Skribent:
Kategori:

Barnehagebarn

Skribent:
Kategori:

Barnehagebarn

Slik lærer du barnet ditt å svømme

Svømming handler ikke bare om å komme seg fra A til Å. Her er noen tips til hvordan du kan hjelpe barna med å bli svømmedyktige.

far lærer barnet sitt å svømme
Vis at du trives i vannet, og barna vil følge etter. Foto: iStock

Det er gunstig å starte svømmeopplæring i alderen 5 til 7 år – gjerne i de siste årene av barnehagen, og i første trinn på grunnskolen.

Jan Kjensli jobber som utviklingskonsulent i Norges svømmeforbund, og har lang erfaring med svømmefaget. I tillegg til å tilrettelegge for opplæring av barns svømmeferdigheter i prosjektet Skolesvømmen, har Jan ansvar for å lære opp nye svømmeinstruktører.

Han poengterer at svømmedyktighet handler om mer enn å svømme lange avstander, som mange kanskje tror.

Utviklingskonsulent Jan Kjensli i Norges svømmeforbund. Foto: Norges svømmeforbund

– I begynneropplæringen fokuserer vi på fire kjernefunksjoner: dykke, flyte, gli og fremdrift, sier han.

Han viser til at Norges svømmeforbund tar utgangspunkt i en tydelig definisjon på hva det innebærer å være svømmedyktig: «Fall uti på dypt vann, svøm 100 meter på magen, og plukk opp en gjenstand med hendene underveis – stopp og hvil. Flyt på mage, rull over, flyt på rygg – samlet i 3 min. Svøm deretter 100 meter på rygg, og ta deg opp på land»

– Ved å beherske dette, behersker man de sentrale ferdighetene som er nødvendig for å kunne berge seg selv i vann, sier Kjensli.

Les også: HVORAN LÆRE BARN Å SYKLE

– Ikke benytt flytemidler

Mange foreldre benytter seg av flytemidler som baderinger, armringer og flytevest.

Og joda, det føles trygt og sikkert, kanskje spesielt for foreldrene – men det kan også vise seg å være en bjørnetjeneste overfor barna, bemerker Kjensli.

– Det er viktig at barna blir trygge i vann uten flytemidler, slik at de deretter lærer seg å flyte på en avslappet måte, sier han.

I den forbindelse har Norges svømmeforbund laget en oversikt over en rekke øvelser som dere kan ta utgangspunkt i for å bedre barnets svømmeferdigheter.

Se instruksjonsvideoene for de fire kjernefunksjonene dykke, flyte, gli og fremdrift.

Les også: DE ÅTTE BESTE GÅTURENE I OSLO MED BARN

Som fisken i vannet

Ikke alle barn trives som «fisken i vannet».

Veien fra lek og moro til svømmedykighet må nødvendigvis starte et sted. Å venne seg til vann er vesentlig for at barna kan mestre ferdighetene de trenger for å redde seg selv. Å helle vann i ansiktet, eller leke og sprute i bassenget for å skape glede i vannet, er et naturlig første steg på veien.

Vis at du trives i vannet, og barna vil følge etter. Vårt femte element er ikke bare noe man skal mestre å overleve i, men skal også være gøy. Norges svømmeforbund foreslår øvelser som å gå og løpe i vannet, blåse bobler under og over vann, eller rope under vann.

Mulighetene er mange.

Når barnet er komfortabel med å være i vannet – og aller helst har «lært» å ha det gøy i vannet! – kan du begynne å øve på kjerneferdighetene: Flyte, gli, dykke og fremdrift.

Les også: SLIK LAGER DU DRAGE SELV

Flyte

Et forslag til øvelse kan være å be barnet om å trekke pusten og legge ansiktet rolig ned i vannet. Spre deretter armer og bein, som en sjøstjerne. Vend gjerne om for å flyte på ryggen. Her kan du hjelpe til ved å holde barnet rundt skuldrene slik at det ser opp på deg. Foreslå at barnet lager åttetall med hendene for å kjenne på motstanden i vannet.

Gli

Første øvelse kan være å gli på magen ved å sparke fra veggen i bassenget. Gli gjennom vannet i ulike stillinger, for eksempel med armene over hodet. Gå videre med legge inn beinspark når barnet glir, tilsvarende å plaske opp og ned med strake bein. Husk at begge bein må være avslappet.

Dykke

Tilvenning til dykk er viktig, men trenger ikke å være så komplisert. Norges svømmeforbund foreslår blant annet å sitte på huk ved bassengkanten, hoppe uti, nå bunnen, og sparke ifra for å komme opp igjen.

En grunnleggende introduksjon til stuping kan skje ved at barnet sitter eller står på kne ved kanten, med den ene foten utfor kanten, og den andre litt bak. Legg så hendene sammen ved å holde rundt tommelen, og bruk tyngden for å tippe over kanten med hodet først.

Fremdrift

Grunnstillingen for begynnersvømming er å ligge på magen med ansiktet i vannet, og se mot bunnen. Med kroppen helt rett – stram setemusklene. Strekk bein, nakke og hold skuldrene flate. Lag årebevegelser, som når du ror en robåt, med hendene under kroppen, ved hoftene.

Merk at dette kun er forslag til hvordan dere kan «tyvstarte» med svømmeopplæringen på egenhånd. Det vil tilbys langt flere øvelser når barnet går igang med formell svømmeopplæring på skole eller kurs.

Forslagene ovenfor er hentet fra en opplæringsmanual på nettsidene til Norges svømmeforbund.

Tips til øvelser foreldre kan gjøre sammen med barna

  • Den voksne holder en leke i hver hånd, lekene må ha ulik farge. Så dykker barnet ned og får se hva som er i den ene hånden, når den kommer opp skal han/hun si hvilken farge det var på den.
  • En annen dykkeoppgave kan være å skulle plukke opp en leke fra bunnen.
  • For å kalles vanntilvent skal et barn kunne orientere seg under vann med øyne åpne.
  • Øve med barnet til det klarer å ligge som en stjerne og flyte i vannet, liggende på mage og rygg. Foreldrene kan støtte under ryggen/magen og etter hvert redusere hvor mye de hjelper med å holde. Til slutt vil de kunne la barnet flyte uten støtte.
  • Med to voksne uti vannet, send barnet frem og tilbake mellom dere i en strak posisjon til det klarer å gli/komme seg frem i vannet.
  • Neste steg er å la barnet får sparke fra kanten og svømme/ta seg frem i vannet til en voksen.

Kilde: Norges svømmeforbund