Kategori:

Foreldrerollen

Kategori:

Foreldrerollen

Slik får dere kvalitetstid i tidsklemma

Går dagene bort i logistikk, lekser og klesvask? Ikke glem å sette av tid til å snakke ordentlig med barna. Her er tipsene for mer hygge i en travel hverdag.

barn som leser
Kvalitetstid kan være så mangt. Men en lesestund vil alltid være hyggelig for barna. Foto: iStock

Går dagene med til å lage matpakker, levere i barnehagen, rekke jobben, servere middag, hjelpe til med lekser, kjøre til fotballtrening og vaske klær? Hverdagen kan være hektisk, og oppgavene står gjerne i kø for småbarnsforeldre. Og etter hvert som barna blir større, krever det også sitt med oppfølging og logistikk. Så hvordan kan dere organisere hverdagen så dere også får noe kvalitetstid sammen? 

trine eikrem

Trine Eikrem er psykologspesialist i Bufetat region øst. Hun har fordypning i familieterapi og har jobbet i familievernet. Foto: privat

Her er ekspertenes råd for mer hygge i familielivet: 

1. Snakk sammen

For å styrke samholdet, er det fint om dere kan sette av nok tid til å snakke ordentlig sammen som familie. 

– Det er viktig å skape rom for den gode samtalen, også når barna blir større. Sørg for at dere får pratet skikkelig sammen med jevne mellomrom. På denne måten unngår du at ikke all dialog med barna blir korte beskjeder mens de er på vei ut døra,  sier psykologspesialist Trine Eikrem.

Hun oppfordrer foreldre til å finne de riktige tidspunktene:

–  For mange familier kan måltidene være en god arena for samtaler. Prøv å få til noen felles middager i uka, det binder familien sammen, foreslår Eikrem.

Måltidene bør stort sett foregå uten mobiltelefoner og andre skjermer, familien bør nemlig kunne spise sammen uten at tv står på.

– Når mobilen ikke blir med til bordet, får dere snakket ordentlig sammen, tipser hun.

tone bjørnson aanderaa

Helsesøster Tone Bjørnson Aanderaa er Plusstids ekspert på familielivet. Foto: Gry Traaen

2. Velg dine kamper

Eikrem oppfordrer foreldre til å prioritere det som er viktig, og la det som ikke betyr så mye ligge.

– Rådet er derfor å velge hvilke kamper du skal kjempe. 

Hun støttes av helsesøster Tone Bjørnson Aanderaa:

– Her er det store individuelle forskjeller på hvilke kamper foreldre orker å ta, men kjenn etter i deg selv. Det er lett å intuitivt si nei, når barnet spør om noe. Ta derfor en liten pause, og tenk deg om før du svarer, foreslår Bjørnson Aanderaa.

Det er kanskje ikke så farlig om rutinene brytes i blant?

Også mental trener Christine Otterstad mener at vi bør bli flinkere til å skille mellom viktig og uviktig. Alt behøver kanskje ikke tas like alvorlig?

Christine Otterstad skriver om angst

Christine Otterstad er mental trener, forfatter og foredragsholder. Foto: Privat

– I løpet av en dag vil det sikkert være hundre kamper du kan kjempe, men er det nødvendig? Så klart må du passe på at barnet ikke blir syk eller skader seg, men alt annet er kanskje ikke like betydningsfullt? Så lenge barnet har fått sine elementære behov dekket, og er tørr og mett, får du ta de kampene du orker utover det, råder hun.

3. Rydd plass for fellesskapet

Å samle familien rundt hyggelig aktiviteter, er godt for samholdet. Helsesøster Tone Bjørnson Aanderaas oppfordring er å tenke etter når det er mest rom for hygge i deres familie. Kan det være mulig å få til litt hverdagskos, også en helt vanlig onsdag ettermiddag?

– Dette vil naturlig nok variere ut fra barnets alder, og når eventuelle aktiviteter starter og slutter. Noen familier har middagen som en «hellig» tid med tanke på at alle er tilstede, mens andre opplever kanskje stunden foran barne-tv eller høytlesning før leggetid som kvalitetstid med barna, sier hun og fortsetter:

– Kanskje barna kan komme med forslag til hva som kan være et fint samlingspunkt? Har de ønsker om en felles aktivitet? Kanskje er det en spesiell dag i uken hvor familien kan gjøre noe ekstra sammen?

Å trene sammen med barna er også en fin familieaktivitet, som kan knytte dere sammen. Sett et felles mål for treningen og gjør hverandre gode!

4. Avklar forventninger

Helsesøsterens tips for mindre konflikter og mer hygge, er å involvere barnet før ting skal skje:

– Det er lurt å avklare forventninger i forkant, så barnet vet hva som skal skje og når. Innimellom må du kanskje ta med jobben hjem, og da er det fint om barnet får beskjed om hvor lang tid det tar. Snakk med barnet om det, og lag en avtale som dere sammen følger. Kanskje kan du også hjelpe barnet med aktiviteter eller lekser, samtidig som du jobber litt?

5. Vær bevisst på skjermbruk

Så er det skjermbruk, vår tids store utfordring, både for store og små. Det er jo deilig å slappe av foran telefonen, så hvor streng bør du være mot deg selv og barna?

– Mange foreldre opplever skjermen som hodebry, men også fristende fordi er et pusterom i hverdagen. Det trenger ikke være noe galt i å ville slappe av med mobilen. Jeg tror på en balansegang, både for foreldre og barn, sier helsesøster Bjørnson Aanderaa.

Hennes råd er å bli enig med barna om felles regler – og forklar hvorfor du må sette grenser for skjermbruken.

– Du kan også lage en kurv hvor mobilene kan ligge i perioder av dagen. Kall det gjerne “mobilfri-timen” eller lignende, foreslår hun.

Her er det viktig at du som forelder tenker over hvilket forbilde du er. Barna speiler seg nemlig i dine handlinger.

– Har du lett for å synke inn i mobil eller skjerm selv, kanskje du skal reflektere over det og se om det er noe du kan endre på, sier Bjørnson Aanderaa.

Hun mener det er viktig å bli skjermbruken bevisst:

– Barn har så mye lekenhet og kreativitet i seg som får utfolde seg i fri lek. Med mobil og skjerm vil dette hemmes og de blir passive. Snakk om det og lag felles regler. Prøv å finne en balansegang, råder hun.

Heller ikke mental trener Christine Otterstad mener det er noen fasit på mobilbruk i familien

– Jo, skjermen har tatt over for mye, men samtidig er det fint for foreldre å få slappe av litt mens barnet ser på barne-tv. Om dere føler at dere “mister dere selv” kan det være lurt å begrense det, både for voksne og barn.

Hennes råd er å være tidlig ute med grensesettingen:

– Det er lurt å sette grensene mens barna er små, ellers kan dette bli veldig vanskelig når barna blir eldre, sier Otterstad.

6. Ta pauser!

Og du! Ikke glem å ta pauser! Det er kanskje ikke så lett å prioritere i en hektisk hverdag, men akk så viktig.

– Gi deg tid til å bare være, legg deg på sofaen og ikke være «for flink». Vis barnet at vi mennesker også trenger å hvile, og ikke bare prestere, understreker mental trener Otterstad. 

Hun mener foreldre ikke må ha så mange krav til seg selv:

– Senk kravene! Det viktigste er å være sammen. Det trenger ikke alltid være så flotte måltider og pedagogisk opplegg hjemme. Kvalitetstid sammen er mer enn nok, og her må ikke lista legges for høyt. At barnet sitter i handlevognen, og  dere snakker sammen og ler, er mer enn nok, avslutter hun.