Skribent:
Kategori:

Uteaktiviteter

Skribent:
Kategori:

Uteaktiviteter

Hvor mye bør vi pushe barna våre?

Det er på tide å pakke til trening, men barnet ditt vil heller være hjemme og leke. Hva bør du gjøre? Svaret er ikke alltid så enkelt.

Hvor mye skal vi pushe barna?
Det er ikke gøy å måtte bære motvillige barn på trening. Hvor mye bør man egentlig pushe barna når det kommer til fritidsaktiviteter? Foto: iStock

Noen barn trives ikke med å spille i korps. Da skal de selvfølgelig få slutte, begynner Sofie Ringen. Som dirigent i Møvig og Sjøstrand skolemusikk gjør hun det likevel klart overfor både barn og foreldre at hun forventer at medlemmene i skolekorpset kommer på hver øvelse.

– I et korps er du del av et lag. Du er viktig for de andre. Hvis du er borte fra øvelsen, mangler det én. Det bruker vi mye tid på å snakke om. Og når en er borte, begynner jeg øvelsen med å fortelle at for eksempel «Ola kan ikke komme, han er syk». Slik viser vi at vi ser at noen ikke er der, uten å klandre dem, sier hun.

En del foreldre er etter hennes mening dårlige på å lære barna dette ansvaret.

I et korps er du del av et lag. Du er viktig for de andre. Hvis du er borte fra øvelsen, mangler det én. SOFIE RINGEN, KORPSDIRIGENT

– Når du spør en åtteåring: «Har du lyst til å gå på øvelse i dag, eller vil du heller være i gata og leke?» flytter du beslutningen over på en unge som ikke er moden nok til å ta den. Det er dårlig foreldreansvar, sier hun.

Skolekorps i øvelse

Sofie Ringen under øvelse med Møvig og Sjøstrand Skolemusikk.

Press eller oppfordring?

For Hedda Berntsen er hele ideen om å pushe barn, problematisk. Den tidligere OL-sølvvinneren i skicross har skrevet doktorgradsoppgave om sammenhengen mellom trenerens stil og utøvernes motivasjon og trivsel, og ser en tydelig sammenheng mellom press og at barn slutter i idretten.

Hedda Berntsen

Den tidligere OL-sølvvinneren Hedda Berntsen er sterkt imot å presse barna. Foto: Privat

– Oppmøteplikt er jeg imot. Den er ikke noe problem for de barna som har lyst til å trene eller øve mye. Men hva skjer hvis barnet selv bare vil spille håndball én dag i uka, og det eneste tilbudet innebærer at det må spille to? Da er ikke strukturen tilpasset barna, og mange av dem slutter, sier hun.

Hun mener at det fins to former for «pushing» når barna ikke har lyst til å dra på aktiviteten: Én god og én dårlig.

  • Barnet kan føle seg presset fordi de opplever at mamma, pappa eller andre voksne blir sure hvis det ikke deltar.
  • Barnet kan oppfatte det du sier som en oppfordring med en god forklaring på hvorfor det er viktig å møte opp, hvor det fortsatt står fritt til selv å ta valget.

– Snakk med barnet! Sett deg ned og si: «Du har sagt til meg at du gjerne vil bli litt bedre. Hvis du går på den treningen, vil du få til litt mer,» eller: «Thea, Sofie og Alma kommer også, er det ikke gøy å treffe dem?» Da opplever barnet at valget er deres, samtidig som det kanskje blir motivert, sier hun.

Et godt tilskudd i matpakken!

Kornmo Matpakkebar er det perfekte valget når du vil ha et sunt, men godt mellommåltid.

Les mer

Aktiviteten må ikke være organisert

Noen barn finner «sin» aktivitet umiddelbart, og danner seg automatisk drømmer i hodet. De vil bli raskere på ski enn Therese Johaug, danse som Selina Jappée eller skåre mål som Messi.

Andre barn kan begynne og slutte på aktiviteter fortere enn du rekker å betale aktivitetskontingenten. Berntsen mener likevel at foreldrene bør la være å pushe dem til å fortsette.

– Kanskje de rett og slett ikke liker organisert idrett. Det er faktisk mange som ikke er opptatt av å konkurrere. Og mange, også barn, vil ikke binde seg til å være i en gruppe og drive med aktivitet til faste tider, sier hun.

Hedda Berntsen minner om noe som egentlig burde være selvsagt: At det går an å være aktiv uten å delta i organisert idrett. Vi voksne gjør det jo selv, når vi melder oss inn på treningssentre eller driver yoga i stua.

Det samme kan barna gjøre, påpeker hun.

– Små barn liker å leke. De elsker å løpe, hoppe, krype og danse. Vi må ikke på død og liv legge opp til at de skal stå i kø for å gjøre det. Ta dem med i svømmehallen og klatreveggen, og la dem gå på ski og skøyter på egen hånd. Målet må jo være at de finner noe de selv liker å gjøre. Så kan de begynne organisert hvis de også liker å konkurrere, sier hun.

Små barn liker å leke. De elsker å løpe, hoppe, krype og danse. Vi må ikke på død og liv legge opp til at de skal stå i kø for å gjøre det.HEDDA BERNTSEN

Ull er gull

Ullsett til barn i 100% svanemerket merinoull. Designet av Jenny Skavlan for Pierre Robert.

Les mer

Mestring kan ta tid

Den greske filosofen Aristoteles knyttet lykke til mestring – å være i virksomhet og å få utfoldet sine evner til det ytterste.

At mestringen betyr mye for motivasjonen, ser korpsdirigent Sofie Ringen helt tydelig.

– Vi bruker 17–18-åringene til å snakke med de yngre om dette. Da forstår barna at også de eldre musikantene har opplevd motgang. For det krever noe å oppnå mestring. Det er lettere å velge en aktivitet som ikke krever noe. Men jeg mener det ligger viktig sosial læring i å ta ansvar sammen i et lag, sier hun.

Samtidig ser hun at mange barn og unge har altfor travle hverdager. Enkelte av barna Hedda Berntsen intervjuet til doktorgradsavhandlingen, hadde nesten ikke en eneste time til egenaktivitet i uka(!)

– Vi prøver å være fleksible. Noen unger, helt ned i 8–9-årsalderen, har altfor mye å gjøre. De har litt for mye fotball og litt for mye oss. Da må de få lov til å være litt mindre på begge aktivitetene, sier Sofie Ringen.

Tre råd for å beholde gleden

I kronikken «Slik dreper du idrettsgleden til barnet ditt» har Hedda Berntsen listet opp tre vanlige grunner til at barn og unge går lei. Her er tabbene i stedet formulert som tre råd til foreldre og trenere:

  1. Gi barnet styringen. Ikke bruk skuffelse, plikt eller belønning for å få barnet til å delta, men la barnet få føle at det er han eller hun som styrer.
  2. Fokuser på glede, innsats og mestring – ikke på hvordan barnet presterte i forhold til andre barn.
  3. Bygg lagfølelse og hei på alle barna, ikke bare ditt eget. Ved å bry deg om alle barna i gruppa, bygger dere lagfølelse og tilhørighet.