Kategori:

Barn og oppvekst

Kategori:

Barn og oppvekst

Så stort søvnbehov har barn i ulik alder

Her er oversikten over antall timer søvn som anbefales.

sovende barn
Pass på så ikke "søvntoget går". Du bør legge barnet før det blir overtrøtt. Foto: iStock

Barn og ungdom trenger mer søvn enn voksne, så det er viktig at foreldre sikrer at barnet før søvnen det trenger, sier Mari Hysing, psykologspesialist og søvnforsker ved Universitetet i Bergen.

mari hysing

Mari Hysing forsker på barn og unges søvnbehov. Foto: Universitetet i Bergen.

Etter ferier kan det ta litt tid å komme inn i hverdagen igjen, også med tanke på døgnrytmen.

— Det er viktig at barnet får de timene med søvn det har behov for. Det vil si at leggetiden bør være omtrent den samme hver kveld, forteller hun.
For større barn og ungdom kan ferien føre til endret døgnrytme. Da hjelper det ikke å legge seg noen timer før når skolen starter igjen, om man ikke er trøtt. Det som er lurt er å komme seg opp om morgenen. Dette kan gjøre det lettere å sovne om kvelden. Dette rådet gjelder både barn og voksne, understreker søvneksperten.

Når det kommer til antall timer barnet bør ha på øyet, anbefaler søvnforskeren National Sleep Foundations oversikt: 

Så mye søvn trenger barnet ditt:

  • Anbefalt søvn for nyfødte er mellom 14 og 17 timer i døgnet
  • Spedbarn mellom 12 og 15 timer i døgnet
  • Småbarn mellom 11 og 14 timer
  • Førskolebarn mellom 10 og 13 timer
  • Skolebarn mellom 9 og 11 timer
  • Tenåringer mellom 8 og 10 timer

Kilde:  National Sleep Foundation

Derfor er søvnen viktig

Mari Hysing er en forskerne som har sett på en sammenheng mellom søvn og psykisk helse i de to første leveårene. Studien viste at toåringene som sov mindre enn elleve timer per natt, og våknet om natten, fungerte dårligere sosialt og slet med vanskelige følelser enn barna som sov mer. 

Helsesøster Nina Misvær mener dette bekrefter hvor viktig antall timer søvn er for barna, og understreker at anbefalingene for de minste barna inkluderer eventuell søvn på dagen.

nina misvær

Nina Misvær er førstelektor ved OsloMet, og har skrevet flere foreldrebøker og også om barns søvn. Foto: Benjamin A. Ward

— Sover barnet for lite kan det etter hvert føre til aggresjon og emosjonelle vansker. Søvn er rett og slett essensielt for barnets optimale utvikling, og det ønsker jeg å formidle til foreldre.

Misvær har i flere år hjulpet foreldre som sliter med å få barnet til å sove. Rådet hennes er å anerkjenne at søvn er et viktig behov. Samsoving? Gråtekur? Smokk? I jungelen av velmente råd er det ikke lett å vite hva man skal gjøre når det kommer til barn og søvn, men noen ting er i hvert fall lurt:

— Når barnet er seks måneder bør nattamming avsluttes. Det er enklere å gjennomføre om mor ikke er i huset, så her må far få lov til å komme på banen.

Barnet må lære seg å sovne på egen hånd, uten hjelp fra foreldre i form av amming eller byssing. Er det vanskelig å få til, bør du snakke med en helsesøster – de har alle kompetanse på søvn.

Pass på så ikke “søvntoget går”

For barnehagebarn og skolebarn er trygge rammer og rutiner viktig. Det er fint å lese for barnet, og dette behøver ikke foregå i sengen. Ha gjerne en koselig stund i sofaen, før barnet går til sengs. Fra niårsalderen kan barnet gjerne lese selv, og det er fint å ha en kosestund med litt småprating.

Helsesøsterens råd er å trappe ned på aktivitet før sengetid og passe på så ikke “søvntoget går”. Blir barnet overtrøtt, er det lett at det blir gira. Og overtrøtte barn har nemlig en tendens til å våkne tidligere neste dag.

— Vær derfor oppmerksom på når barnet viser tegn til at det er trøtt, og si at “nå er det leggetid”. Er du utydelig og sier “skal vi kanskje gå og legge oss nå”, kommer du ingen vei.

Misvær er opptatt av at søvn og legging skal være koselig. Bruk derfor ikke sengen som en straff.

— Derfor bør du unngå utsagn som ” Vær snill, ellers er det rett i seng”, advarer hun.

Unngå skjerm på soverommet

En av utfordringene når det gjelder større barn er at soverommet både et er et oppholdsrom og stedet for søvn. Om kvelden kan det være lurt å fjerne rot fra sengen og gulvet rundt, samt skru av data og tv. Mobilen bør legges utenfor.

— På denne måten blir det en glidende overgang mellom dag og kveld. For store barn og ungdom kan dette være en utfordring med at soverommet også er et oppholdsrom. Da blir det ikke alltid en så god overgang mellom dag og kveld.

Når det gjelder bruk av skjermer og telefon, anbefaler psykologen å lage regler mens barna er små. Tenk forebyggende.

— Har tenåringen alltid hatt med telefonen på rommet ved leggetid, er det vanskelig å plutselig endre disse reglene. Da kan det fort bli en konflikt og maktkamp. Prøv derfor å innføre gode rutiner og regler mens barna er små, oppfordrer Hysing.

I tillegg til det blå lyset fra telefonen, som kan virke stimulerende, kan også det som skjer på sosiale medier om kvelden ødelegge for nattesøvnen.

—  Barnet trenger ikke selv å være aktivt. Det holder at det kommer inn en snapchat like før leggetid. Dette kan det sette i gang tanker hos barnet, både positive og negative, og kan være ødeleggende for søvnen, advarer Hysing.

Hun oppfordrer til å ta kontakt med de andre foreldrene i klassen, så det kan bli felles regler på hvilket klokkeslett man skal logge av om kvelden.

— Er reglene ulike, blir det veldig synlig når barnet legger seg. Dette bør være et tema på foreldremøter allerede fra fjerde klasse, mener Hysing.

Barn bør heller ikke holde på med lekser helt til de legger seg.

— Både fordi det forstyrrer søvnen, men også fordi konsentrasjonen blir dårligere når barnet blir trøtt, avslutter Hysing.

3 søvntips:

  • Prøv å ha den samme leggetiden hver dag.
  • Sørg for at barnet ikke blir overtrøtt.
  • Innfør regler for bruk av pc og mobil på soverommet.