Skribent:
Kategori:

Inneaktiviteter

Skribent:
Kategori:

Inneaktiviteter

Kjøp i app: Slik unngår du betalingsfellene

Betaling i spill har kommet for å bli, men spillselskapenes løsninger varierer. Disse uttrykkene bør du være på vakt for.

Det er ikke alltid lett å holde styr på hva som koster ekte penger og ikke. Foto: iStock

Det er ikke lett å holde oversikt i jungelen av app-er og spill til barnets digitale enheter. Publiseringstakten av nytt innhold til Google Play og App Store er så høy at tilbudet for lengst har overgått etterspørselen. Hele 700 000 applikasjoner ble fjernet fra Google Play bare i 2017.

– Hva som er en god løsning på kjøp av innhold i spill blir veldig individuelt. I bunn og grunn koker det ned til ett spørsmål – føler den som kjøper noe at de har fått verdi for pengene, eller føler de seg lurt? 

AudunRodem-300x169

Audun Rodem er redaksjonssjef for spillnettstedet Gamer.no. Han erkjenner at mikrotransaksjoner i spill byr på mange gråsoner. Foto: Privat

Audun Rodem er tidligere teknologijournalist, og jobber som redaksjonssjef for Norges største spillnettsted, Gamer.no. Som mangeårig spilljournalist har han sett utviklingen på nært hold. Han fortsetter:

– Samtidig varierer det jo veldig hvor mye spillet oppfordrer til kjøp av innhold, og hvor lett det er å gjennomføre en transaksjon. Det er akkurat her man bør være på vakt.

For det er nettopp denne flodbølgen av innhold som i sin tur legger grunnen for at tvilsomme aktører kommer på banen og skaper hodebry blant foreldre. Heldigvis finnes et internt stammespråk blant verdens digitale hoder og spillinteresserte, som har sett seg lei på denne rovdriften.

Akkurat dette ordforrådet kan være nyttig å kjenne til.

Barnas favoritt

Pynte pepperkaker til jul? Gjør det enkelt med ferdigbakte pepperkaker fra Sætre.

Les mer

Småbeløp til besvær

2017 ble et omdreiningspunkt for de digitale markedsplassene. Over halvparten av inntekten til et av de største spillselskapene i verden, Activision Blizzard, kom i fjor fra mikrotransaksjoner.

– Mikrotransaksjoner er kjøp man kan gjøre inne i et spill, av alt fra nye kostymer til fordeler i spillet. Det varierer hvor mye beløpene ligger på, men det vanligste er at man betaler et sted mellom 10 og 50 kroner, sier Audun Rodem i Gamer.no.

Det kan for eksempel innebære at spillet operere med en egen valuta – «in-game currency» – som spilleren kan veksle inn med ekte penger.

Fortnite-V-Bucks-skjermdump-300x148

I flerspillerspillet Fornite kan man kjøpe ekstra innhold for V-Bucks – som koster “real bucks”. Foto: Skjermdump

«Pay2win»

I flerspillerfenomenet «Fortnite» kalles denne valutaen «V-dollars», og kan kjøpes i pakker – hvilket bringer oss over på første ord i «gamernes» ordbok: Pay2win.

Kan man kjøpe innhold i spillet som forbedrer prestasjonene i så stor grad at du får større vinnersjanser? Hvis svaret er ja, har vi å gjøre med et spill som er “pay2win” – og dermed noe å holde seg unna.

Audun presiserer:

– Spillere ser på dette litt som å jukse, siden man da gjør det lettere for én av spillerene å vinne. Det blir litt som om en av fotballspillerne i en fotballkamp skulle kunne kjøpe seg til å løpe raskere enn resten. Dette er en praksis som blir mindre og mindre vanlig, men man ser det fremdeles i noen av de største mobilspillene, sier han.

Med andre ord: Det er urettferdig, unødvendig og forbrukerfiendtlig. Hvis poden maser om å få laste ned det spillet eller kjøpe det spillet, vær en forelder på hugget: Google spillets tittel + uttrykket “pay2win” for å sjekke ekspertenes dom (det vil si, spillernes dom).

Dommen over Fortnite har for øvrig falt for lengst – betalbart innhold er kun kosmetisk, og dermed ikke pay2win.

Jenny Skavlan Loungewear sett

Vid bukse og omslagstopp med kimonoermer, begge i 100 % merinoull.

Les mer

«Free2Play»

candycrush@

Menyskjermen for mikrotransaksjoner  i Candy Crush. Utgiver Activision Blizzard tjente over 216 millioner dollar på salg av disse pakkene i 2017. Foto: Skjermdump

Mønsteret er tydelig: De er glad i å erstatte ordet “to” med et totall i det engelske språk. Free2play betegner spill som er gratis å spille, som nevnte Fortnite (eller Candy Crush, for den saks skyld).

