Kategori:

Foreldrerollen

Kategori:

Foreldrerollen

Vanskelig å være par og foreldre? Sjekk når dere bør søke hjelp

Småbarnsforeldre og kjærestepar? En umulig kombinasjon, sier du? Her er ekspertrådene.

Parforhold
Det er ikke alltid så lett å sette parforholdet i fokus når barna krever full oppmerksomhet. Foto: iStock
Familieterapeut Ailin Strømsholm.

Ailin Strømsholm jobber som familie- og parterapeut.

Det er ikke alltid så lett å være småbarnsforeldre og kjærestepar. For mange består hverdagene av matpakkesmøring, tørking av søl fra gulvet, bleieskift og håndtering av konflikter mellom søsken.

Ailin Strømsholm, som jobber for Familieterapeuten.no, tror utfordrende for mange oppleves som hardest i begynnelsen av foreldreskapet, på grunn av omveltningen det er å skulle gå fra å være kjærestepar til å samarbeide om foreldrerollen.

Hun understreker at det først og fremst er det mye glede knyttet til det å bli foreldre, men at den nye livsfasen kan også by på problemer:

– Mange har en forestilling om at  livet skal fortsette helt som før, og dersom dere ikke har tenkt igjennom eller snakket igjennom forandringene som skjer, så kan det oppleves som utfordrende å gå over i en ny fase av livet, påpeker hun.

Når forventninger og ønsker kolliderer med virkeligheten, er det lett å bli lei seg og frustrert:

– I småbarnsfasen får du  lite privatliv og det betyr endringer i forhold til hva du rekker å gjennomføre av kjæresteaktiviteter, vennebesøk, oppussing, trening og andre hobbyer. Det er lett å kreve for mye av fritiden sin, parforholdet sitt og sexlivet, mener familieterapeuten.

Jordan Green Clean Kids

Miljøvennlig tannbørste i barnestørrelse! Passer perfekt for barn i alderen 5-10 år.

Les mer
Frøydis Lilledalen

Frøydis Lilledalen er psykologspesialist og samlivsterapeut.

Verst de første årene

Psykolog Frøydis Lilledalen tror at parforholdet vil være mer robust for utfordringer som søvnmangel og kolikk, dersom dere i utgangspunktet har et stabilt forhold, og et varig og felles ønske om barn.

– Allikevel vil de første årene med barn være forbundet med en del omveltninger som for en del vil være utfordrende, sier hun.

Lista med vanskeligheter kan bli lang:

– For det først går paret fra å ha satt hverandre øverst på prioriteringslista, til at det er en liten en som trumfer individuelle og par-relaterte behov ganske glatt. Som alltid er det individuelle forskjeller, men en del vil kjenne på en omstillingsprosess og kanskje noe sårbarhet ved plutselig ikke lenger være partnerens nummer én, bemerker Lilledalen.

I slike tilfeller er det enkelte som vil kjenne på sjalusi og kanskje kjenne på skam knyttet til dette.

– Kanskje blir den fysiske kontakten mellom de voksne mer sjelden, sexlysten dabber av i perioder på grunn av søvnmangel og lite overskudd. Da vil savnet av disse tingene melde seg, opplyser hun.

Styrker kroppen

Vitaminbjørner D-vitamin er proppfull av D-vitamin som er godt for immunforsvaret, ben og muskler.

Les mer

Underskudd på søvn

Søvn er også en avgjørende faktor i denne sammenhengen. De fleste sover mindre i småbarnsfasen, og da fungerer du som kjent dårligere i hverdagen:

– Med mindre søvn følger kortere lunte, mindre tålmodighet, redusert overskudd til å pleie partneren og parforholdet, understreker psykologen.

Hun legger til at det å få barn er en av de største omveltningene vi mennesker går igjennom.

– Har dere i tillegg opplevd utfordringer som traume ved fødsel, uforutsette hendelser i forbindelse med fødselen eller det nyfødte barnet, vedvarende kolikk eller søvnvansker,  vil dette kreve en større omstillingsevne fra begge to.

Her vil også personlighet spille inn:

– Er du av typen som har lett for å endre deg, vil det kanskje gå lettere å venne seg til ny tilværelse. Er du en som i større grad liker forutsigbarhet og egentid, vil det kreve mer å omstille seg, sier hun.

Så når bør man søke hjelp for samlivsproblemene?

– Dersom det kjennes altfor vanskelig å holde hodet over vannet så kan det være lurt å snakke med noen. Dersom du føler deg nedstemt over tid, så kan det også være lurt å finne en god samtalepartner. Det kan være godt å få hjelp til å se litt nye perspektiver, råder familieterapeut Ailin Strømsholm.

