Kategori:

Foreldrerollen

Kategori:

Foreldrerollen

Slik skaper du gode rutiner i hverdagen

Her er tipsene til hvordan du kan få kontroll på de hektiske hverdagene

to jenter som tegner og spiser
Barn liker å bli selvstendiggjort og få ansvar som er tilpasset deres alder. Foto: iStock

Blir hverdagen fort kaotisk, med glemte matpakker og febrilsk handling når middagen egentlig burde stått på bordet? Det kan gå en “kule varmt” i de fleste familier, men heldigvis er det mulig å få bedre kontroll på dagene, for å unngå å ligge bakpå hele tiden.

Det er mange gode råd for hvordan man kan legge opp dagene på en mest mulig hensiktsmessig måte. Men pass på å ikke gå for hardt ut, som på treningssenteret i januar.  Da er det lett å gå på “en smell”. Derfor er det lurt å ikke starte med alle punktene samtidig.

– Det er fint med gode rutiner, men samtidig er det en balansegang når det gjelder hvor “flink” du skal være. Ikke overdriv. Det gjør ikke noe om ting flyter litt. Begynn i det små, velg deg ut noen mål og legg til mer etterhvert, tipser helsesøster Tone Bjørnson Aanderaa.

tone bjørnson aanderaa

Helsesøster Tone Bjørnson Aanderaa er Plusstids ekspert på familielivet. Foto: Gry Traaen

– Det er lurt å finne ut hvor det oftest skjærer seg mest, og starte forandringen der. Hennes råd er å velge ut noen punkter som er viktig å få på plass. Om det er bedre døgnrytme, ukeplan for mat eller innføring av familieråd, er opp til hver enkelt. Men ikke gå ut for hardt:

Her er ekspertenes beste tips for gode hverdagsrutiner:

1. Stå opp i tide

Nok søvn er viktig for å prestere på jobb og skole. Samtidig er dårlig tid om morgenen en opplagt stressfaktor. Derfor er det smart å gå til sengs tidligere om kvelden, så du kommer deg opp om morgenen uten store vansker:

– Stå opp i tide, i god tid før barna. Venn deg til å stå opp med engang vekkerklokken ringer, sier Bjørnson Aanderaa.

Hvis du har større barn, kan du lære dem å ta ansvar selv.

– Lær dem hvordan vekkerklokke fungerer, så de kan klare seg selv. Går du på jobb før barnet våkner, kan dere bli enige om å ringes når de har stått opp.

Spesielt etter ferier kan det være utfordrende å få til en god døgnrytme. Mange snur døgnet, og da kan det bli tunge dager når hverdagen er i gang. Slik er det også for de minste:

– Barna trenger anerkjennelse for at også de kjenner det lite motiverende å stå opp tidlig, sier Aanderaa.

Det er ingen fasit for hvordan dere skal justere døgnrytmen, men når det gjelder små barn og søvn, er det mest skånsomme å gradvis legge barna tidligere om kvelden.

– På denne måten får de nok timer “på øyet”, og slipper å stå opp når de er veldig trøtte.

2. Involver barna

Og du, ikke glem å involvere barna! Et godt tips er å samle voksne og barn for et familieråd en gang i blant. Dette kan forebygge stress og konflikter.

– Sjekk hvilke rutiner barna liker, og hør deres synspunkter. Hvordan kan dere sammen bli enige som familie?

Barna bør få innflytelse, og få mulighet til å bestemme noe.

– Barn liker å bli selvstendiggjort og få ansvar som er tilpasset deres alder. Dette er viktig for barn å få være med på en omlegging de kanskje ikke alltid er positiv til i utgangspunktet. Når barna får være med på planleggingen, blir det straks mer motiverende, påpeker Bjørnson Aanderaa.

Christine Otterstad skriver om angst

Christine Otterstad er mental trener, forfatter og foredragsholder. Foto: Privat

Også mental trener Christine Otterstad slår et slag for involvering:

– I en travel hverdag er det kanskje lett å glemme å snakke med barnet om hva dere skal. Men ikke glem å involvere ungen! Det er så undervurdert. Si ifra om morgenen at det er trening i ettermiddag, så vet barnet hva det har i vente, sier hun.

Nøkkelen til et godt samarbeid er kommunikasjon:

– Med god planlegging og kommunikasjon kommer du langt. Involver gjerne også barnet med tanke på en matplan for uka, sier hun.

