Skribent:
Kategori:

Skolebarn

Skribent:
Kategori:

Skolebarn

De beste spill- og læringsappene for barna

Smarttelefonen er mer enn bare tanketom tidtrøyte. Her er appene som viser hvordan lek og læring er to sider av samme sak.

Apper for barn
Det finnes gull blant gråstein i app-markedet for barn. Med noen huskeregler kan det bli lettere å finne gullet. Foto: iStock

De fleste barn elsker å spille, og det er mye å velge i når det kommer til apper for barn. Mange spill er dessuten lærerike, uten å bli kjedelige av den grunn. Problemet er imidlertid at app-markedet for barn er et uoversiktlig landskap som renner over av dårlig innhold. Det å finne fram til seriøse aktører kan være utfordrende for enhver, og her gjelder det at foreldre følger med.

Hva kjennetegner egentlig en god app for barn?

Noen kvaliteter stikker seg ut. Bruk gjerne denne listen som en grov guide når dere er på leting i App Store eller Google Play.

  • Medbestemmelse. Appen skal la barnet tilpasse og bestemme over noe som skjer i spillets univers. Alt fra farger på en figur til muligheten til å trykke på en pauseknapp. De beste spillene lar til og med barnet skape noe, uten at det nødvendigvis er spillets sentrale poeng.
  • Tydelighet. Spillets formål og filosofi er tydelig beskrevet i App Store eller Google Play – hva spillet handler om, og hvordan det fungerer – uten skrivefeil. Les også brukernes egne anmeldelser.
  • Respons. Spill gir tilbakemeldinger i form av lyder og farger, som skal motivere til å spille videre, som en trompet-fanfare idet gullmynter drysser over skjermen. Prøv å tenke på sistnevnte eksempel som noe som er for mye – som i for mye belønning. Med mindre belønningen gir mening, som at barnet nettopp har løst en utfordrende gåte i spillet.

Her har vi forsøkt å samle et utvalg spill- og læringsapper som kombinerer disse punktene, og samtidig finner den magiske balansen mellom morsomt og lærerikt.

Listen er en kombinasjon av tips hentet fra nettstedene Gokids.com, Barnevakten.no, og Geekswithjuniors.com, samt anmeldelser skrevet av engasjerte foreldre i App Store og Google Play.

0-6 år

Happy Valley Friends

Happy Valley Friends.

Happy Valley Friends er myntet på å trene opp den grunnleggende logiske forståelsen hos de minste. Gjennom 18 forskjellige «minispill» – som det å huske plasseringen av to kort, eller servere tallformet mat – øves også opp ferdigheter som tallforståelse og korttidshukommelse.

Tempoet er lavt, og bildene er fylt med små overraskelser. Som når barnet flytter på brikker for å lage et bilde, og løven i bildet beveger på seg. Spillet har i tillegg ulike vanskelighetsgrader som følger barnets alder, helt opp til barnehagen og overgangen til barneskole. Som en av verdens foreldre så fint skriver i App Store: Her er et spill som vokser med barna mine.

Artie’s Magic Pencil

Artie’s Magic Pencil.

Artie er en storøyd fyr i et mystisk land som blir jaget av en dinosaur-liknende skapning. Ved å tegne former på skjermen – trekanter, firkanter, sirkler – kan man hjelpe Artie med å lage hus, trær, biler og så videre, for å beskytte seg selv og andre mot dinosauren.

Slik hjelper også barnet seg selv med å lære hvordan former og objekter bygger opp virkeligheten vår utenfor spillet. Dette i kombinasjon med en historie bygget over samme lest som folkeeventyrene. Muligheten til å skrive ut tegneinstruksjoner fra spillet er et ekstra pluss, slik at barna også kan lære å tegne etter linjene på fysisk papir.

Se og si

Se og si.

For de aller minste, denne her: En digital pekebok hvor barnet loses gjennom fargerike og detaljerte bilder tegnet av den kjente barnebok-illustratøren Kari Grossmann. Målet er å finne navngitte objekter i bildene, peke (trykke) og komme tilbake til de samme motivene senere. Slik øver barnet opp den visuelle hukommelsen.

Også ordforrådet blir utvidet, gjennom å måtte lære navnet på alle de hundrevis av gjenstandene som ligger gjemt i motivene. Som en mamma på App Store påpeker: Ettersom datteren min blir flinkere til å finne gjenstander og huske ord, og dermed kommer seg fortere gjennom bildene, bygges også selvtilliten hennes.

 

Spillet har i tillegg ulike vanskelighetsgrader som følger barnets alder, helt opp til barnehagen og overgangen til barneskole.

6-9 år

Flow Free

Flow Free.