Hun støttes av Frøydis Lilledalen:

– Hvis dere kommer inn i mønstre dere merker at avstanden øker, bør det ringe noen bjeller. Hvis forholdet blir en elendighetskonkurranse om hvem som har det verst, og beskyldninger og anklager sitter løst, er det nyttig å be om hjelp for å snu denne trenden, sier hun.

Ifølge psykologen er det ett vanlig mønster som går igjen i mange parforhold:

Den ene vil hele tiden vil snakke om hva som er galt med forholdet eller med partneren, mens den andre trekker seg unna og inn i seg selv.

– I slike sammenhenger trenger dere hjelp til å finne gode strategier for å bedre kommunikasjonen og gjenskape nærhet. Vi er heldige som har gratis familievernskontor for par med barn i Norge. De som jobber her har god kompetanse og kan hjelpe par til å finne tilbake til hverandre, tipser Lilledalen.

Råd til parforholdet:

Si alltid hei og ha det

Når man snubler inn døra med en handlepose i hver hånd, mens sulten river og ungene griner, kan det være vanskelig å mobilisere en entusiastisk hilsen. Men å alltid si hei og ha det til hverandre kan sette tonen for hvordan dagen skal bli.

Vis at du er stolt av kjæresten din 
En gang var kjæresten din det flotteste du visste. Slik er det kanskje enda, men etter hvert slutter vi å si det til hverandre. Ofte tenker vi at den andre vet hvor fornøyd og stolt jeg er, men de fleste av oss trenger fortsatt å høre det av og til.

Aksepter at dere er forskjellige
Alle kan nok kjenne igjen forskjeller som i starten av forholdet er sjarmerende og tiltrekkende, men som ender opp med å bli store irritasjonsmomenter.  Å forsøke og forandre partneren sin kan bli et vanskelig og negativt prosjekt.

Del dine drømmer
Det er veldig viktig å vite hva som foregår på innsiden av partnerens hode. Hva han eller hun drømmer om sier mye om hvem han eller hun er. Selv om du ikke deler partnerens drømmer må du vite hva som er viktig for ham eller henne.

Gi kjæresten din tabbekvote 
I en slitsom hverdag er det lett å legge merke til det partneren ikke får til og det som irriterer deg. Prøv å lete etter de gode sidene ved at partneren gjør som hun eller han gjør. De er nok der selv om de ikke er så lette å se ved første øyekast.

Våg å si unnskyld
Krangel og konflikt er normalt. Det oppstår jevnlig “skader” på forholdet hvor en føler seg såret, krenket eller sviktet. Det er ikke krangling i seg selv som avgjør kvaliteten på et forhold, men hvordan vi krangler og om en klarer å reparere i etterkant.

Inviter til sex
Regelmessig sex kan fungere som et av flere “lim” i parforholdet, ved å gi næring til fellesskapsfølelse og intimitet. Lysten på sex kan forsvinne i stressende perioder, eller når en har vært sammen lenge. Samtidig er det slik at lysten kan bygges opp, selv om den ikke er der i utgangspunktet.

Let etter – og takk for det du vil ha mer av
Det vi får positiv oppmerksomhet for gjør vi mer av! Det er lett å bli opptatt av det som ikke fungerer, og når vi er slitne henger vi oss lett opp i det negative. Men, ønsker du at partneren din skal forandre seg er det mer effektivt å gi oppmerksomhet til det du ønsker mer av, enn å klage på det om irriterer.

Kilde: Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet

Her får dere hjelp

  • Nærmeste familievernkontor
  • Psykisk helsetjeneste i kommunen. Mange kommuner tilbyr samtale med psykolog eller annen behandler og kurs for eksempel belastningsmestring. Sjekk nettsidene til din kommune.
  • Fastlegen kan hjelpe deg og eventuelt henvise videre til for eksempel psykolog.
  • Det finnes flere hjelpetelefoner som er åpne hele døgnet:
    Mental Helse: 116 123
    Røde Kors: 800 33 321
    Kirkens SOS er alltid åpen: 22 40 00 40

Kilde: Helsenorge.no

Her får dere hjelp

  • Nærmeste familievernkontor
  • Psykisk helsetjeneste i kommunen. Mange kommuner tilbyr samtale med psykolog eller annen behandler og kurs for eksempel belastningsmestring. Sjekk nettsidene til din kommune.
  • Fastlegen kan hjelpe deg og eventuelt henvise videre til for eksempel psykolog.
  • Det finnes flere hjelpetelefoner som er åpne hele døgnet:
    Mental Helse: 116 123
    Røde Kors: 800 33 321
    Kirkens SOS er alltid åpen: 22 40 00 40

Kilde: Helsenorge.no