3. Familiekalender

Otterstads beste tips for å unngå kaos i heimen er å ha en felles kalender der alle familiemedlemmers aktiviteter er ført inn. Da blir det ingen misforståelser om når det er fotballtrening og foreldremøte.

– Oversikt er nøkkelen til en grei hverdag, og er du flink til å planlegge, gjør du det lett for deg selv, mener hun.

En ukeplan for mat er også essensielt.

– Snakk sammen om neste ukes middager på søndag. Kanskje dere sammen kan sette opp en meny? Så lager dere handleliste ut fra den, og kan gjøre innkjøpene på mandag. Eventuelt få matvarene tilsendt hjem, foreslår Bjørnson Aanderaa.

Hun forstår at all logistikken kan være et ork, og drepe all romantikk, ro og harmoni, men det trenger ikke nødvendigvis å være sånn:

– Planlegging er nøkkelen, og ikke glem å ta med barna på det, sier hun.

4. Pakk klær og sekker om kvelden

Et godt råd som kan gjøre morgenen mindre stressende, er å pakke gymbagen og legge fram klærne kvelden i forveien.

–  Sjekk værmeldingen og hør med barnet hvilke klær han eller hun vil ha på seg. Fortell gjerne hvordan været blir, og at det er kjedelig å fryse. Er det uenigheter om påkledningen, må dere finne kompromisser, fastslår Bjørnson Aanderaa.

Skolesekker kan også pakkes kvelden før, og noen velger også å lage lunsjen kvelden før.

– Det kan lette en travel og trøtt morgen, understreker helsesøsteren.

Vaner og rutiner kan være tunge å få i gang, men når de først er på plass vil de gjøre en stor forskjell.

– Barn liker rutiner, det gir dem forutsigbarhet og trygghet.

5. Tren mens barna trener

Mental trener Christine Otterstad har flere ganger stusset på at foreldre kjører barna til trening, for så å sitter inne i svette gymsaler og vente på at håndballtreningen skal bli ferdig.

– Dette er jo en god sjanse for å få litt frisk luft selv, så hvorfor ikke ta en joggetur mens barna er på trening? Det er jo egentlig veldig rart at foreldrene sitter og ser på at barna trener.  Her handler det om å finne smutthull i hverdagen. Vær kreativ og se etter enkle løsninger, foreslår hun.

Å trene sammen med barna er også en fin familieaktivitet, som kan knytte dere sammen. Sett et felles mål for treningen og oppmuntre hverandre!

6. Allier deg med andre

De fleste foreldre bruker mye tid på å følge til skole og fritidsaktiviteter. Her er det både tid og krefter å spare!

Christine Otterstad anbefaler å organisere følgegrupper med naboer til skole og SFO. I tillegg er det lurt å samkjøre til aktiviteter på ettermiddag og kveld. Kanskje er det ikke nødvendig å kjøre til håndball hver eneste gang?

–  På denne denne måten sparer du energi, på så mange måter, sier Otterstad.

Har du besteforeldre eller andre familiemedlemmer i nærheten, er det fint å kunne spørre om hjelp. Det samme gjelder naboer. Kanskje dere kan bytte på å hente hverandres barn i barnehagen, og lage enkle hverdagsmiddager til hverandre?

– Leksehjelp er også noe dere bør benytte dere av. Dette kan hjelp barnet med en god rutine for lekser, og ikke minst får barnet gjøre lekser mens hodet er klart. Etter aktiviteter, og når barnet er slitent om kvelden, er det håpløst å sette i gang med lekser.

7. Senk kravene

– Når det kommer til husvask og annet husarbeid er det kanskje lurt å ta et skippertak i helgen, når det har roet seg litt? Også her kan barnet bidra. Gi gradvis mer utfordrende oppgaver, etter hvert som barnet blir eldre, foreslår helsesøster Tone Bjørnson Aanderaa.

Hun mener foreldre bør senke kravene, og unne seg selv pauser. Det viktigste er jo tross alt å være sammen.

Hun støttes av mental trener Otterstad, som mener foreldre må hoppe av hamsterhjulet med jevne mellomrom.

– Ja, foreldre må absolutt få slappet av litt også! Tenk etter hva du  gjøre og hva som kan vente.  Dessuten er det viktig å innse at halvveis kan være bra nok, avslutter Otterstad.