Skribent:
Kategori:

Skolebarn

Skribent:
Kategori:

Skolebarn

Tre mødre forteller: Dette skulle jeg ønske jeg visste før skolestart

Å gå fra å være barnehageforeldre til førsteklasseforeldre ble en stor overgang for Stine, Ann Kristin og Silje.

I høst startet Elias i 1. klasse og mamma Silje Nilsen var ikke forberedt på hvor selvstendig sønnen plutselig måtte bli. Foto: Privat

Før Vilde (7) begynte i 1. klasse i høst brukte mamma Stine Hernes Nestås (28) mye tid på å gjøre henne trygg på seg selv. Det var viktig for tobarnsmoren at datteren kunne gi beskjed til lærerne hvis det var noe som var vanskelig eller hvis hun måtte på toalettet.

– Hun var veldig interessert i å lære så vi brukte litt tid sommeren før hun startet på å introdusere henne for ABC 123 bøker som du får kjøpt på bokhandelen. Vi var på skolen for å leke med lekeapparatene slik at hun visste hvordan de så ut til hun skulle begynne, sier Stine.

Foreldrene gikk skoleveien med henne flere ganger for å gjøre henne trygg på hvor veien gikk, hvordan hun skulle krysse den og at hun måtte huske å se til høyre og venstre.

– Jeg føler vi gjorde det vi kunne i forkant og det er noe med det å la barnet få bli kjent med den nye rollen sin og forme den selv.

Ferske førsteklasseforeldre

Vilde kom fra en barnehage der de var ute hver dag hele året og Stine var redd for at overgangen til å sitte inne en hel dag kom til å bli stor for henne.

– Det overrasket meg hvor fint det gikk. Barn er utrolig tilpasningsdyktige. Jeg tror overgangen er størst for foreldrene. Barn takler det oftest greit. Jeg er også takknemlig for at lærerne ga dem lenger friminutt og flere timer med uteskole enn det de eldre elevene har. Det hjalp veldig.

De første ukene hadde hun en sliten skolejente hjemme. Vilde var både trøtt og lett irritabel. Denne reaksjonen var mamma Stine ikke forberedt på.

– Det gikk heldigvis bedre da de første ukene var over. Jeg tenker det er viktig å være klar over at det kan være slitsomt i starten, både for førsteklassingene, men også for foreldrene.

Knut-Olav-Nestås-og-Stine-Hernes-Nestå

Knut Olav Nestås og Stine Hernes Nestås er glad for at Vilde (t.v.) og de andre førsteklassingene fikk lov til å være mye ute det første året. Til høsten er det Alva sin tur til å begynne. Foto: Privat

Tips til foreldre

Nå som datteren skal begynne i andre klasse råder hun andre ferske førsteklasseforeldre til å lære barna å kle på seg selv og klare seg alene på toalettet.

– På den måten er barnet trygg på disse situasjonene når den skal begynne. Alfabetet og regning lærer de på skolen så det trenger du ikke å tenke på.

Stine hadde ikke så mange forventninger i forkant da de ikke visste helt hva de gikk til.

– Vis barnet ditt at du bryr deg, snakk positivt om skolen og lærerne for å forberede barnet ditt og gi dem et positivt bilde av det.

Ble mobbet på skolen

Verken Ann Kristin Hetland (33) eller sønnene Nicolay (13) og Elias (9) var forberedt på hvor tidlig utestengning og mobbing startet.

– Yngstemann hadde gledet seg veldig til å begynne, men skolestarten ble ikke helt slik vi hadde sett for oss, sier hun.

Tobarnsmoren har vært opptatt av at sønnene skal kunne velge farger og leker uavhengig av om de blir sett på som typiske jente- og guttefarger. På første skoledag valgte Elias rosa klær.

– Han ble mobbet for at han hadde en barnslig skolesekk og det ble også påpekt at han hadde jentefarge siden han gikk med rosa t-skjorte. Hadde han vært den eneste som ble mobbet hadde jeg nok kjøpt en ny sekk til han, men jeg prøvde heller å snu fokuset. Det var viktig for meg å ikke la mobberne vinne.

Fra barnehage til skole

Hun fortalte Elias at guttene bare var misunnelige på han og at ofte er det personen som mobber som ikke har det helt greit selv.

– Han godtok dette og fortsatte å gå stolt med sekken sin, og mobbingen sluttet etter hvert. Nicolay følte på frekke kommentarer og utestenging fra noen i klasse som skulle prøve å tøffe seg. Han hadde heldigvis gode klassekamerater rundt seg som støttet han, men det var flere ganger hvor han kom lei seg hjem.

Ann Kristin mener foreldre har ansvar for å lære barna å være inkluderende og snille mot hverandre.

– Jeg har lært opp mine barn til å være greie mot andre, men vi hadde ikke snakket om hvordan de skulle takle det hvis noen ikke var snille mot dem. Det er ikke det du tenker på når de akkurat er ferdig i barnehagen.

Nicolay (t.v.) og Elias hadde en tøff skolestart, men i dag trives begge to på skolen. Det er mamma Ann Kristin Hetland glad for. Foto: Privat

Nicolay (t.v.) og Elias hadde en tøff skolestart, men i dag trives begge to på skolen. Det er mamma Ann Kristin Hetland glad for. Foto: Privat

Kjøpte nytt skoleutstyr

Da eldstemann startet på skolen i 2013 kjøpte hun nytt utstyr til han. Nicolay fikk blant annet et fint pennal med tre rom i med blyanter, tusjer og viskelær. Det tok han stolt med seg på første skoledag.

– Han hadde gledet seg veldig til å vise det til alle de andre i klassen, men fikk beskjed av læreren at han ikke kunne bruke det på skolen for å unngå forskjellsbehandling.

