motorisk trening – men lag gjerne noen kjøreregler før du slipper barna løs. Foto: iStock

Trampolinelek er først og fremst gøy, og sprettende barn har blitt et sikkert vårtegn i hagene. Men som med mange andre aktiviteter, er det lurt å ta noen forholdsregler for å gjøre leken tryggest mulig. For plutselig kan hoppene komme ut av kontroll — og da kan uhell skje.

– Lag klare kjøreregler

Anne Rygh Pedersen, avdelingsdirektør i DSB.

Anne Rygh Pedersen, avdelingsdirektør i DSB. Foto: DSB

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) opplyser at de fleste skadene på trampoliner skjer når barn lander feil eller kolliderer med hverandre. De anbefaler å lage klare kjøreregler før du slipper barna løs på trampolinen.

– Ta gjerne barna med på råd og lag retningslinjer for oppførsel på og rundt trampolinen. Snakk med barna om hvordan de tar vare på seg selv og vennene. Regler du lager i fellesskap, er ofte lettere å forstå og følge, påpeker Anne Rygh Pedersen, avdelingsdirektør i DSB.

Pass på ulik vekt

Det kan særlig være lurt å definere klare regler for hvor mange som får lov til å hoppe samtidig.

– Det ideelle er kun én. Jo flere som hopper, jo større er risikoen for skader. Dette gjelder spesielt hvis de som hopper har forskjellig vekt. Ta hensyn til de minste, og la alle få slippe til, oppfordrer Rygh.

Man bør også lage retningslinjer for hvilken type lek og akrobatiske utfoldelser som er tillatt på trampolinen. Særlig salto kan gi alvorlige nakkeskader dersom man lander feil. Og det er faktisk du som eier trampolinen, som er ansvarlig for dem som hopper på den.

– Voksne bør vurdere barnas ferdigheter og følge med på leken – og gripe inn dersom den går over styr, råder avdelingsdirektøren.

Utvikler balanse og spenst

Med gode kjøreregler på plass kan barna kose seg med en aktivitet som har flust av positive effekter. Maria Thelle er spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi ved Vestfold fysioterapi, og stor fan av trampoliner.

Fysioterapeut Maria Thelle

Fysioterapeut Maria Thelle. Foto: Vestfold Fysioterapi

– Trampolinehopping gir masse herlige opplevelser for kroppen og motorisk trening. Det er kjempefint for utvikling av balanse og spenst  – samtidig som det er gøy. Når det er så moro, tenker du ikke at du er i aktivitet, og dermed holder du på lenger, sier Thelle.

Nettopp det mener hun er svært viktig i en stadig mer stillesittende hverdag.

– Barn klatrer ikke så mye i trær lenger, og skjermbruken har blitt mer intens. Før turnet gjerne barna i sofaen mens de så på barne-TV. Det gjør de som regel ikke når de sitter med nettbrettet, påpeker fysioterapeuten.

Hun trekker også fram økt konsentrasjon og bedre søvn som positive effekter av fysisk aktivitet.

Foreldre: Hopp i vei!

Fysioterapeuten ser med jevne mellomrom tilfeller av skader som skyldes trampolinebruk, men mener man kommer langt med å bruke sunn fornuft.

– Det er en risiko ved all aktivitet, og man kan også falle av trehjulssykkelen og brekke beinet hvis man er uheldig. Mangelen på motoriske erfaringer kan også gi negative helseutfordringer. Legg til rette for at barna får hoppe trygt. Det kan være lurt å grave trampolinen ned, og sikkerhetsnett er uansett viktig.

Hun mener man bør bruke skjønn når det gjelder antallet barn som hopper samtidig på trampolinen.

– Det anbefales ofte å hoppe én og én. Men hvis vi voksne følger godt med, kan det gi veldig gode opplevelser å være to sammen også.

De positive effektene av trampolinehopping gjelder selvsagt ikke bare for barn. Fysioterapeuten har en klar oppfordring til oss voksne: Legg inn noen økter med hopp og sprett!

– Vi burde egentlig aldri slutte med å hoppe og huske. Dette er aktiviteter som er kjempebra for likevektssansen, som er helt sentral for å opprettholde balansen. Denne sansen er ferskvare som må holdes ved like. Så hopp i vei!

Gode råd for trampolinebruk

  • Definer klare regler for antall barn samtidig på trampolinen. Det ideelle er kun én. Jo flere som hopper, jo større er risikoen for skader. Dette gjelder spesielt hvis de som hopper har forskjellig vekt.
  • Vurder barnas ferdigheter og følg med når barn hopper.
  • Dekk til trampolinen med presenning når den ikke er i bruk. Da blir det vanskeligere for barn å bruke trampolinen uten at det er voksne til stede.
  • Ikke hopp på trampolinen når den er våt.
  • Salto på trampolinen kan gi alvorlig nakkeskade hvis du lander feil.
  • Bruk sikkerhetsnett og polstring/kantmatte rundt trampolinen.
  • Trampolinen skal være CE-merket. I tillegg skal det følge med veiledning til hvordan du skal montere, bruke og vedlikeholde trampolinen riktig.

Kilde: sikkerhverdag.no (DSB)

Gode råd for trampolinebruk

  • Definer klare regler for antall barn samtidig på trampolinen. Det ideelle er kun én. Jo flere som hopper, jo større er risikoen for skader. Dette gjelder spesielt hvis de som hopper har forskjellig vekt.
  • Vurder barnas ferdigheter og følg med når barn hopper.
  • Dekk til trampolinen med presenning når den ikke er i bruk. Da blir det vanskeligere for barn å bruke trampolinen uten at det er voksne til stede.
  • Ikke hopp på trampolinen når den er våt.
  • Salto på trampolinen kan gi alvorlig nakkeskade hvis du lander feil.
  • Bruk sikkerhetsnett og polstring/kantmatte rundt trampolinen.
  • Trampolinen skal være CE-merket. I tillegg skal det følge med veiledning til hvordan du skal montere, bruke og vedlikeholde trampolinen riktig.

Kilde: sikkerhverdag.no (DSB)