Psykisk helse

Barn og følelser

Mor holder en liten gutt, han ser alvorlig ut
Foto: iStock

Lærer barna dine å snakke om følelser, er sjansen stor for at de får et lettere liv.

Av

Vi lærer barn å skille mellom maur og marihøne. Vel så viktig er å lære dem forskjellen på for eksempel det å være sint og det å være lei seg, sier psykologspesialist Solfrid Raknes, forsker ved Regionalt Kunnskapssenter for Barn og Unge (RKBU) Vest.

Solfrid Raknes
Psykologspesialist Solfrid Raknes har vunnet flere priser for Psykologisk førstehjelp.

Solfrid er primus motor bak Psykologisk førstehjelp, en samling kursopplegg hvor barn og ungdom lærer å sette ord på og gjenkjenne følelser. Ikke minst får øvd på å skille mellom når følelser hjelper deg, og når de ikke gjør det. På kurset lærer man om rød- og grønntanker. Grønntanker er de som hjelper i en situasjon, og  som skaper glede, trivsel og trygghet. Rødtanker har motsatt effekt.

Gi plass til gode tanker

Ta som eksempel vesla som står ved vinduet i barnehagen og ser ryggen til mamma bli mindre og mindre.  Det hjelper lite å tenke masse på hvor mye hun lengter etter mamma og hvor lei seg hun er. Eller tenke: ”hva om mamma ikke kommer og henter meg i det hele tatt?!” Hvis jenta heller klarer å tenke: ”mamma kommer og henter meg etterpå, nå går jeg og pusler med Emma”, så vil det kjennes mye bedre inni den lille kroppen.

For hvordan vi tenker, påvirker følelsene våre. Gir vi plass til gode tanker, roer negative følelser seg.

Vær din egen venn

Måten barn lærer å forholde seg til følelseslivet på, danner grunnlaget for hvordan de også som voksne forholder seg til følelser. Og hvordan du tenker, er avgjørende for hvordan du føler, handler og utvikler deg. Psykologspesialisten forklarer at barn (og voksne) faktisk kan øve på å bli en god venn for seg selv.

– Husk at tanker påvirker følelser. Og at følelser kan endres. Det handler om hvordan du snakker til deg selv og hvilke tanker du lar få plass, forklarer Solfrid.

Barn som klarer å forklare hva de tenker og føler i en gitt situasjon, får også lettere hjelp. Ta som eksempel pjokken som er redd for klatrestativet. Hvis han klarer å forklare at han får vondt i magen bare han ser stativet og er så innmari redd for å falle ned, er sjansen mye større for å få hjelp, forståelse og omsorg til å overkomme frykten, enn hvis han bare legger seg ned og hylgriner uten at noen skjønner hva som er problemet.

Barn kan lære dette tidlig

For andre kan ikke se tankene dine. Men klarer du å sette ord på dem og forklare hva du tenker og føler, er det til stor hjelp både for deg selv og de rundt deg.

– Barn som tidlig setter ord på hvordan de føler, får lettere støtte, understreker Solfrid.

Barn som tidlig setter ord på hvordan de føler, får lettere støtte.

Hun sier at barn helt ned i toårsalderen kan ha nytte av å lære å skille mellom ulike følelser.

Forskerne Christi Bamford og Kristin Hansen Lagattuta fant at barn allerede fra femårs-alderen forstår at positive tanker kan få deg til å føle deg bedre i en negativ situasjon. Og at foreldrenes syn på situasjonen var den viktigste faktoren for barnets forståelse av positiv tenkning.

Gå på rødtankejakt

Psykologisk førstehjelp fokuserer også på det å forstå og regulere egne følelser. Det å dra på jakt etter rødtanker etter en hendelse, for å forstå hva som skjedde kan være gull verdt etter at barnet har roet seg. Eksempelvis kan det være logisk å bli sint hvis noen tar en bil du leker med. Men hvis var det hans tur til å bruke den, så var det kanskje ikke hensiktsmessig å bli så illsint?

– Hjelp ungen din til å tenke over hvorfor han eller hun reagerte på en gitt måte. Vi kaller det å gå på rødtankejakt. Gi aksept for følelsen, og snakk om hvilke rødtanker som gjorde at du reagerte akkurat sånn. Vi voksne skal hjelpe barn å være snille med seg selv, poengterer Solfrid.

Vi voksne skal hjelpe barn å være snille med seg selv.Psykologspesialist Solfrid Raknes

Lurt med rikt ordforråd

Barn trenger hjelp av foreldre og andre voksne til å utvikle bevissthet rundt tanker og følelser. Vis interesse når ungen din sier hva hun tenker og føler, og sett ord på følelser som viser seg i hverdagen. Både dine egne, andres og barnets. Eksempelvis ”nå ble jeg så glad at det bobler inni meg” eller ”han er nok litt lei seg, se hvordan han ser ned i bakken og går med tunge skuldre”.

Følelsene glad, redd, sint og trist er lettest å lære og gjenkjenne i andre, ifølge Solfrid. Hun påpeker at det er lurt å lære barn et rikt ordforråd for følelser – som forskjellen på sjalu og misunnelig, på lengsel og savn.

– Foreldre vil også ha godt av å snakke støttende, vennlig og oppmuntrende til seg selv. Husk at du er barnets forbilde. De får med seg hvordan du snakker til og om deg selv, minner Solfrid om.

Husk at du er barnets forbilde. De får med seg hvordan du snakker til og om deg selv.

Psykologspesialisten påpeker at hvis barn lærer at de kan påvirke egne tanker, og dermed følelser, så står de bedre rustet til voksenlivet.

– Du kan ikke unngå at barnet ditt får vonde opplevelser, men du kan påvirke hvordan barnet takler dem, understreker hun.

Dette kan du gjøre:

  • Lån eller kjøp boka Sint og glad i barnehagen.
  • Gå inn på salaby.no – et interaktivt nettsted utviklet av Solfrid og kollegaene.
  • Last ned gratis-appen Glade Maur.
  • Spør om barnehagen vil jobb med Grønne tanker – glade barn, eller kjøp det selv i bokhandelen/lån det på biblioteket.

Søk ”Psykologisk førstehjelp” på Youtube, der ligger det flere kortfilmer som viser hvordan hjelpsomme tanker kan brukes for å takle motgang og vanskelige situasjoner.

Tips til foreldre:

  • Husk at du er et forbilde – ungen din får meg seg hvordan du forholder deg til egne følelser og hendelser, og hvordan du snakker til og om deg selv.
  • Vær interessert og lydhør når barnet forteller deg noe emosjonelt ladet.
  • Husk at barns følelser raskt skifter. Koser ungen din seg, er det naturlig å ikke ville snakke om noe som var trist.

Om psykologisk førstehjelp:

Alderstilpasset kursopplegg som distribueres av organisasjonen Voksne for barn.

Det er tre ulike kurs: ett for aldersgruppen 4-7 år, for 8-12 år og for ungdom.

Lyst til å lese flere slike saker? Følg oss på Facebook

Boktips

Sint-og-glad-i-barnehagen_Fotokreditering-GyldendalGrønne tanker glade barn Fotokreditering-Gyldendal