Skribent:
Kategori:

Barnehagebarn

Skribent:
Kategori:

Barnehagebarn

Søvnproblemer hos barn - slik kan du hjelpe

Mange barn vil ha faser med søvnproblemer i oppveksten. Følelser og inntrykk skal bearbeides, og du som forelder kan hjelpe dem til å få ro i kropp og hode.

barn med søvnproblemer sover
Barn som har søvnproblemer over lang tid, trenger hjelp. Klarer du ikke løse problemene sammen med barnet, bør dere kontakte fastlegen. Foto: iStock

Barn er som folk flest: Mange av dem vil oppleve perioder med søvnproblemer i løpet av oppveksten. Så hva kan vi voksne gjøre for å hjelpe dem?

Kommandoen ”nå MÅ du sove!” virker omtrent like bra på barna som når du selv ligger søvnløs og kikker på klokka som forteller deg at du skal stå opp om få timer. For søvnen er en lunefull venn, den kommer og går akkurat som det passer.

Søvnproblemer kan påvirke utviklingen

Hvis et barn får for lite søvn over tid, kan dette påvirke både den følelses- og atferdsmessige utviklingen. Dette kommer frem i en stor undersøkelse fra Folkehelseinstituttet. Søvnproblemer kan gi både konsentrasjonsvansker, aggresjon og depresjon, så det er viktig å hjelpe barnet så tidlig som mulig. Og om barnet har langvarige søvnproblemer, sliter det ikke bare på barnet, men på hele familien.

Barn med søvnproblemer Tone Aanderaa
– Hjelp barnet med å “tømme” hodet om kvelden, oppfordrer helsesøster Tone Anderaa. Foto: Gry Traaen

– Barn i alle aldre går gjennom viktige faser hvor de trenger å bearbeide inntrykk. Dette kommer gjerne om kvelden og natten, og kan gjøre det vanskelig å sovne eller føre til avbrutt søvn, sier helsesøster og Plusstid-ekspert Tone Bjørnson Aanderaa.

Det kan være en god hjelp å sette av litt tid til å bearbeide følelser før barnet skal sove.Tone Aanderaa, helsesøster.

Selv barn som har hatt gode sovevaner fra de var babyer, kan utvikle søvnproblemer senere i oppveksten. Vanskene kan oppstå både i barnehage- og skolealder.

Les også: SLIK OPPDAGER DU OM BARNET DITT BLIR MOBBET

Barn må sortere følelsene

– Det kan være en god hjelp å sette av litt tid til å bearbeide følelser før barnet skal sove. Rett og slett tenke gjennom dagen og «tømme» hodet før man legger seg. Dette kan foreldrene legge til rette for, sier Aanderaa.

Her får hun støtte fra Caroline Lorentzen, som driver Sovehjelp.no. Lorentzen har årelang erfaring med å veilede familier med barn som av ulike årsaker har søvnproblemer.

En barnehagedag kan også være krevende følelsesmessig med mange utfordringer for barnetCaroline Lorentzen, søvnterapeut.

– Jeg møter mange foreldre med barnehagebarn som har utviklet søvnproblemer. Årsakene kan være veldig mange, men vi voksne må blant annet tenke på hvor lang en barnehagedag er sett fra barnets perspektiv. For en del barn er dette ganske slitsomt, sier Lorentzen.

barn med søvnproblemer
Caroline Lorentzen har 15 års erfaring i å hjelpe barn med søvnproblemer. Foto: Sovehjelp.no

– En barnehagedag kan også være krevende følelsesmessig med mange utfordringer for barnet, sier hun. – Forestill deg at du selv  hadde en kollega som dunket deg i hodet ved kaffemaskinen! Eller at en annen ødela dokumenter du hadde jobbet veldig lenge med! Slike ting opplever barn stadig vekk, og det er klart det kan bygge seg opp mange vonde følelser som må sorteres før søvnen kommer.

Legg inn noen rolige stunder om ettermiddagen

– Jeg tror det viktigste rådet mitt er å se på hvordan man organiserer ettermiddagene og kveldene. Legg inn noen rolige stunder der, så langt det er mulig, sier Lorentzen.