Flow Free blir presentert som et «enkelt, men avhengighetsskapende hjernetrimspill» – lett å lære, vanskelig å mestre. I Flow Free skal man koble sammen rør i ulike farger på et rutenett som varierer i størrelse, uten at noen av rørene overlapper.

Dette gjør man ved å bruke fingeren på skjermen til å trekke opp linjer, og ved å bruke de små grå til å se hvordan – og hvor – linja bør bevege seg for å gi nok rom til andre linjer. Logisk-matematisk intelligens og visuell hukommelse er stikkordene.

DragonBox Numbers

DragonBox Numbers.

Som tittelen antyder: DragonBox Numbers er myntet på tallforståelse og oppøving av grunnleggende matematiske ferdigheter. Merk at den offisielle aldersgrensen for spillet er 4 år og oppover, så tenk gjerne at denne anbefalingen hører med til kategori 0-6 år. Det skulle ikke overraske oss om også en treåring kan finne glede i dette.

Dragonbox utmerker seg gjennom å forvandle matematiske problemer til underholdende småspill, der tallene er fremstilt som søte figurer. Regnestykket 2 +1 tar for eksempel form av å «mate» et totall med et ettall (gap opp). For 4 / 2 må man kanskje bruke fingeren til å skjære fireren i, nettopp, to. Dragonbox Numbers er i det hele tatt gjennomsyret av elegante, intuitive måter å presentere «kjedelige» regnestykker på, og har da også vunnet en rekke priser for nettopp dette.

Poio

Poio.

Poio var en av årets bestselgende apper for norske barn i 2017, og det er ikke uten grunn. Bare i utviklernes egen beskrivelse av spillet på App Store eller Google Play skinner det igjennom et engasjement for spill som pedagogisk verktøy: Det er ikke ofte man ser spillutviklere svare på tilbakemeldinger i kommentarfeltet på App Store.

Uansett: Poio er en app som skal lære barn å lese (4-9 år) gjennom en firedelt spillopplevelse som bygger på den man finner i tradisjonelle spill (tenk Super Mario). Her styrer man en figur som utforsker nye verdener for å samle ord og vokaler som senere skal settes sammen til en historie. I en annen del av spillet kan oppsamlede ord veksles inn i gullmynter, som man kan kjøpe innredning til huset sitt med.

 

Dragonbox utmerker seg gjennom å forvandle matematiske problemer til underholdende småspill, der tallene er fremstilt som søte figurer.

9-12 år

Marble Math

Marble Math.

Merk: Med tre vanskelighetsgrader kan Marble Math egne seg for alle aldersgrupper på denne lista.

Her kombineres fingerspissferdigheter med tallforståelse. I Marble Math skal barna navigere en kule («marble») gjennom gradvis mer intrikate labyrinter. Enten ved å vri, vende og snu smarttelefonen eller nettbrettet fysisk, eller ved å lede kulen med fingeren.

Underveis i labyrintene dukker det opp forskjellige oppgaver, som for eksempel å samle objekter som erter, kaffekopper og planeter i rekkefølgen«minste til største». På høyere vanskelighetsgrader er disse objektene utgjort av regnestykker som bygger på pluss, minus, multiplikasjon, deling, valutakurser, desimaler, romertall – med mer.

Duolingo

Duolingo.

Merk: For aldersgruppen 0-6 år, sjekk ut Duolingo Kids.

Duolingo er en språklæringsapp som passer vel så godt til eldre barn som lærer engelsk, som for voksne som skal lære andre fremmedspråk. Via korte og varierte leksjoner blir man gradvis introdusert for nye ord, setninger og regler, som man så kan teste ut ved å snakke inn i mikrofonen.

I første leksjon lærer for eksempel barnet å matche bilder med de riktige ordene. I neste skal ordene brukes i en setning, som ved å fylle inn ordet der det passer. Til slutt blir hen bedt om å si setningen høyt, for å få en tilbakemelding på uttale. Mer intuitiv språklæring skal man lete lenge etter.

Teslagrad

Dette er et spill i tradisjonell forstand, som bygger på plattformspill slik man kjenner dem fra Super Mario Bros., Super Metroid og andre Nintendo-klassikere fra tidlig 90-tall.

På samme tid er Teslagrad helt ulikt sine inspirasjonskilder. Ved å kombinere en lekkert designet atmosfære med hjernetrim kamuflert som hindringer i spillets omgivelser, har Rain Games laget en spillopplevelse med logisk og kreativ problemløsing i fokus. Hvordan, spør du? Ved å bruke magnetiske hansker til å lade og reversere objekter i landskapet.

Alt fra å bruke magnethanskene til å støte en gjenstand fra deg, til å krysse et farlig juv ved å bruke hanskene til å trekke deg opp mot metallkroker i taket. Her får barnet en grunnleggende innføring i fysikk uten helt å være klar over det.

Teslagrad. (Foto: Rain Games)