Tobarnsmoren skjønner at ikke alle har råd til å kjøpe alt nytt, men kunne ønske noen hadde advart henne om dette på forhånd.

– Da kunne jeg ha forberedt han på at det bare ble et leksepennal han kunne bruke hjemme. På den måten kunne jeg ha unngått at han kom hjem skuffet og lei seg.

Dette bør barnet kunne ved skolestart

Ann Kristin var blitt så vant til at barnehageansatte hjelp Nicolay med alt fra knytting av skolisser til tørking etter toalettbesøk at hun glemte at han burde kunne dette selv til skolestart.

– I barnehagen hadde han borrelås på skoene, men da vi skulle kjøpe nye til han kjøpte vi med lisser. Jeg tenkte ikke på at lærerne ikke hadde tid til å hjelpe han med dette.

At gymskoene ikke kunne ha mørk såle var en annen ting hun kunne ønske noen hadde advart dem om.

– Det endte med at vi måtte kjøpe nye sko til han.

Før Nicolay (t.h.) og Elias begynte på skolen lærte Ann Kristin dem at de skulle være snille med de andre i klassen. Foto: Privat

Før Nicolay (t.h.) og Elias begynte på skolen lærte Ann Kristin dem at de skulle være snille med de andre i klassen. Foto: Privat

Tøff skolestart

Overgangen mellom barnehage og skole ble stor for både Elias (7) og mamma Silje Nilsen (29) da han startet i 1. klasse i høst.

– I barnehagen blir de fulgt opp, du får vite hvordan de har det og hva de gjør hver dag. Men på skolen blir de mer overlatt til seg selv. Du får bare vite hvis det har skjedd noe. Jeg skulle ønske jeg visste hvor selvstendige de må være, sier hun.

Følger han med i timen? Ser det ut som han trives? Kan han det han skal kunne? Det var bare noen av spørsmålene trebarnsmoren hadde de første ukene. I starten kom Elias ofte hjem og sa at han savnet barnehagen.

– Han kjente på ansvaret med å huske på alle beskjeder, passe på tingene sine og måtte gjøre lekser hver dag. Det var en brå overgang fra å være vant til å leke hele dagen i barnehagen til å skulle sitte i ro en hel skoledag.

Lærer barn å ta ansvar

Silje skjønner godt at sønnen er trøtt når han kommer hjem på ettermiddagen og vil heller leke enn å gjøre lekser. Hun kunne ønske hun var mer forberedt på hvordan barn kan reagere i en slik situasjon.

– Jeg lurte ofte på om det bare var mitt barn som syntes skolen var et ork og som nektet å gjøre lekser. Men da jeg snakket med andre skjønte jeg at det var likt hos dem. Det var en lettelse.

Silje Nilsen og Thor Erik Nilsen er stolt over at eldstemann Elias er nå skolegutt. Foto: Privat

Silje Nilsen og Thor Erik Nilsen er stolt over at eldstemann Elias er nå skolegutt. Foto: Privat

Hjelper barna med lekser

I starten fulgte hun lekseplanen nøye og hadde høye forventninger til hva Elias skulle kunne.

– Jeg ville ikke at han skulle være den dårligste i klassen, men jeg skjønte etter hvert at jeg hadde vært for streng med han. Det var hardt å se hvor lei seg han ble når han skjønte at det var noe han ikke mestret med en gang og måtte arbeide for. Det var han ikke forberedt på.

Silje bestemte seg for at hun heller ville være en mor som motiverte og veiledet enn å bare pirke på alt det han ikke kunne. De startet derfor å lese sammen, etter hvert leste han i munnen på henne og tok tilslutt helt over lesingen.

– Det var kjekt å se at det gikk bedre og jeg forstod at jeg hadde gjort det rette med å senke forventningene mine og ha et mer avslappet forhold til leksene. Jeg kunne ønske noen hadde fortalt meg hvilket nivå en skal ligge på når en begynner på skolen. Hvor streng skal jeg være? Hvor mye skal jeg hjelpe? Det er ikke enkelt å vite når du ikke har pedagogisk bakgrunn.

Om noen måneder starter Elias i 2. klasse og Silje har lært at det ikke er krise hvis han hopper over en lekse en dag hvis han er trøtt eller bare har en dårlig dag, så lenge den blir gjort.

Tips til skolestart

  • Ta det i barnets tempo. Hjelp til så mye du kan og la barnet få kjenne på mestringsfølelsen.
  • Forbered dem på hvordan skolehverdagen blir. Fortell hvor lange dager de får, at det ikke er like mye lek som i barnehagen og at det er lekser etter skolen.
  • Ha skift tilgjengelig på skolen i tilfelle de blir våte. Husk å merke alt av klær og utstyr med navn og nummer.
  • Bruk sommeren til å lære barnet ditt å klare seg selv med påkledning og toalettbesøk.
  • Spill med barnet og utfordre dem på å vente på tur, men og på å tape.
  • Vær åpen og vis at du er interessert i skolehverdagen til barnet ditt.

Tips til skolestart

  • Ta det i barnets tempo. Hjelp til så mye du kan og la barnet få kjenne på mestringsfølelsen.
  • Forbered dem på hvordan skolehverdagen blir. Fortell hvor lange dager de får, at det ikke er like mye lek som i barnehagen og at det er lekser etter skolen.
  • Ha skift tilgjengelig på skolen i tilfelle de blir våte. Husk å merke alt av klær og utstyr med navn og nummer.
  • Bruk sommeren til å lære barnet ditt å klare seg selv med påkledning og toalettbesøk.
  • Spill med barnet og utfordre dem på å vente på tur, men og på å tape.
  • Vær åpen og vis at du er interessert i skolehverdagen til barnet ditt.