Både Lorentzen og Aanderaa peker altså på viktigheten av å bruke litt tid på å hjelpe barna til å bearbeide følelser som kan ha samlet seg i løpet av dagen. Det kan være konkrete episoder fra barnehage eller skole. Kanskje bekymringer for en prøve, søskensjalusi eller annet ligger og murrer i underbevisstheten.

– Gjør det til en fast rutine å sitte litt sammen med barnet når det har lagt seg, anbefaler Lorentzen.
– Noen ganger er det kanskje ikke noe som skal snakkes om, men bare det å være stille sammen, kan bidra til å roe barnet. Hudkontakt er også fint. Større barn vil ikke alltid klemme så mye, men kanskje du kan tilby deg å massere dem litt? Og som en ekstra bonus: Det vil gjøre også gjøre deg selv godt! Unn deg disse små, gylne høydepunktene sammen med barnet ditt.

Gjør det til en fast rutine å sitte litt sammen med barnet når det har lagt seg.Caroline Lorentzen, søvnterapeut

Aanderaa råder oss også til å snakke om med barna om søvn som noe positivt. Noe som er bra og viktig for kroppen, og hjelper den til å vokse og ha det bra. Hvis søvnproblemene fortsetter og foreldrene ikke forstår hva som kan være årsaken, anbefaler hun også å oppsøke lege for å utelukke eventuelle fysiologiske årsaker.

Restart gode søvnvaner

Hvis barnet har slitt med søvnen over tid, kan det trenge en ny start. Slik skaper du gode rammer rundt nattesøvnen:

  • Ro ned aktivitetsnivået før leggetid.
  • Unngå koffeinholdige drikker etter kl 17.00 (cola, te, kakao).
  • Samle dere gjerne om en felles opplevelse som høytlesing fra en bok eller å spille et spill.
  • Snakk om det å sove som en god og positiv ting som faktisk reparerer og hjelper kroppen til å vokse og ha det bra.
  • Pass på at barnet ikke er sultent eller veldig mett.
  • Sørg for at soverommet er mørkt, kjølig og med lite stimuli.
  • Ha gjerne faste ritualer før innsovning som sang eller andre beroligende aktiviteter.
  • Legg til rette for en trygg sovesituasjon, sitt sammen med barnet en stund hvis det er utrygt.

Tone Bjørnson Aanderaa, helsesøster

Oppsøk hjelp hvis søvnproblemene vedvarer

– Hvis barnet ellers er friskt, og dere ikke klarer å komme til bunns i søvnproblemene, kan det være lurt å oppsøke helsesøster, en søvnekspert eller en psykolog for å prøve å finne årsaken til at tiltakene ikke hjelper, sier hun.

En viktig årsak til søvnproblemer hos barn i alle aldre, er – selvsagt – skjermbruk, det være seg mobil, ipad eller pc. Årsakene er sammensatte: Det dreier seg både om hvordan det blålige skjermlyset som kan minne om dagslys, påvirker hjernens produksjon av søvnhormonet melatonin, men også om hvordan aktivitetene på skjermen kan gjøre barna oppspilte og mer våkne. Både Lorentzen og Aanderaa anbefaler derfor skjermforbud minst én time før leggetid.

Les også: TIPSENE DU TRENGER TIL BARNEOPPDRAGELSEN

Legg bort mobilen

– I tillegg stjeler digitale aktiviteter tid som i alle fall de mindre barna gjerne ville brukt til lek. Og lek er viktig for å fordøye og bearbeide inntrykkene man har fått gjennom dagen, sier Lorentzen. Hun oppfordrer først og fremst foreldre til å ta tak i problemet tidlig.

– Hvis barnet ditt sliter med å sovne, eller det har veldig avbrutt søvn, så er det et problem for barnet. Ikke vent for lenge med å gjøre noe med det.

5 søvnige huskeregler

  1. Legg til rette for at barnet kan “tømme hodet” før det skal sove.
  2. Prøv å få inn noen rolige stunder om ettermiddagen/tidlig kveld.
  3. Sitt litt sammen med barnet ved sengetid.
  4. Dropp all skjermbruk minst en time før leggetid.
  5. Ta tak i søvnproblemer tidlig.

Les også: GODE RÅD NÅR BARNET HAR MARERITT