Akkurat dette ordet er ikke noe å være på vakt for i seg selv. Poenget er heller at disse spillene, som i utgangspunktet er gratis å spille, bør gås ekstra i sømmene. Er det for eksempel bare noe av innholdet som er gratis? Hva slags annonser benytter spillet seg av? Er det såkalt “pay2win”?

Dette gjelder selvsagt ikke alle spill, bemerker redaksjonssjef Audun Rodem i Gamer.no.

– Jeg vil si at de største spillene nå, som for eksempel Fortnite Battle Royale, har relativt milde forretningsmodeller. Spillet i seg selv er gratis å spille, men man kan kjøpe kostymer og et Battle Pass som gjør det lettere å låse opp kosmetiske gjenstander. Man kan tenke på det som et abonnement, sier han.

Still alltid spørsmålet: Hvordan tjener dette firmaet penger? Ingenting er som kjent gratis.

«Lootbox»

“Lootbox” eller “loot crate” er det viktigste uttrykket for foreldre å kjenne til akkurat nå.

Ordet er en sammenstilling av det engelske ordet “loot” (utstyr) og “box”, og sikter til en type betalbart innhold som har blitt svært omstridt de to siste årene. Audun Rodem i Gamer.no forklarer:

Overwatch_loot_box

Animasjonssekvens fra skytespillet Overwatch når man åpner en lootbox. Foto: Wikipedia / Wikimedia Commons

– I hovedsak betyr det at man ikke vet hva man kjøper, og at det potensielle gjenstandene man kan få har forskjellig verdi eller sjeldenhet i spillet. Det har vært en del diskusjoner om hvorvidt praksisen kan defineres som et lotteri, og noen land har nylig slått fast at praksisen bryter med deres lotterilovgivning.

Nederland og Belgia er blant europeiske land som allerede har innført lovverk mot innhold av denne typen, mens både svenske og norske myndigheter for øyeblikket “undersøker praksisen”. Her i Norge er Lotteritilsynet på saken for å definere hvorvidt “lootboxes” er brudd på pengespilloven.

Kort fortalt: Et kjøp av en loot box til 200 kroner, kan resultere i innhold til en verdi av 50 kroner – eller 500 kroner. Det blir som en forundringspakke. Lootbox-systemet også er uløselig forbundet til et annet fenomen, som ikke er like kjent blant foreldre og tilsynspersoner:

«Skin betting»

Såkalt «skin betting» er mer utbredt blant eldre barn og tenåringer, men er i praksis åpent for alle. En undersøkelse gjort av den britiske pengespillkommisjonen fant for eksempel at 45 prosent av barn mellom 11-16 kjenner til fenomenet.

Ordet “skin” sikter i dette tilfellet til drakter, farger eller andre kosmetiske endringer, der noen er mer sjeldne enn andre. I det populære skytespillet Counter-Strike: Global Offensive (CS: GO) selges kosmetiske våpendesign – tenk sebrastriper på revolveren – til opp mot 10 000 kroner.

skinbetting

På “skin betting”-nettstedet Collectskins.com kan man gamble med betalt innhold. Her med skins til Counter Strike: Global Offensive. Foto: Skjermdump

– «Skin betting» er også et begrep man bør være obs på. Det finnes uregulerte nettsider der spillerne kan legge gjenstandene de får fra mikrotransaksjoner i en pott, før det så trekkes en vinner som får potten, sier Audun Rodem i Gamer.no.

Oddsen er basert på hvor sjeldne gjenstandene man legger i potten er. Slike «skin betting»-sider er drevet av andre aktører enn spillselskapene, og slås derfor ned på av enkelte spillselskaper, forteller han.

4 uttrykk du bør være kjent med

  • Pay2win. Spill hvor man kjøpe fordeler i spillet med ekte penger, og dermed øker vinnersjansene sine.
  • Free2play. Spill som er gratis å spille, og finansieres utelukkende gjennom annonser og mikrotransaksjoner. De verste eksemplene benytter seg av påtrengende kjøpsoppfordringer og utydelig annsonering.
  • Lootbox. Betalbart innhold som tar form av en forundringspakke der man kan risikere å betale mer for innhold som koster mindre. “Mer for mindre”-aspektet har ledet til at praksisen anses for å være gambling, og er kriminalisert i flere europeiske land.
  • Skin betting. Digitale markedplasser startet av en privatperson, for eksempel på et nettforum, der man legger sjeldent (dyrt) innhold i potten og spiller om det. Winner takes it all – taperen mister potensielt store verdier. Et “skin” – en drakt, et design, et mønster på våpenet – kan potensielt være verdt over 10 000 kroner.