Skribent:
Kategori:

Barn og oppvekst

Skribent:
Kategori:

Barn og oppvekst

Ny vane - vond å innføre?

Hvordan får du egentlig barn til innføre gode vaner – som for eksempel å ta tran regelmessig? Her er rådene for hvordan du hjelper barnet inn i gode rutiner.

Lite barn med grønn genser smiler
Foto: <a href="https://www.flickr.com/photos/sami73/3149897277/in">Sami Keinänen</a>

Hver dag gjør vi rutinemessige handlinger som er så innarbeidede at vi ikke tenker over det: Vi pusser tenner før vi legger oss, vasker oss når vi står opp og tar en skje med tran om dagen. Men hvordan lærer vi barna våre å gjøre det samme?

Begynner med god disiplin

Psykolog Kristina Moberg
Psykologspesialist Kristina Moberg. Foto: Renate Torseth

Evnen til å etablere gode vaner handler vel så mye om hvorvidt vi klarer å motstå fristelser og distraksjoner. Forskning viser at det å trene barna på selvregulering i tidlig alder har stor betydning for et sunt liv videre. Det utfordrende er at det ikke er like lett for barna å bruke fornuft som motivasjon, som det er for oss voksne. Heldigvis finnes det grep vi kan ta som legger til rette for atferdsendring hos unger.

Forutsetninger for å lykkes

Psykologspesialist Kristina Moberg er ekspert på helseatferd og helsepsykologi, og trekker frem teorien om planlagt atferd for å forklare hvilke forutsetninger som bør ligge til rette for å endre eller innføre en vane:

­­– Holdningen til vanen, sosiale normer rundt vanen og til slutt troen på om vi kan like det og få det til, er alle faktorer som spiller inn på motivasjonen, sier Kristina.

Barn endrer altså lettere atferd hvis de liker det de gjør, opplever mestring, og hvis folk i barnets nære omgangskrets gjør det samme. Derfor bør du gå foran som et godt forbilde dersom du ønsker å innføre en vane hos barnet.

– Foreldre bør huske på hvilke vaner de selv har, fordi helseatferd går i arv. Dersom far er mye på mobilen og dataen, er det veldig vanskelig å kreve noe annet av poden, poengterer psykologspesialisten.

Hvordan du kan oppmuntre barnet

I tillegg til å vise barna at vanen er vanlig og at vi selv utfører den, mener Kristina at vi bør se etter barnas medfødte egenskaper og hva som vekker dem.

­– Lag gjerne gode assosiasjoner rundt vanen ved å gjøre den til en lek med latter og smil, og noe positivt som familien gjør sammen. Gi heller ros enn kjeft, det skaper bare dårlige assosiasjoner, tipser psykologen.

Men ros bør heller ikke være noe du tyr lett til:

­– Dersom barnet i utgangspunktet liker å gjøre noe som er sunt, er det bare å få inn en rutine på det. Dersom du kjører på med belønninger og ros for noe barnet i utgangspunktet liker, kan barnet etterhvert bli mer ytrestyrt enn indre motivert, som det var i utgangspunktet. Da virker belønning mot sin hensikt.

Men hvis barnet er lite motivert til en sunn atferd, for eksempel å sykle til skolen, kan det hjelpe å forsterke atferden med en form for belønning.

– Det trenger ikke være penger, men for eksempel noe barnet er glad i å gjøre som å dra på kino.

Til slutt: Ha tålmodighet!

Forskning spriker om hvor mange repetisjoner som må til og hvor lang tid det tar før noe blir en vane. En vanlig myte sier at det krever 21 dager med repetisjon, mens annen forskning har konkludert med at det gjennomsnittlig tar 66 dager, med mulighet for at det også tar opptil 254 dager.

Uansett hvor lang tid det tar bør du smøre deg med en god dose tålmodighet og samtidig ha forståelse for barnet. Dersom barnet plutselig slutter med gode vaner kan årsaken være dypere vanskeligheter med følelser, ifølge psykologspesialisten. Da er det viktig å utvise empati før du setter inn støtet med å hjelpe ungen din tilbake til gode vaner:

­– Mange kan nyte godt av et familieråd hvor dere blir enige om noen rammer. Da er det viktig at barnet får være med å velge egen mat om de for eksempel skal begynne å smøre egen niste, velge egne fysiske aktiviteter og så videre. Medbestemmelse og følelse av deltagelse i eget liv er avgjørende for barn og unge, avslutter psykologspesialisten.

Kilder: psykologtidsskriftet.no, forbes.com, wikipedia.no

5 tips til nye vaner

  1. Vær et godt forbilde.
  2. Hjelp barnet å trene på selvregulering.
  3. Spill på det som motiverer akkurat ditt barn.
  4. Skap positive assosiasjoner til vanen du vil innføre.
  5. Vær tålmodig.